Skattemånad december, följer numera skatten med bilen om den inte är betald?

Slash Saabifierad
13 december 2014 · 2 026 Inlägg

Förr vet jag att den som ägde en bil första dagen under skattemånaden var den som var skyldig att betala skatten, men nu när reglerna ändrats en del från i somras, så är min fråga:

Om nuvarande ägaren inte betalat skatten under skattemånaden, följer den då med bilen till mig som eventuell ny ägare i och med de nya reglerna?

Senast redigerat av Slash (13 december 2014)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Hamilton
13 december 2014 · 8 864 Inlägg
Fotograf på tierpidag.se
Andromeda Rumpmas
14 december 2014 · 3 860 Inlägg

Nej, det är fortfarande den gamla ägaren som har betalningsansvaret.

Före ändringen kunde Kronofogden driva in den gamla skatteskulden av den förre ägaren, men om denne inte brydde sig var det enda resultatet att du fick körförbud på fordonet och den gamle ägaren hamnade hos fogden.

Efter ändringen kan fordonet bli beslagtaget och sålt av Kronofogden trots att det bytt ägare. Det är alltså riktigt jäkla illa för dig som ny ägare om det är fel person som ägt bilen innan.

Jag skulle gissa att utfallet av lagändringen gynnar staten. D v s att den nye ägaren nu har ett större intresse att betala in skatten själv trots att denne är "oskyldig" eftersom bilen inte bara får körförbud, utan stjäls från din parkering av Kronofogden och säljs annars. Straffet för den gamle ägaren, en betalningsanmärkning, förblir oförändrat. Mycket dåligt för konsumentsäkerheten.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang