Köpråd - Rolig bil runt 150 000

chakalaka
13 december 2014 · 8 Inlägg

Jag är sugen på att skaffa ny bil nu mot våren och har börjat leta lite. Jag har tittat en del på BMW 335i e92, den verkar täcka det mesta jag är ute efter. Det enda jag är lite fundersam på är att den bara har 4 säten, och jag har ibland fullsatt i 5-sitsare. Vad finns det för likvärdiga bilar som jag borde titta på? Vad bör man tänka särskilt på?

mag
13 december 2014 · 259 Inlägg

golf gti så klart ; )

Andromeda Rumpmas
14 december 2014 · 3 860 Inlägg

Audi S5?
Audi A6 med någon 4,2:a?

Kolla så att mätarställningen stämmer, kolla med märkesverkstad att den är fullservad, och kolla extremt noga med importer då det väl är intressanta bilar att köpa smällda, laga upp i Litauen och sedan skeppa till Sverige.
Kan vara dumt att bara kolla efter den absolut billigaste.

Skulle hellre titta på en lite äldre med högre miltal i så fall.

Men det finns ju en del bilar med runt 300 hk i lite större storlek. BMW lär väl kanske ha någon i 5-serien t ex? Mercedes E-klass AMG? T o m Saab 9-3 Turbo-X och Volvo S60R kvalar ju in smile

Senast redigerat av Andromeda (14 december 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
chakalaka
14 december 2014 · 8 Inlägg

mag skrev:
golf gti så klart ; )

Känns lite slött, R32 vore ju nåt men jag är inte så förtjust i så små bilar hmm

Andromeda skrev:
Audi S5?
Audi A6 med någon 4,2:a?

Kolla så att mätarställningen stämmer, kolla med märkesverkstad att den är fullservad, och kolla extremt noga med importer då det väl är intressanta bilar att köpa smällda, laga upp i Litauen och sedan skeppa till Sverige.
Kan vara dumt att bara kolla efter den absolut billigaste.

Skulle hellre titta på en lite äldre med högre miltal i så fall.

Men det finns ju en del bilar med runt 300 hk i lite större storlek. BMW lär väl kanske ha någon i 5-serien t ex? Mercedes E-klass AMG? T o m Saab 9-3 Turbo-X och Volvo S60R kvalar ju in smile

Audi S5 går på en bit över 200, A6 fanns bara 1 med den motorn och ska man ha en RS så är dom så slutkörda i den prisklassen så det inte ens är värt att tänka på det.
Importer tittar jag inte ens på då det är så mycket fiffel att jag inte tänker chansa.

BMW 550 finns det 1 på blocket och det är också på väg ut ur min prisklass. Mercedes ser riktigt fattiga ut inuti om man har en lite äldre och nyare är svindyra. Saab och Volvo vill jag inte ha, har en Saab nu och vill ut ur familjebilsträsket.

Andromeda Rumpmas
14 december 2014 · 3 860 Inlägg

Finns det ingen 530iM från de årgångarna med typ 260 hk då?

Ryms inte nyare bilar med 300 hk i budgeten och du inte vill ha en äldre får du ju ge avkall på något. Går man ned ett tiotal hästar till nästa steg finns ju mer att välja på. Är det istället hästarna som är det primära kan du i princip skaffa vilken välutrustad tysk som helst med 240+ hk med turbomotor och trimma till 300 hk, t ex A6 2,7t.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
steifan DR!FTT3KN!K3R
14 december 2014 · 10 427 Inlägg

chakalaka skrev:
Jag är sugen på att skaffa ny bil nu mot våren och har börjat leta lite. Jag har tittat en del på BMW 335i e92, den verkar täcka det mesta jag är ute efter. Det enda jag är lite fundersam på är att den bara har 4 säten, och jag har ibland fullsatt i 5-sitsare. Vad finns det för likvärdiga bilar som jag borde titta på? Vad bör man tänka särskilt på?

Ptja, om du vill ha 5 säten så är väl 335 E90 (sedan) lämpligt isåfall. Dock lite trångt baksäte ändå i E90 så jag förstår varför man ratade mittplatsen i coupén. 330i är det bra ös i också med 258/272hk-motor, dock utan överladdning och dess möjligheter.

LIVINL0UD
15 december 2014 · 1 582 Inlägg

Hade jag haft dom pengarna så hade jag köpt denna cool http://www.blocket.se/goteborg/Audi_A4_ … 3.htm?sa=1

Riktigt mycket bil för pengarna och du lär piska en och annan vid rödljuset big_smile

Senast redigerat av LIVINL0UD (15 december 2014)

Andromeda Rumpmas
15 december 2014 · 3 860 Inlägg

Jag tycker det verkar skithäftigt med 2,5 ggr originaleffekten, och jag har funderat på att köpa någon av de 9000 eller ng900 med 400+ hk man ser på Blocket ibland för oförskämt billiga pengar set till byggkostnaden.

Men det är många bekymmer också.

Tillförlitlighet/ driftsäkerhet. Audin du länkade har original 4wd drivlina, den lever nog farligt. Och tror man inte att livslängden försämras kraftigt åker man inte längre bil, då är man ute och cyklar. Inte bara bildligt. Till jobbet också medan bilen står på verkstad.

Besiktning. Man lär ha plats att förvara en original besiktningsmotor och plats, kunskap, tid och ork att plocka i och ur den en gång per år.

Man får oroa sig för flygande besiktningar. När som helst kan farbror Polisen stanna en och ge ett föreläggande som sannolikt innebär skroten.

Man mår nog bättre i längden av att köpa en bil med effekt närmare den man är nöjd med, och trimma lite försiktigare, om inte annat blir det ett mer avslappnat bilägande smile

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
trubbelturbo
15 december 2014 · 1 457 Inlägg

WRX STI eller en Evo kanske? Familjebilar(nja) men j*vligt snabba..

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
LIVINL0UD
15 december 2014 · 1 582 Inlägg

Palla köpa en fwd med 400hk+ lol

Drivlinan är bland det minsta som jag hade oroat mig för gällande denna bil smile men självklart uppstår det slitage av olika slag, speciellt på en så pass trimmad bil.

Beror på hur den ser ut i motorutrymmet? Är bygget diskret gjort så kan den gå igenom så länge alla värden ser bra ut etc. Bilen är också nybes 5/11-14 ua så det verkar ingen omöjlighet att besikta den big_smile



Andromeda skrev:
Jag tycker det verkar skithäftigt med 2,5 ggr originaleffekten, och jag har funderat på att köpa någon av de 9000 eller ng900 med 400+ hk man ser på Blocket ibland för oförskämt billiga pengar set till byggkostnaden.

Men det är många bekymmer också.

Tillförlitlighet/ driftsäkerhet. Audin du länkade har original 4wd drivlina, den lever nog farligt. Och tror man inte att livslängden försämras kraftigt åker man inte längre bil, då är man ute och cyklar. Inte bara bildligt. Till jobbet också medan bilen står på verkstad.

Besiktning. Man lär ha plats att förvara en original besiktningsmotor och plats, kunskap, tid och ork att plocka i och ur den en gång per år.

Man får oroa sig för flygande besiktningar. När som helst kan farbror Polisen stanna en och ge ett föreläggande som sannolikt innebär skroten.

Man mår nog bättre i längden av att köpa en bil med effekt närmare den man är nöjd med, och trimma lite försiktigare, om inte annat blir det ett mer avslappnat bilägande smile

chakalaka
2 januari 2015 · 8 Inlägg

Vad säger ni om Mercedes C350 då? Hittade en riktigt fin AMG kittad för ca 150 000. Är det nåt att ha?
Har tittat lite på A4 också, 3.0 TDI verkar röra på sig lite men det inte är lika lockande som 335 eller C350.

Senast redigerat av chakalaka (2 januari 2015)

Powe_R
2 januari 2015 · 414 Inlägg

chakalaka skrev:
Vad säger ni om Mercedes C350 då? Hittade en riktigt fin AMG kittad för ca 150 000. Är det nåt att ha?
Har tittat lite på A4 också, 3.0 TDI verkar röra på sig lite men det inte är lika lockande som 335 eller C350.

C350 är fina bilar, är det den svarta 07an du tittade på?
Annars finns det en vit 09 med AMG paket, navi osv dock lite över budget. 189000:- är den sänkt till, men själv känner jag att 2 år nyare bil med under 5k mil på mätaren känns lockande även om det är lite dyrare.

Vill dock slå ett slag för en BMW 545 e60, både komfortabel och sportig, speciellt om du hittar en med aktiv styrning. Dessa är lite äldre, men är riktigt prisvärda för tillfället!

Denna verkar galet trevlig, vettigt prissatt, svensksåld och med en riktigt gedigen utrustningslista.
Tex, 09ans hårddisk navi (stora), komfortstolar, aktiv styrning, dynamic drive (aktiva krängningshämmare) och mycket mer.
http://www.blocket.se/malmo/BMW_545iA_5 … 11&w=3

Strax över budget (går antagligen att få ned) 3700 mil (!!) Sv.såld, ok utrustning men inte mer.
http://www.blocket.se/lund/BMW_545i_aut … 11&w=3

Välutrustad, sv-såld, auktoriserad handlare
http://www.blocket.se/vasterbotten/BMW_ … 11&w=3

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
chakalaka
16 januari 2015 · 8 Inlägg

Det är riktigt svårt att bestämma sig ju, jag har tittat massor på blocket och har hittat lite olika som verkar som vettiga alternativ.

Evo X
http://www.blocket.se/stockholm/Mitsubi … =8&w=3

Insignia OPC
http://www.blocket.se/halland/Opel_Insi … =8&w=3

Charger SRT-8
http://www.blocket.se/stockholm/Dodge_C … =8&w=3

S3
http://www.blocket.se/stockholm/Audi_S3 … =8&w=3

A4
http://www.blocket.se/goteborg/Audi_A4_ … =8&w=3

Golf R
http://www.blocket.se/uppsala/Volkswage … =8&w=3

Problemet med Golfen och S3an är att jag inte är superförtjust i småbilar, men jag har tänkt prova och se hur det känns.
För tillfället finns det ingen vettig 335 ute, och jag är lite osäker på hur det är med diffen på dom. e-LSD verkar vara riktigt dålig, typ som en dålig antispinn. Är det någon som har koll på hur mycket det kostar och om det verkligen behövs att byta diff på en från -07, alltså med bultad diff?

Bilarna jag länkade nu är lite i överkant på min prisklass men det är vad jag är ute efter. Jag har ingen koll alls på dom 3 första, men jag har hört att Insignia OPC har 30/70 kraftfördelning, stämmer det? Och är e-LSD på den lika dålig som BMW's och stryper bilen?

Evon känns prisvärd, men vad ska man tänka på med en sån?

lurius
17 januari 2015 · 28 Inlägg

chakalaka skrev:
Det är riktigt svårt att bestämma sig ju, jag har tittat massor på blocket och har hittat lite olika som verkar som vettiga alternativ.

Evo X
http://www.blocket.se/stockholm/Mitsubi … =8&w=3

Insignia OPC
http://www.blocket.se/halland/Opel_Insi … =8&w=3

Charger SRT-8
http://www.blocket.se/stockholm/Dodge_C … =8&w=3

S3
http://www.blocket.se/stockholm/Audi_S3 … =8&w=3

A4
http://www.blocket.se/goteborg/Audi_A4_ … =8&w=3

Golf R
http://www.blocket.se/uppsala/Volkswage … =8&w=3

Problemet med Golfen och S3an är att jag inte är superförtjust i småbilar, men jag har tänkt prova och se hur det känns.
För tillfället finns det ingen vettig 335 ute, och jag är lite osäker på hur det är med diffen på dom. e-LSD verkar vara riktigt dålig, typ som en dålig antispinn. Är det någon som har koll på hur mycket det kostar och om det verkligen behövs att byta diff på en från -07, alltså med bultad diff?

Bilarna jag länkade nu är lite i överkant på min prisklass men det är vad jag är ute efter. Jag har ingen koll alls på dom 3 första, men jag har hört att Insignia OPC har 30/70 kraftfördelning, stämmer det? Och är e-LSD på den lika dålig som BMW's och stryper bilen?

Evon känns prisvärd, men vad ska man tänka på med en sån?

Den där Opeln är ett skämt, tråkigare och slöare bil får man leta efter. Evon är värst av alla bilar på din lista i alla punkter, tänk dock på att lådan är 5 växlad. Och ja, den är prisvärd!

Renault Megane RS Cup Trophy "Manthey - Racing" (2015)
badhero
19 januari 2015 · 92 Inlägg

chakalaka skrev:
Jag är sugen på att skaffa ny bil nu mot våren och har börjat leta lite. Jag har tittat en del på BMW 335i e92, den verkar täcka det mesta jag är ute efter. Det enda jag är lite fundersam på är att den bara har 4 säten, och jag har ibland fullsatt i 5-sitsare. Vad finns det för likvärdiga bilar som jag borde titta på? Vad bör man tänka särskilt på?

Var i samma situation som dig, gick med 335i with no regrets!
Med bara en chip får du nästan 400hk, blandad förbrukning 0.9l, försäkring inte överdrivet dyr heller.
Finns ju e90 335i (sedan), de har 5 sits o även kombi.
Annars AMG kan du hitta, men då ska det kosta o äga, s4 går inte o pendla med heller.

Senast redigerat av badhero (19 januari 2015)

BMW 335i "Ultimate driving machine" (2007)
steifan DR!FTT3KN!K3R
19 januari 2015 · 10 427 Inlägg

badhero skrev:

chakalaka skrev:
Jag är sugen på att skaffa ny bil nu mot våren och har börjat leta lite. Jag har tittat en del på BMW 335i e92, den verkar täcka det mesta jag är ute efter. Det enda jag är lite fundersam på är att den bara har 4 säten, och jag har ibland fullsatt i 5-sitsare. Vad finns det för likvärdiga bilar som jag borde titta på? Vad bör man tänka särskilt på?

Var i samma situation som dig, gick med 335i with no regrets!
Med bara en chip får du nästan 400hk, blandad förbrukning 0.9l, försäkring inte överdrivet dyr heller.
Finns ju e90 335i (sedan), de har 5 sits o även kombi.
Annars AMG kan du hitta, men då ska det kosta o äga, s4 går inte o pendla med heller.

0,9 blandat? Är 335 en miljöbil eller?  Själv kör jag 325i och ligger på 1,4 liter/mil blandad hårdkörning sommartid wink

OnlineEvil
19 januari 2015 · 146 Inlägg

åk och känn och kläm på golf R:en köpte nyligen en själv. Väldigt välbyggd liten raket, går alltid att trimma satan också. Dock känns inte det miltalet något lockande kanske bara jag som är kräsen

Senast redigerat av OnlineEvil (19 januari 2015)

LIVINL0UD
19 januari 2015 · 1 582 Inlägg

En polare till mig har också en E92 335i och inte f*n kommer han ner på dom drömsiffrorna som 0,9l blandad körning utan ligger på 1,2l+

0,9l/milen ligger han på vid landsvägskörning (100-120km/h) smile

toksepe
20 januari 2015 · 45 Inlägg

Rs4 b5? borde ju kännas lockande? smile

JoacimW Ung&Dum
20 januari 2015 · 430 Inlägg

E55 AMG , cayenne turbo / s kör ifrån många i samma klass , Audi s6 efter 07 med v10an

In hoc signo vinces
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang