Volvo S80 T6 -99 felkoder och går ojämnt efter körning

GuggeKarlberg
15 december 2014 · 508 Inlägg

Hallå! Flickvännen köpte en S80 T6 -99 i helg. Jag körde hem den ca 30 mil, allt gick perfekt. Sen igår när jag skulle provköra den lite här i närheten gasade jag till lite, och en gul triangel med en symbol i mitten började mitt i allt lysa (motorstyrning, lambda kanske?), samtidigt som det kom upp texter i displayen "Kör sakta serv. omgående" och även "Emissioner service erfordras". Bilen började även gå på ca 4 cylindrar.

Har googlat runt lite och fått fram massor om att spjället verkar vara ett vanligt problem, men fick även att tändspole och lambdasond brukar vara vanligt. Killen vi köpte bilen av sa även att spjället var bytt en gång. Och tycker inte det borde vara något tändstift?

Någon som har haft samma fel? Och hur löste ni det?

Tack!

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673
burnin_rubber
15 december 2014 · 220 Inlägg

haft det jag med...
nolla bilen med batterikabeln i 10  minuter sedan starta och låt gå på tomgång en stund.
hade detta ofta på min sedan bara försvann det.
rengöra spjället är ingen dum ide heller då det kan göra att spjället inte stänger ordentligt.

GuggeKarlberg
15 december 2014 · 508 Inlägg

burnin_rubber skrev:
haft det jag med...
nolla bilen med batterikabeln i 10  minuter sedan starta och låt gå på tomgång en stund.
hade detta ofta på min sedan bara försvann det.
rengöra spjället är ingen dum ide heller då det kan göra att spjället inte stänger ordentligt.

Okej jag ska prova detta. smile hade du även att den gick på endast några cylindrar?

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673
burnin_rubber
15 december 2014 · 220 Inlägg

det komme jag inte ihåg faktiskt...
men just 99:orna är ju kända för alla sina elproblem....

Jo nu rammlade en polett ner i skallen.
Jag hade problem med tändspolarna på min.
Bytte alla tändstift samt gick över alla tändspolarna och kollade att dom var hela samt att jag tejpade alla tändspolar för det var något med fukt om jag inte missminner mig.

Senast redigerat av burnin_rubber (15 december 2014)

zzr94092
15 december 2014 · 4 369 Inlägg

varför inte läsa av felcoder istället för att gissa o byta saker i onödan?

GuggeKarlberg
15 december 2014 · 508 Inlägg

burnin_rubber skrev:
det komme jag inte ihåg faktiskt...
men just 99:orna är ju kända för alla sina elproblem....

Jo nu rammlade en polett ner i skallen.
Jag hade problem med tändspolarna på min.
Bytte alla tändstift samt gick över alla tändspolarna och kollade att dom var hela samt att jag tejpade alla tändspolar för det var något med fukt om jag inte missminner mig.

Okej, jag misstänker också spolen. Eftersom den började gå på 4 cylindrar efter jag hårdkörde lite, känns inte som att spjället borde göra att den misständer?

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673
GuggeKarlberg
15 december 2014 · 508 Inlägg

zzr94092 skrev:
varför inte läsa av felcoder istället för att gissa o byta saker i onödan?

Jag ska kolla felkoder ikväll, vela bara höra om någon hade några förslag, och rengöra spjället är ju gratis så. smile

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673
spokenratt
15 december 2014 · 3 860 Inlägg

GuggeKarlberg skrev:

zzr94092 skrev:
varför inte läsa av felcoder istället för att gissa o byta saker i onödan?

Jag ska kolla felkoder ikväll, vela bara höra om någon hade några förslag, och rengöra spjället är ju gratis så. smile

Kolla felkodera, nolla dom och kör sen igen så ser du enkelt vilka som är återkommande.. Lycka till!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
GuggeKarlberg
15 december 2014 · 508 Inlägg

Märkte nu när jag var ute och gasade lite på tomgång att när jag varvar så pyser det till lite, låter lite som att den dumpar, när jag pumpgasar. Kan det vara något läckage från intercoolerslangar? Fast bilen går ju också inte heller på alla cylindrar :s Eller är det turbon som gett upp?? :o

Senast redigerat av GuggeKarlberg (15 december 2014)

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673
Djo
15 december 2014 · 10 157 Inlägg

Börja med att läsa felkoder och ta det därifrån. sedan kan du presentera dina felkoder sedan kan vi börja gissa allehanda fel.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
GuggeKarlberg
15 december 2014 · 508 Inlägg

Hallå igen, kollat upp felkoder och fick "Cylinder 1 misfire detected". Så lutar mot att prova byta tändspole på 1an och tändstift?

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673
spokenratt
15 december 2014 · 3 860 Inlägg

GuggeKarlberg skrev:
Hallå igen, kollat upp felkoder och fick "Cylinder 1 misfire detected". Så lutar mot att prova byta tändspole på 1an och tändstift?

Japp! börja där! Och kolla så kablar och kontakter ser ok ut också!

Senast redigerat av spokenratt (15 december 2014)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
GuggeKarlberg
15 december 2014 · 508 Inlägg

spokenratt skrev:

GuggeKarlberg skrev:
Hallå igen, kollat upp felkoder och fick "Cylinder 1 misfire detected". Så lutar mot att prova byta tändspole på 1an och tändstift?

Japp! börja där! Och kolla så kablar och kontakter ser ok ut också!

Det blir att göra så! smile måste beställa tändspolen då dem inte hade hemma här på Volvo, men återkommer om det blev löst smile

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673
Djo
15 december 2014 · 10 157 Inlägg

Hoppas det löser problemet smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
spokenratt
15 december 2014 · 3 860 Inlägg

GuggeKarlberg skrev:

spokenratt skrev:

GuggeKarlberg skrev:
Hallå igen, kollat upp felkoder och fick "Cylinder 1 misfire detected". Så lutar mot att prova byta tändspole på 1an och tändstift?

Japp! börja där! Och kolla så kablar och kontakter ser ok ut också!

Det blir att göra så! smile måste beställa tändspolen då dem inte hade hemma här på Volvo, men återkommer om det blev löst smile

Börja med att skifta platts på spolarna och se ifall felet byter platts så att säga... onödigt att köpa ny spola om det inte är den..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
GuggeKarlberg
15 december 2014 · 508 Inlägg

Tänkte bara höra om någon vet. Spelar det någon roll om man har olika märken på tändstift? Känns onödigt att köpa en sats på 6st för ca 700kr om endast en är trasig. Kan man köra med t.ex 1st NGK och 5st Volvo Original?

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673
Djo
15 december 2014 · 10 157 Inlägg

Vist går det MEN skulle ej rekommendera och byter man ena kan man likaväl byta alla tycker jag. för är ena dålig börjar nog dom andra tröttna också.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
spokenratt
15 december 2014 · 3 860 Inlägg

Djo skrev:
Vist går det MEN skulle ej rekommendera och byter man ena kan man likaväl byta alla tycker jag. för är ena dålig börjar nog dom andra tröttna också.

Exakt

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
GuggeKarlberg
15 december 2014 · 508 Inlägg

Okej tack för snabba svar ^^ får bli att beställa hem en sats. smile

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673
Aafastnej
17 december 2014 · 7 Inlägg

Om du inte redan har fått ordning på bilen, så håller jag med va nån sa ovan. Om du drar ut kabeln till 1 tändspole sakta medans bilen är igång början den gå sämre tryck tillbaka kontakten. Då är den burken fungerande. Gör så vidare till när du drar en kontakt och ingen skillnad märks. Då vet du vilken burk det är. Sen provar du byta tändspole t.ex första burken till 4 burken.. Och dra kontakt igen och se om felet flytta sig. Isf är det tändspolen. Om spolen är lite sliten bara, så går den ändå på alla 4 alt 6 vid höga varv. Tänk dock på att inte köra så mycket då den spottar in bränsle i burken även om den inte går. Då kan du få problem med lambdasond. Det fick nämligen jag. Bara att lossa o blåsa rent sen ut och åka lite.. Men ändå extra arbete

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang