Olaglig belysning

ford100
15 december 2014 · 57 Inlägg

Tja alla

Har 5 extraljus i fronten på min passat från 98 med parkeringsljus/led ring runt,  har haft detta i 3 år nu inga problem med bes eller polisen tills igår.


Vart stoppad för körkort och nykterhetskontroll till att börja med, sen började polisen att muttra att jag hade för många p-ljus o jag kontarde med att bes och att polisen inget sagt under 3 år dock utan resultat och 1700 fattigare.

Har det kommit nån ny lag och detta blivit olagligt kommer att bestrida denna böter då jag anser att jag inget gjort fel.

Är det nån som råkat ut för detta mer än jag o kan hjälpa mig??

Senast redigerat av ford100 (15 december 2014)

ajokko
15 december 2014 · 214 Inlägg

Klippt från en annan tråd på garaget:

Främre positionslykta (parkeringslykta)
Övergripande krav

51 §   Bil skall ha två främre positionslyktor (parkeringslyktor) som avger vitt eller gult ljus framåt och utmärker fordonets bredd.

53 §   Främre positionslyktas placering i sidled får vara högst 400 mm på bil och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på lyktorna skall vara minst 600 mm.

56 §   Främre positionslykta
2.       får inte kombineras med framåtriktad strålkastare

Så, du har tyvärr inget att komma med om du ska överklaga. Det är inte en ny lag, det har varit så länge och enda anledningen att du klarat dig på besiktning (och vid tidigare möten med poliser) är att de då inte brytt sig.

Edit: Det är så klart lagligt ifall du monterar dem i jämt antal och på rätt plats.

Senast redigerat av ajokko (15 december 2014)

fadret
15 december 2014 · 1 125 Inlägg

ajokko skrev:
Klippt från en annan tråd på garaget:

Främre positionslykta (parkeringslykta)
Övergripande krav

51 §   Bil skall ha två främre positionslyktor (parkeringslyktor) som avger vitt eller gult ljus framåt och utmärker fordonets bredd.

53 §   Främre positionslyktas placering i sidled får vara högst 400 mm på bil och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på lyktorna skall vara minst 600 mm.

56 §   Främre positionslykta
2.       får inte kombineras med framåtriktad strålkastare

Så, du har tyvärr inget att komma med om du ska överklaga. Det är inte en ny lag, det har varit så länge och enda anledningen att du klarat dig på besiktning (och vid tidigare möten med poliser) är att de då inte brytt sig.

15 § Annat ljus som enligt 3 kap. 71 § trafikförordningen (1998:1276) är
tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet får endast
avges med varsellykta, dimstrålkastare eller spänningsreducerad
halvljusstrålkastare.
Endast två sådana lyktor eller strålkastare får samtidigt lysa.
Utan hinder av 3 kap. 68 § trafikförordningen får fordon brukas med
halvljus eller varselljus utan att skyltlykta är tänd. Detta gäller dock inte vid
färd i mörker, i gryning eller skymning eller då väderleksförhållandena eller
liknande omständigheter föranleder att skyltlyktan behöver vara tänd.
Bil som uppfyller kraven för varsellykta i avsnitt 6.19 i ECE-reglemente
48 får, utan hinder av 3 kap. 68 § trafikförordningen, brukas under dagsljus
utan att föreskrivna lyktor baktill och på sidan är tända.

Samma sak fast från lagboken

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Gregor_Garage
15 december 2014 · 77 Inlägg

koppla det till en liten brytare som inte drar åt sig så mycket uppmärksamhet! I min klass har vi diskuterat detta med våran transportlärare som är f.d. besiktningsman, anledningen till varför du inte får ha det är för att det är för många ljuspunkter. Jag tror att det va max två ljuspunkter på halvljuset men det finns ingen fast besluten "begränsning" när det gäller helljus och därför får man ha extraljus men inte p-ljus i extraljusen.
Men om du kopplar p-ljuset till en brytare och slår av när du ska prata med polisen så kan dom inte säga någonting.

Dock om parkeringsljuset inte har en specifik ljuspunkt (som de nya merca lastbilarna har) så får du ha även det tänt.

Hoppas någonting jag skrev hjälpte dig, annars kan du kolla med t.ex. transportstyrelsen. det vet jag att en släkting till mig har gjort smile

Opel Vectra 2.0T "Opelen" (2004)
it_mutt Avstängd
15 december 2014 · 10 388 Inlägg

ford100 skrev:
Tja alla

Har 5 extraljus i fronten på min passat från 98 med parkeringsljus/led ring runt,  har haft detta i 3 år nu inga problem med bes eller polisen tills igår.


Vart stoppad för körkort och nykterhetskontroll till att börja med, sen började polisen att muttra att jag hade för många p-ljus o jag kontarde med att bes och att polisen inget sagt under 3 år dock utan resultat och 1700 fattigare.

Har det kommit nån ny lag och detta blivit olagligt kommer att bestrida denna böter då jag anser att jag inget gjort fel.

Är det nån som råkat ut för detta mer än jag o kan hjälpa mig??

Även om det skulle varit en ny lag som så trädde i kraft samma dag som du blev stoppad, så är där inget att överklaga; det är ditt ansvar att hålla koll på vilka lagar och regler som gäller.

Men som påpekat; det är inget nytt och du har helt enkelt bara haft tur tidigare.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Tuffhaggman
15 december 2014 · 864 Inlägg

Bara för att du har klarat dig betyder det inte att det har varit lagligt tidigare, och även om det hade blivit en lagändring så har du som bilförare ansvar att ha koll på gällande bestämmelser.

//Tuffhaggman

ford100
15 december 2014 · 57 Inlägg

Men hur i helvete tänkte verkstan som kopplade in mina extraljus måste dom inte göra ett arbetet som lagen godkänner ?

det är dom jag ska kräva pengar av alltså


Men vrf får lastbilar ha 30 tusen ljuspunkter framåt då för o inte jag 7?

O varför har bes o polis godkänt det i 3 år men inte nu?

mb_pucken
15 december 2014 · 5 083 Inlägg

ford100 skrev:
Men hur i helvete tänkte verkstan som kopplade in mina extraljus måste dom inte göra ett arbetet som lagen godkänner ?

det är dom jag ska kräva pengar av alltså


Men vrf får lastbilar ha 30 tusen ljuspunkter framåt då för o inte jag 7?

O varför har bes o polis godkänt det i 3 år men inte nu?

Lastbilar får ej ha massa ljus framåt. Dock några flera än persobilar för att markera höjd osv.

Att ingen har brytt sig beror nog på tur och inget annat. Lagen har funnits länge.
Har själv fått 2a vid flygande inspektion på p-ljus.

Är din skylldighet som förare att kolla upp om din belysning funkar och är laglig. Har man inte gjort det så är det bara att klippa kablarna och betala eller åka vidare och riskera böter igen.
Kör själv mina på knapp och använder dom endast vid parkering.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Tuffhaggman
15 december 2014 · 864 Inlägg

Verkstadsgubbarna vet ju inte om du ämnar framföra bilen på allmänna vägar eller ej, det är inte deras ansvar att informera om detta - de utför bara jobbet efter din beställning.

Varför andra regler gäller för lastbilar vet jag inte, men juridiskt så rör det ändå inte ditt fall. I det här fallet så gäller de förordningar som rör personbilar.

//Tuffhaggman

ford100
15 december 2014 · 57 Inlägg

mb_pucken skrev:

ford100 skrev:
Men hur i helvete tänkte verkstan som kopplade in mina extraljus måste dom inte göra ett arbetet som lagen godkänner ?

det är dom jag ska kräva pengar av alltså


Men vrf får lastbilar ha 30 tusen ljuspunkter framåt då för o inte jag 7?

O varför har bes o polis godkänt det i 3 år men inte nu?

Lastbilar får ej ha massa ljus framåt. Dock några flera än persobilar för att markera höjd osv.

Att ingen har brytt sig beror nog på tur och inget annat. Lagen har funnits länge.
Har själv fått 2a vid flygande inspektion på p-ljus.

Är din skylldighet som förare att kolla upp om din belysning funkar och är laglig. Har man inte gjort det så är det bara att klippa kablarna och betala eller åka vidare och riskera böter igen.
Kör själv mina på knapp och använder dom endast vid parkering.

Fan häller här klipps inga kablar ljusen kostade över 4 nya och installation 1000 kr

men som sagt har hört o läst vad ni skrivit men kommer fortfarande att bestridda den med att jag har 3 bes som är godkända med min belysning o många år med den utan problem

går inte det kommer verkstan att få betala mina böter

ford100
15 december 2014 · 57 Inlägg

Tuffhaggman skrev:
Verkstadsgubbarna vet ju inte om du ämnar framföra bilen på allmänna vägar eller ej, det är inte deras ansvar att informera om detta - de utför bara jobbet efter din beställning.

Varför andra regler gäller för lastbilar vet jag inte, men juridiskt så rör det ändå inte ditt fall. I det här fallet så gäller de förordningar som rör personbilar.

//Tuffhaggman

Menar du allvar klart att gubbarna på verkstan måste förstå att jag ska framföra bilen på allmän väg o desutom så frågade jag om detta var fullt lagligt ja svarade dom på den frågan

it_mutt Avstängd
15 december 2014 · 10 388 Inlägg

ford100 skrev:
Men hur i helvete tänkte verkstan som kopplade in mina extraljus måste dom inte göra ett arbetet som lagen godkänner ?

det är dom jag ska kräva pengar av alltså


Men vrf får lastbilar ha 30 tusen ljuspunkter framåt då för o inte jag 7?

O varför har bes o polis godkänt det i 3 år men inte nu?

Dom har inte "godkänt" det.

Vad bilprovningen släpper igenom och vad som är lagligt, har egentligen inte mycket med varandra att göra. Bara för att en bil rullar igenom besiktningen med eftermonterat xenon, så betyder inte det att det är lagligt.

Bara för att polisen inte ger samma "bil" böter, gör det inte heller lagligt, utan säger bara att de antingen missat det eller "inte orkat bry sig" (det är inte för inte som var och varannan bil kör runt med halvljus och dimljus tänt samtidigt).

VVFS 2003:22 http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872812

Framåt får en lastbil ha:

Två parkeringslyktor, som får kombineras med strålkastare.
Två breddmarkeringslyktor, fyra om två är monterade på hyttak och två på påbyggnad.
Tre identifikationslyktor, det är dessa som sitter i mitten på solskyddet/hyttaket på vissa.

Detta ger alltså 9 alt. 11 framåt.

Bakåt får en lastbil/släpvagn ha:
Minst två baklyktor, inget övre antal men inom 40 cm från ytterkant och minst 35 cm från backen, högst 150 cm (210 cm om konstruktionen kräver det) Minst 60 cm mellan lyktorna i mitten.
Två breddmarkeringslyktor bakåt.
Tre identifikationslyktor bakåt.

Detta är vad som generellt gäller för lastbilar. Samma lagar och regler gäller helt enkelt inte för lastbilar som för personbilar.

Så nej, en lastbil -får- inte ha 50-11 ljuspunkter...egentligen (om den nu mot förmodan inte skulle ha lyckats ta sig igenom regbesiktning med dessa)

- - Edit - -

Igen, det är du som förare som har fullt ansvar.

Biltema säljer strålkastarfilm (toningsfilm att sätta på strålkastarna). Detta är inte lagligt att ha på allmän väg. Ska du kräva Biltema på pengar om du åker dit för det?

Senast redigerat av it_mutt (15 december 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Tuffhaggman
15 december 2014 · 864 Inlägg

ford100 skrev:

mb_pucken skrev:

ford100 skrev:
Men hur i helvete tänkte verkstan som kopplade in mina extraljus måste dom inte göra ett arbetet som lagen godkänner ?

det är dom jag ska kräva pengar av alltså


Men vrf får lastbilar ha 30 tusen ljuspunkter framåt då för o inte jag 7?

O varför har bes o polis godkänt det i 3 år men inte nu?

Lastbilar får ej ha massa ljus framåt. Dock några flera än persobilar för att markera höjd osv.

Att ingen har brytt sig beror nog på tur och inget annat. Lagen har funnits länge.
Har själv fått 2a vid flygande inspektion på p-ljus.

Är din skylldighet som förare att kolla upp om din belysning funkar och är laglig. Har man inte gjort det så är det bara att klippa kablarna och betala eller åka vidare och riskera böter igen.
Kör själv mina på knapp och använder dom endast vid parkering.

Fan häller här klipps inga kablar ljusen kostade över 4 nya och installation 1000 kr

men som sagt har hört o läst vad ni skrivit men kommer fortfarande att bestridda den med att jag har 3 bes som är godkända med min belysning o många år med den utan problem

går inte det kommer verkstan att få betala mina böter

Hur ska du visa att dina ljus var aktiva vid nämnda besiktningstillfällen? Även om du påvisar detta, hur tror du att det ska göra en skillnad till din fördel?
På vilka grunder anser du att verkstaden är skyldig att betala din bot?

Att det är sura pengar förstår jag, och även att en del av det du skriver är i affekt - men försök sansa dig lite och tänk till så inser du nog att det bara är att gilla läget. Du underlättar för dig själv om du gör det.

//Tuffhaggman

ford100
15 december 2014 · 57 Inlägg

it_mutt skrev:

ford100 skrev:
Men hur i helvete tänkte verkstan som kopplade in mina extraljus måste dom inte göra ett arbetet som lagen godkänner ?

det är dom jag ska kräva pengar av alltså


Men vrf får lastbilar ha 30 tusen ljuspunkter framåt då för o inte jag 7?

O varför har bes o polis godkänt det i 3 år men inte nu?

Dom har inte "godkänt" det.

Vad bilprovningen släpper igenom och vad som är lagligt, har egentligen inte mycket med varandra att göra. Bara för att en bil rullar igenom besiktningen med eftermonterat xenon, så betyder inte det att det är lagligt.

Bara för att polisen inte ger samma "bil" böter, gör det inte heller lagligt, utan säger bara att de antingen missat det eller "inte orkat bry sig" (det är inte för inte som var och varannan bil kör runt med halvljus och dimljus tänt samtidigt).

VVFS 2003:22 http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872812

Framåt får en lastbil ha:

Två parkeringslyktor, som får kombineras med strålkastare.
Två breddmarkeringslyktor, fyra om två är monterade på hyttak och två på påbyggnad.
Tre identifikationslyktor, det är dessa som sitter i mitten på solskyddet/hyttaket på vissa.

Bakåt får en lastbil/släpvagn ha:
Minst två baklyktor, inget övre antal men inom 40 cm från ytterkant och minst 35 cm från backen, högst 150 cm (210 cm om konstruktionen kräver det) Minst 60 cm mellan lyktorna i mitten.
Två breddmarkeringslyktor bakåt.
Tre identifikationslyktor bakåt.

Detta är vad som generellt gäller för lastbilar. Samma lagar och regler gäller helt enkelt inte för lastbilar som för personbilar.

Så nej, en lastbil -får- inte ha 50-11 ljuspunkter...egentligen (om den nu mot förmodan inte skulle ha lyckats ta sig igenom regbesiktning med dessa)

- - Edit - -

Igen, det är du som förare som har fullt ansvar.

Biltema säljer strålkastarfilm (toningsfilm att sätta på strålkastarna). Detta är inte lagligt att ha på allmän väg. Ska du kräva Biltema på pengar om du åker dit för det?

Nej självklart inte det vet jag är olagligt

men med min belysning hade jag ingen aning därav att jag frågade dom som installerade detta om det var fullt lagligt o dom sa jag.

Sen har min bil blivit godkänd vid 3 kontrollbesiktningar efter det

ford100
15 december 2014 · 57 Inlägg

Tuffhaggman skrev:

ford100 skrev:

mb_pucken skrev:

Lastbilar får ej ha massa ljus framåt. Dock några flera än persobilar för att markera höjd osv.

Att ingen har brytt sig beror nog på tur och inget annat. Lagen har funnits länge.
Har själv fått 2a vid flygande inspektion på p-ljus.

Är din skylldighet som förare att kolla upp om din belysning funkar och är laglig. Har man inte gjort det så är det bara att klippa kablarna och betala eller åka vidare och riskera böter igen.
Kör själv mina på knapp och använder dom endast vid parkering.

Fan häller här klipps inga kablar ljusen kostade över 4 nya och installation 1000 kr

men som sagt har hört o läst vad ni skrivit men kommer fortfarande att bestridda den med att jag har 3 bes som är godkända med min belysning o många år med den utan problem

går inte det kommer verkstan att få betala mina böter

Hur ska du visa att dina ljus var aktiva vid nämnda besiktningstillfällen? Även om du påvisar detta, hur tror du att det ska göra en skillnad till din fördel?
På vilka grunder anser du att verkstaden är skyldig att betala din bot?

Att det är sura pengar förstår jag, och även att en del av det du skriver är i affekt - men försök sansa dig lite och tänk till så inser du nog att det bara är att gilla läget. Du underlättar för dig själv om du gör det.

//Tuffhaggman

Ringa o prata med dom vid bilprovningen där jag besiktat bilen i 3 år dom måste kunna intyga på att dom godkänt min belysning?

Verkstan sa att det var godkänt när jag frågade eftersom jag inte hade nån aning då så då borde dom ta konsekvenser av det  anser jag

it_mutt Avstängd
15 december 2014 · 10 388 Inlägg

ford100 skrev:

it_mutt skrev:

ford100 skrev:
Men hur i helvete tänkte verkstan som kopplade in mina extraljus måste dom inte göra ett arbetet som lagen godkänner ?

det är dom jag ska kräva pengar av alltså


Men vrf får lastbilar ha 30 tusen ljuspunkter framåt då för o inte jag 7?

O varför har bes o polis godkänt det i 3 år men inte nu?

Dom har inte "godkänt" det.

Vad bilprovningen släpper igenom och vad som är lagligt, har egentligen inte mycket med varandra att göra. Bara för att en bil rullar igenom besiktningen med eftermonterat xenon, så betyder inte det att det är lagligt.

Bara för att polisen inte ger samma "bil" böter, gör det inte heller lagligt, utan säger bara att de antingen missat det eller "inte orkat bry sig" (det är inte för inte som var och varannan bil kör runt med halvljus och dimljus tänt samtidigt).

VVFS 2003:22 http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872812

Framåt får en lastbil ha:

Två parkeringslyktor, som får kombineras med strålkastare.
Två breddmarkeringslyktor, fyra om två är monterade på hyttak och två på påbyggnad.
Tre identifikationslyktor, det är dessa som sitter i mitten på solskyddet/hyttaket på vissa.

Bakåt får en lastbil/släpvagn ha:
Minst två baklyktor, inget övre antal men inom 40 cm från ytterkant och minst 35 cm från backen, högst 150 cm (210 cm om konstruktionen kräver det) Minst 60 cm mellan lyktorna i mitten.
Två breddmarkeringslyktor bakåt.
Tre identifikationslyktor bakåt.

Detta är vad som generellt gäller för lastbilar. Samma lagar och regler gäller helt enkelt inte för lastbilar som för personbilar.

Så nej, en lastbil -får- inte ha 50-11 ljuspunkter...egentligen (om den nu mot förmodan inte skulle ha lyckats ta sig igenom regbesiktning med dessa)

- - Edit - -

Igen, det är du som förare som har fullt ansvar.

Biltema säljer strålkastarfilm (toningsfilm att sätta på strålkastarna). Detta är inte lagligt att ha på allmän väg. Ska du kräva Biltema på pengar om du åker dit för det?

Nej självklart inte det vet jag är olagligt

men med min belysning hade jag ingen aning därav att jag frågade dom som installerade detta om det var fullt lagligt o dom sa jag.

Sen har min bil blivit godkänd vid 3 kontrollbesiktningar efter det

Så, om du inte vet (nu vet du det, men vi säger att du inte gör det), men jag säger att det är lagligt att mörda någon, då saknar du ansvar efteråt? För "han sa ju..."? Nej, givetvis inte. Oavsett hur många som säger att det är lagligt, så spelar det ingen roll, det är ditt ansvar att kontrollera att det -är- lagligt.

Ställ frågan här inne; "Är det lagligt med xenon i helljuset" så kommer mängder med folk säga "ja". Men, det är -egentligen- inte lagligt. Bilprovningen släpper f.ö. igenom det också.

Som sagt, att besiktningen släpper igenom bilen avgör inte huruvida det är lagligt eller inte.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
ford100
15 december 2014 · 57 Inlägg

it_mutt skrev:

ford100 skrev:

it_mutt skrev:

Dom har inte "godkänt" det.

Vad bilprovningen släpper igenom och vad som är lagligt, har egentligen inte mycket med varandra att göra. Bara för att en bil rullar igenom besiktningen med eftermonterat xenon, så betyder inte det att det är lagligt.

Bara för att polisen inte ger samma "bil" böter, gör det inte heller lagligt, utan säger bara att de antingen missat det eller "inte orkat bry sig" (det är inte för inte som var och varannan bil kör runt med halvljus och dimljus tänt samtidigt).

VVFS 2003:22 http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872812

Framåt får en lastbil ha:

Två parkeringslyktor, som får kombineras med strålkastare.
Två breddmarkeringslyktor, fyra om två är monterade på hyttak och två på påbyggnad.
Tre identifikationslyktor, det är dessa som sitter i mitten på solskyddet/hyttaket på vissa.

Bakåt får en lastbil/släpvagn ha:
Minst två baklyktor, inget övre antal men inom 40 cm från ytterkant och minst 35 cm från backen, högst 150 cm (210 cm om konstruktionen kräver det) Minst 60 cm mellan lyktorna i mitten.
Två breddmarkeringslyktor bakåt.
Tre identifikationslyktor bakåt.

Detta är vad som generellt gäller för lastbilar. Samma lagar och regler gäller helt enkelt inte för lastbilar som för personbilar.

Så nej, en lastbil -får- inte ha 50-11 ljuspunkter...egentligen (om den nu mot förmodan inte skulle ha lyckats ta sig igenom regbesiktning med dessa)

- - Edit - -

Igen, det är du som förare som har fullt ansvar.

Biltema säljer strålkastarfilm (toningsfilm att sätta på strålkastarna). Detta är inte lagligt att ha på allmän väg. Ska du kräva Biltema på pengar om du åker dit för det?

Nej självklart inte det vet jag är olagligt

men med min belysning hade jag ingen aning därav att jag frågade dom som installerade detta om det var fullt lagligt o dom sa jag.

Sen har min bil blivit godkänd vid 3 kontrollbesiktningar efter det

Så, om du inte vet (nu vet du det, men vi säger att du inte gör det), men jag säger att det är lagligt att mörda någon, då saknar du ansvar efteråt? För "han sa ju..."? Nej, givetvis inte. Oavsett hur många som säger att det är lagligt, så spelar det ingen roll, det är ditt ansvar att kontrollera att det -är- lagligt.

Ställ frågan här inne; "Är det lagligt med xenon i helljuset" så kommer mängder med folk säga "ja". Men, det är -egentligen- inte lagligt. Bilprovningen släpper f.ö. igenom det också.

Som sagt, att besiktningen släpper igenom bilen avgör inte huruvida det är lagligt eller inte.

Jahopp okej inte roligt dock att punga ut 1700 innan jul men när du vände det så insåg jag nog lite min dumhet nu

Tuffhaggman
15 december 2014 · 864 Inlägg

Bestrid boten du, det är din medborgerliga rätt och du riskerar inga extrakostnader. Ska du däremot kräva pengar av verkstaden så får du driva det civilrättsligt och det kommer du förlora, vilket medför att du utöver bötesbeloppet på 1700:- även får betala rättegångskostnader.

//Tufhaggman

Senast redigerat av Tuffhaggman (15 december 2014)

Gronwalls
15 december 2014 · 1 808 Inlägg

Jag har fått 2:a på detta fenomen på min Lastbil så lastbilar kan få med tongue

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
ford100
15 december 2014 · 57 Inlägg

Tuffhaggman skrev:
Bestrid boten du, det är din medborgerliga rätt och du riskerar inga extrakostnader. Ska du däremot kräva pengar av verkstaden så får du driva det civilrättsligt och det kommer du förlora, vilket medför att du utöver bötesbeloppet på 1700:- även får betala rättegångskostnader.

//Tufhaggman

Bestridda kommer jag o göra ja


men varför så säker att jag skulle förlora mot verkstan för jag har vart stamkund där i 5 år dom sa att det var okej lagligt att framföra

Bara nyfiken förstått nu min dumhet men vart nyfiken när du verkar så säker

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang