Öppet luftfilter b230f

MarcusMagnusson
15 december 2014 · 194 Inlägg

Har tänkt att byta till öppet luftfilter på min Volvo 740 b230f 1991 årsmodell. Är det något som man ska tänka på? Kan motorn börja gå sämre eller liknade av öppet luftfilter? Vad ska man ha för märke/sort?

Tack på förhand

Djo
15 december 2014 · 10 157 Inlägg

Varför sätta ditt ett filter som ej passar in i motorrummet som suger i sig betydligt mer skit om filtret är av budget sort (kvalite suger även dom i sig mer skit än original) och i sämsta fall enbart ökar bränsle förbrukningen och med en klassisk (ö så jävla fränt fan) still sitter och suger enbart varm luft.

Vill du ha sport luftfilter köper du ett som passar i original luftburk. Ja dessa suger en del mer skit än original men då sitter dom bra till och sköter sin uppgift.

Öppet sportluftfilter kan du köpa dig ett om du ska börja vrål trimma en turbo motor ( typ 800hk ++) annars låt bli.
Bara för att dina polare blir kåta och tror att du helt plötsligt fått minst 20hk mer är det därför du vill montera ett så gärna för mig. Då kan du köpa ett du tycker ser fränt ut för någon övrig nytta gör det ej speciellt ej på en b230f.

Senast redigerat av Djo (15 december 2014)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
KolGruvan
15 december 2014 · 1 450 Inlägg

Vill man ha de ljudet man får av sånt filter så e de ju bara att montera de, åk in på biltema å köp ett

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
MarcusMagnusson
15 december 2014 · 194 Inlägg

xVolvo240x skrev:
Vill man ha de ljudet man får av sånt filter så e de ju bara att montera de, åk in på biltema å köp ett

Vad är det för ljud?

MarcusMagnusson
15 december 2014 · 194 Inlägg

Djo skrev:
Varför sätta ditt ett filter som ej passar in i motorrummet som suger i sig betydligt mer skit om filtret är av budget sort (kvalite suger även dom i sig mer skit än original) och i sämsta fall enbart ökar bränsle förbrukningen och med en klassisk (ö så jävla fränt fan) still sitter och suger enbart varm luft.

Vill du ha sport luftfilter köper du ett som passar i original luftburk. Ja dessa suger en del mer skit än original men då sitter dom bra till och sköter sin uppgift.

Öppet sportluftfilter kan du köpa dig ett om du ska börja vrål trimma en turbo motor ( typ 800hk ++) annars låt bli.
Bara för att dina polare blir kåta och tror att du helt plötsligt fått minst 20hk mer är det därför du vill montera ett så gärna för mig. Då kan du köpa ett du tycker ser fränt ut för någon övrig nytta gör det ej speciellt ej på en b230f.

Orsakar det fara för motorns gång? Vill bara ha det för att kunna få plats med ett till batteri wink men svara gärna på
Min fråga om motorn gång wink

KolGruvan
15 december 2014 · 1 450 Inlägg

MarcusMagnusson skrev:

xVolvo240x skrev:
Vill man ha de ljudet man får av sånt filter så e de ju bara att montera de, åk in på biltema å köp ett

Vad är det för ljud?

Sätter man på ett sportluftfilter får man mig veterligen ett "knepigare" insugs ljud

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
MarcusMagnusson
15 december 2014 · 194 Inlägg

xVolvo240x skrev:

MarcusMagnusson skrev:

xVolvo240x skrev:
Vill man ha de ljudet man får av sånt filter så e de ju bara att montera de, åk in på biltema å köp ett

Vad är det för ljud?

Sätter man på ett sportluftfilter får man mig veterligen ett "knepigare" insugs ljud

Okej inte så lätt att förstå den beskrivning men. Ja vet inte riktigt hur du menar.

Djo
16 december 2014 · 10 157 Inlägg

MarcusMagnusson skrev:

Djo skrev:
Varför sätta ditt ett filter som ej passar in i motorrummet som suger i sig betydligt mer skit om filtret är av budget sort (kvalite suger även dom i sig mer skit än original) och i sämsta fall enbart ökar bränsle förbrukningen och med en klassisk (ö så jävla fränt fan) still sitter och suger enbart varm luft.

Vill du ha sport luftfilter köper du ett som passar i original luftburk. Ja dessa suger en del mer skit än original men då sitter dom bra till och sköter sin uppgift.

Öppet sportluftfilter kan du köpa dig ett om du ska börja vrål trimma en turbo motor ( typ 800hk ++) annars låt bli.
Bara för att dina polare blir kåta och tror att du helt plötsligt fått minst 20hk mer är det därför du vill montera ett så gärna för mig. Då kan du köpa ett du tycker ser fränt ut för någon övrig nytta gör det ej speciellt ej på en b230f.

Orsakar det fara för motorns gång? Vill bara ha det för att kunna få plats med ett till batteri wink men svara gärna på
Min fråga om motorn gång wink

Sätt i så stort batteri du får plats med duger ej det kan du sätta ett extra bak i bilen.

Fara och fara. På kort sikt nej men i längden så ja det kommer dra in mer skit i motorn som då slits mer på lång sikt ja.

Men verkar som du redan bestämt dig för att du ska ha ett öppet filter och vist inget jag kan hindra dig från men snälla montera det då seriöst alltså med avskärmning och inte mitt i värmen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
MarcusMagnusson
16 december 2014 · 194 Inlägg

Djo skrev:

MarcusMagnusson skrev:

Djo skrev:
Varför sätta ditt ett filter som ej passar in i motorrummet som suger i sig betydligt mer skit om filtret är av budget sort (kvalite suger även dom i sig mer skit än original) och i sämsta fall enbart ökar bränsle förbrukningen och med en klassisk (ö så jävla fränt fan) still sitter och suger enbart varm luft.

Vill du ha sport luftfilter köper du ett som passar i original luftburk. Ja dessa suger en del mer skit än original men då sitter dom bra till och sköter sin uppgift.

Öppet sportluftfilter kan du köpa dig ett om du ska börja vrål trimma en turbo motor ( typ 800hk ++) annars låt bli.
Bara för att dina polare blir kåta och tror att du helt plötsligt fått minst 20hk mer är det därför du vill montera ett så gärna för mig. Då kan du köpa ett du tycker ser fränt ut för någon övrig nytta gör det ej speciellt ej på en b230f.

Orsakar det fara för motorns gång? Vill bara ha det för att kunna få plats med ett till batteri wink men svara gärna på
Min fråga om motorn gång wink

Sätt i så stort batteri du får plats med duger ej det kan du sätta ett extra bak i bilen.

Fara och fara. På kort sikt nej men i längden så ja det kommer dra in mer skit i motorn som då slits mer på lång sikt ja.

Men verkar som du redan bestämt dig för att du ska ha ett öppet filter och vist inget jag kan hindra dig från men snälla montera det då seriöst alltså med avskärmning och inte mitt i värmen.

Ja men går ju tyvärr inte i större batteri än der som är i.

Orkar inte dra om alla kablar heller.

Men för se hur jag gör.

Är det mycket mer skillnad för öppet och orginal för smusten?

Tack för tipsen

Djo
16 december 2014 · 10 157 Inlägg

MarcusMagnusson skrev:

Djo skrev:

MarcusMagnusson skrev:

Orsakar det fara för motorns gång? Vill bara ha det för att kunna få plats med ett till batteri wink men svara gärna på
Min fråga om motorn gång wink

Sätt i så stort batteri du får plats med duger ej det kan du sätta ett extra bak i bilen.

Fara och fara. På kort sikt nej men i längden så ja det kommer dra in mer skit i motorn som då slits mer på lång sikt ja.

Men verkar som du redan bestämt dig för att du ska ha ett öppet filter och vist inget jag kan hindra dig från men snälla montera det då seriöst alltså med avskärmning och inte mitt i värmen.

Ja men går ju tyvärr inte i större batteri än der som är i.

Orkar inte dra om alla kablar heller.

Men för se hur jag gör.

Är det mycket mer skillnad för öppet och orginal för smusten?

Tack för tipsen

Hur stort batteri har du och i vilken bil ?

Nja beror ju på filtrets kvalité så är det ju.

Som sagt tycker iallafall jag att öppet sportluftfilter är något man kan ha om det krävs för original är ivägen eller om man tycker det är snyggt. Men tro ej du får massa häst av det.

Vist kan du ha öppet om det krävs men hur stort batteri behövs och varför behöver du mer batteri ? har du baslåda är det bara sätta pluskabel till slutsteget till ett extra batteri sen jorda i en bra punkt på karossen sen drar du nya kablar till slutsteget från nya batteriet.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
MarcusMagnusson
16 december 2014 · 194 Inlägg

Djo skrev:

MarcusMagnusson skrev:

Djo skrev:

Sätt i så stort batteri du får plats med duger ej det kan du sätta ett extra bak i bilen.

Fara och fara. På kort sikt nej men i längden så ja det kommer dra in mer skit i motorn som då slits mer på lång sikt ja.

Men verkar som du redan bestämt dig för att du ska ha ett öppet filter och vist inget jag kan hindra dig från men snälla montera det då seriöst alltså med avskärmning och inte mitt i värmen.

Ja men går ju tyvärr inte i större batteri än der som är i.

Orkar inte dra om alla kablar heller.

Men för se hur jag gör.

Är det mycket mer skillnad för öppet och orginal för smusten?

Tack för tipsen

Hur stort batteri har du och i vilken bil ?

Nja beror ju på filtrets kvalité så är det ju.

Som sagt tycker iallafall jag att öppet sportluftfilter är något man kan ha om det krävs för original är ivägen eller om man tycker det är snyggt. Men tro ej du får massa häst av det.

Vist kan du ha öppet om det krävs men hur stort batteri behövs och varför behöver du mer batteri ? har du baslåda är det bara sätta pluskabel till slutsteget till ett extra batteri sen jorda i en bra punkt på karossen sen drar du nya kablar till slutsteget från nya batteriet.

Ska två 12 volts batterin.

Okej ja de orginala är ju ivägen och snyggare med öppet helt klart så får kolla vad det blir.

Nä gör det ej för hästes skulle utan de två punkter här ovan.

Har alldeles för mö ljud så när man drar på ljudanlägging slocknar lamper mm.

Djo
16 december 2014 · 10 157 Inlägg

MarcusMagnusson skrev:

Djo skrev:

MarcusMagnusson skrev:

Ja men går ju tyvärr inte i större batteri än der som är i.

Orkar inte dra om alla kablar heller.

Men för se hur jag gör.

Är det mycket mer skillnad för öppet och orginal för smusten?

Tack för tipsen

Hur stort batteri har du och i vilken bil ?

Nja beror ju på filtrets kvalité så är det ju.

Som sagt tycker iallafall jag att öppet sportluftfilter är något man kan ha om det krävs för original är ivägen eller om man tycker det är snyggt. Men tro ej du får massa häst av det.

Vist kan du ha öppet om det krävs men hur stort batteri behövs och varför behöver du mer batteri ? har du baslåda är det bara sätta pluskabel till slutsteget till ett extra batteri sen jorda i en bra punkt på karossen sen drar du nya kablar till slutsteget från nya batteriet.

Ska två 12 volts batterin.

Okej ja de orginala är ju ivägen och snyggare med öppet helt klart så får kolla vad det blir.

Nä gör det ej för hästes skulle utan de två punkter här ovan.

Har alldeles för mö ljud så när man drar på ljudanlägging slocknar lamper mm.

Ja 2 12 volts då drar du bara plus till plus skulle gärna sätta extra batteriet där bak nära slutsteget men det är vad jag tycker.

Har själv problem med disko belysning just nu som ska åtgärdas när tid och pengar infinnes.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
MarcusMagnusson
17 december 2014 · 194 Inlägg

Djo skrev:

MarcusMagnusson skrev:

Djo skrev:

Hur stort batteri har du och i vilken bil ?

Nja beror ju på filtrets kvalité så är det ju.

Som sagt tycker iallafall jag att öppet sportluftfilter är något man kan ha om det krävs för original är ivägen eller om man tycker det är snyggt. Men tro ej du får massa häst av det.

Vist kan du ha öppet om det krävs men hur stort batteri behövs och varför behöver du mer batteri ? har du baslåda är det bara sätta pluskabel till slutsteget till ett extra batteri sen jorda i en bra punkt på karossen sen drar du nya kablar till slutsteget från nya batteriet.

Ska två 12 volts batterin.

Okej ja de orginala är ju ivägen och snyggare med öppet helt klart så får kolla vad det blir.

Nä gör det ej för hästes skulle utan de två punkter här ovan.

Har alldeles för mö ljud så när man drar på ljudanlägging slocknar lamper mm.

Ja 2 12 volts då drar du bara plus till plus skulle gärna sätta extra batteriet där bak nära slutsteget men det är vad jag tycker.

Har själv problem med disko belysning just nu som ska åtgärdas när tid och pengar infinnes.

Ja men blir krångligt med batteriet med tanke så att det är en a-traktor och det är avskilt med en plåtvägg wink

Jag man får dra ner på ljudet wink

Djo
17 december 2014 · 10 157 Inlägg

MarcusMagnusson skrev:

Djo skrev:

MarcusMagnusson skrev:

Ska två 12 volts batterin.

Okej ja de orginala är ju ivägen och snyggare med öppet helt klart så får kolla vad det blir.

Nä gör det ej för hästes skulle utan de två punkter här ovan.

Har alldeles för mö ljud så när man drar på ljudanlägging slocknar lamper mm.

Ja 2 12 volts då drar du bara plus till plus skulle gärna sätta extra batteriet där bak nära slutsteget men det är vad jag tycker.

Har själv problem med disko belysning just nu som ska åtgärdas när tid och pengar infinnes.

Ja men blir krångligt med batteriet med tanke så att det är en a-traktor och det är avskilt med en plåtvägg wink

Jag man får dra ner på ljudet wink

Jasså en epa rägger ja den tiden var rolig den smile Hade själv en duett dönade musik och åkte runt och lätt b18ons vråll sjunga över hela staden smile ja det var minsta ljuddämparen man kunde hitta på den mullrade redigt gött smile

Men back to topic.

Vist kan du montera ett batteri framför flaket (om du har 740 a-traktor) sedan dra kablarna med riktig gummi genomföring in genom väggen (blir som att dra kabel till slutsteget genom torpeden)

Men vist smidigast kanske är att montera ett extra batteri i motorrummet. är det en 740 du har (om man kollar på dina bilder) går det ju att sätta ett extra batteri som du tänkt på vänster sidan där orginal luftburk sitter.

Om det är så du tänkt kan jag rekommendera dig att köpa ett filter av bättre kvalité.

tex från KN eller något annat märkes filter kostar några slantar mer men då är det helt okej tycker jag.

lycka till med ombygnationen nu smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
17 december 2014 · 2 390 Inlägg

MarcusMagnusson skrev:
Har tänkt att byta till öppet luftfilter på min Volvo 740 b230f 1991 årsmodell. Är det något som man ska tänka på? Kan motorn börja gå sämre eller liknade av öppet luftfilter? Vad ska man ha för märke/sort?

Tack på förhand

Jag har kört med alla sorters filter, både öppet och insats, och både biltema och märkes filter. Det du ska tänka på mest när du kör med öppet är att sätta fast LMM ordentligt, vilket många glömmer. Annars ska du ha kvar original burken köp insatsfilter och borra massa hål på undersidan av burken.
Till din batteri problem, ska du köra dubbla batterin kom ihåg att avsäkra kabeln i båda ÄNDARNA och kör med rätt säkring

Senast redigerat av _Performance_ (17 december 2014)

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang