Hur demontera CEM volvo s80 00a

pukan2
15 december 2014 · 3 182 Inlägg

CEM har pajat i min s80 och att lämna in på bilia o dega 12tusen det gör jag inte, har nu hitta en snubbe i Vimmerby som renoverar dessa, men kliar mig i huvudet när jag tittar på hur allt ser ut. är det nån som vet nån bra guide med bilder på hur jag får los den.

lighter22
16 december 2014 · 436 Inlägg

Jasså du har upptäckt Christian smile

när du har tagit bort täck plattan over pedalerna så kommer du åt CEM enheten och ska plåtarna på sidorna dras isär från CEM enheten så att säga (sitter hakar) co hsedan ska du dra I CEM enheten I nedre kanten och föra den utåt och uppåt så den vinklas och när du vinklat den max så ska du kunna dra ut den sen måste du ta loss täck plasten för kablarna och skruva loss den mässings färgade bulten som håller fast kabel stammen I cemen.

sen viktigt viktigt viktigt!!!
ta ett kort på hur alla relän sitter samt shuntarna så du har koll på detta!!!!

ta sedan bort alla relän och shuntar från enheten och sedan kan du föra ut cem enheten från sin hållare och så skickar du upp den till Christian smile

OM bilen inte fungerar korrekt efter hantering hos Christian så kommer han att fabriksnolla cemen åt dig och då gäller följande:
när han har nollat denna för dig så får du lämna in bilen på bilia för inprogrammering av fabriksny CEM dem kommer då att ladda ner mjukvaran I enheten bilen kommer inte att fungera att starta du får då begära av dem att dem uppdaterar cem enhetens samts ECU:ns programvara till senaste versionen voila du har nu en bil som går att köra smile smile

Senast redigerat av lighter22 (16 december 2014)

pukan2
16 december 2014 · 3 182 Inlägg

lighter22 skrev:
Jasså du har upptäckt Christian smile

när du har tagit bort täck plattan over pedalerna så kommer du åt CEM enheten och ska plåtarna på sidorna dras isär från CEM enheten så att säga (sitter hakar) co hsedan ska du dra I CEM enheten I nedre kanten och föra den utåt och uppåt så den vinklas och när du vinklat den max så ska du kunna dra ut den sen måste du ta loss täck plasten för kablarna och skruva loss den mässings färgade bulten som håller fast kabel stammen I cemen.

sen viktigt viktigt viktigt!!!
ta ett kort på hur alla relän sitter samt shuntarna så du har koll på detta!!!!

ta sedan bort alla relän och shuntar från enheten och sedan kan du föra ut cem enheten från sin hållare och så skickar du upp den till Christian smile

OM bilen inte fungerar korrekt efter hantering hos Christian så kommer han att fabriksnolla cemen åt dig och då gäller följande:
när han har nollat denna för dig så får du lämna in bilen på bilia för inprogrammering av fabriksny CEM dem kommer då att ladda ner mjukvaran I enheten bilen kommer inte att fungera att starta du får då begära av dem att dem uppdaterar cem enhetens samts ECU:ns programvara till senaste versionen voila du har nu en bil som går att köra smile smile

brukar det va problem med cem man får av han. eller är det typ 1 av 100, hittade en guide på nätet så den är redan skickad till han.

Senast redigerat av pukan2 (16 december 2014)

lighter22
17 december 2014 · 436 Inlägg

det beror lite på.

jag själv åkte på nitlotten att min CEM gick helt åt pipan och gick inte att rädda och fick då en utbytt av Christian (han är fruktansvärt medgörlig!!)

pukan2
17 december 2014 · 3 182 Inlägg

va det han som sabbade den eller va den så när du skickade den till han. för min s80 funkade kanon bra förutom allt glappade ljus mm.

men funkar din s80 nu som den ska eller fick du köra den till bilia.

Senast redigerat av pukan2 (17 december 2014)

SOXTEN
20 oktober 2015 · 4 Inlägg

Volvo S80 1999 samt början av 2000 har en förmåga att inte starta när det är cem relaterade problem.
När detta händer så har all information i cem tagit stryk och då väljer man andra vägar för att lösa problemet på ett smidigt sätt för den drabbade.
Vid en seriös urläsning av CEM så förstörs ingen information, visst det finns personer som jobbar med fel verktyg och med dålig kunskap som kan sabba cem informationen.
vid frågor så kontakta mig på PM
/Christian

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang