Bygga egna coilovers till Volvo 240

J0akim
15 december 2014 · 27 Inlägg

Hej!
Har två stycken fjäderben fram kvar liggandes i garaget till Volvo 240 som jag hade tänkt bygga om till coilovers och sätta på min 242'a. Har kollat på nätet rätt mycket nu angående olika återförsäljare samt olika kit man kan köpa. Rallyshop tycks ha bra grejer, samt använt i en guide som jag har läst här på forumet även myranes säljer kit.

Jag har bara en undran över vilka mått man ska ta hänsyn till om man inte vill toksänka sin bil. Jag ska köra gata samt bana så jag vill inte ha en bil som ligger på backen!

Någon som har tips samt gjort detta tidigare? smile

Mvh Jocke.

JacobSoh
10 januari 2015 · 72 Inlägg

Ofta tar man enkelheten för givet och tänker för mycket på vad saker och ting kostar. Att göra egna coils kan vara svårare än vad man tror, när man står där med grejjor för dyra pengar och inser att hurfan gör jag!?
Jag fick hem coils från Myranes häromdagen och ångrar inte en sekund att jag köpte istället för att ha byggt egna.

En sak jag märkte nu när jag fick känna och klämma på dem, var att de inte finns något fäste för bromsslangarna som de finns på original fjäderbenen. Så hur jag löser det vet jag inte riktigt men jag har en idé som kanske kan fungera. Skall påtala detta för Stefan på Myranes, som en liten produktförbättring. Men jag tror inte att det fästet finns på några coils från någon annan firma heller.

JonasHalt
10 januari 2015 · 699 Inlägg

Jag köpte rallyshops grejer å byggde själv.. Blev riktigt bra.. Du kan ju även välja hur hårda fjädrar du vill ha om du handlar där.. Finns någon bild på min 240 t5 sida...

Senast redigerat av JonasHalt (10 januari 2015)

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang