Rover 75 -03, Kylarproblem eller blåst topplock

mysanders
16 december 2014 · 1 Inlägg

Hej!

För strax över ett år sedan körde jag sönder topplocket på bilen genom att torrköra den.
Bilen hade inte använts på ett tag, all kylmedel hade läckt + trasig sensor.
Efter detta byttes topplock, kamrem, pump osv.

Innan sommaren, ungefär ett halvår efter topplocksbytet överhettade bilen igen.
Kylaren slutade kyla, även om det fanns kompression i kylaren. Den fick bärgas till verkstad där dom "blåste ur" kylaren. Dom menade att det var en luftbubbla eller liknande som stoppade flödet.

För ett par dagar sedan överhettade den igen.
Samma sak igen, tryck i kylaren. Men vattnet är kallt och bilen blir överhettad vid körning.
Det går helle inte att få varmluft i bilen.
Man kommer ungefär 1km innan överhettning.

Jag kontaktade en verkstad men fick höra att han inte ens ville ta i mot bilen eftersom det kändes som han skulle lura mig då. Han menade att det absolut är topplocket som är blåst.

Det ska också sägas att bilen under min ägo alltid läckt en del från kylaren. Ibland måste jag fylla på någon dl i veckan och ibland har den inte läckt alls på en månad.

Finns det något jag kan kontrollera för att säkert säga att det är topplocket som ställer till det innan jag skickar den på skroten?

Tack på förhand!

Senast redigerat av mysanders (16 december 2014)

Renjaegarn Den som ingen turbo har får åka utan bar
16 december 2014 · 860 Inlägg

Vet ej hur det är på dessa, men ifall du har en termostat, så kolla ifall den öppnar! kan vara den som hindrar vattnet ifrån att cirkla till kylaren och sen tillbaka till motorn, och då går den varm.

Administratör för JDM Life Sweden
Toyota Celica GT4 ST205 TTE WRC "Toyota Team Europe Replica" (1996)
Audi A6 Allroad "Lowroad" (2017)
Toyota Supra MKIV Turbo "Supraholm" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang