Tacksam för hjälp ang service v70 -01

Danne92_
16 december 2014 · 37 Inlägg

Tjena, jag har en volvo v70 -01  2.4T  FD polisbil som jag har några frågor ang service.

Bilen är servad var 1000-e mil med
*volvo original service
*bas 
*underhållsservice

Bilens har nu gått ca 12400 mil i skrivande stund och det är då ca 1500 mil sedan oljebyte. Är det någon som har något schema för vad som ska göras på dem kommande serviceintervallerna? Tex vad ska göras på 12/13k servicen?

Olja och oljefilter tänkte jag svänga in på närmare volvo verkstad och köpa och byta det snarast. När ska tex bränslefilter, tändstift osv bytas?

Sedan funderar jag också på om det ens är värt att göra " volvos mjukvaruuppdatering " när den är optimerad av polisen sedan tidigare?  Annars kan jag lika gärna serva bilen själv. Bara jag vet vad som ska göras.

Servicelampan ska väl lysa en liten stund varje gång man startar bilen sedan slockna? Det har den iallafall gjort sedan jag köpte den.

Lite info om vad som är gjort senaste servicerna enligt boken

10k mil (volvo original,bas,underhåll) sedan står det under - olja,filter,belägg bak, styr..ar , övre motorfäste & luftfilter.

11k mil - Endast bas. Oljebyte motor, vxl, bromsvätska.

Tack på hörhand.

Mvh
Daniel.

KolGruvan
16 december 2014 · 1 450 Inlägg

Vid ~ 16 tusen mil har du väl kamremsbyte å vid varje service ingår väl mjukvaruuppdat. Automatiskt. Men åk till närmaste volvo verkstad och fråga annars smile

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
940gli
16 december 2014 · 56 Inlägg

Jag vet ej med du vet väl att man kan släcka servicelampan på V70

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=115859

Hemma bra garaget bäst.
Volvo amazon "121" (1967)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
16 december 2014 · 3 730 Inlägg

Servicelampan ska va släckt direkt efter start. Din indikerar på att det är dax att serva. Stift var 6000e mil. Likaså luftfilter om jag minns rätt. Kamrem är 16k mil eller 10 år. Eller är det 8? Så den bör ju va bytt en gång. Annars bör den bytas snarast möjligt. Kolla det innan du kör något mer

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Danne92_
17 december 2014 · 37 Inlägg

xVolvo240x skrev:
Vid ~ 16 tusen mil har du väl kamremsbyte å vid varje service ingår väl mjukvaruuppdat. Automatiskt. Men åk till närmaste volvo verkstad och fråga annars smile

Frågan är, hur mycket nyare är mjukvarorna nu när bilen är så pass gammal, dem lär ju inte fortfarande komma med " Nyare och bättre uppdateringar " ?  Fast åker man till en volvo verkstad blir man 9 av 10 fallen blåst. En kompis känner en som jobbar på en volvo verkstad som har berättat, tom han avråder ifrån att åka till volvo om man inte känner någon som jobbar där. smile


940gli skrev:
Jag vet ej med du vet väl att man kan släcka servicelampan på V70

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=115859

Jag har hört något om det, tack för linken! smile

DiwraZ skrev:
Servicelampan ska va släckt direkt efter start. Din indikerar på att det är dax att serva. Stift var 6000e mil. Likaså luftfilter om jag minns rätt. Kamrem är 16k mil eller 10 år. Eller är det 8? Så den bör ju va bytt en gång. Annars bör den bytas snarast möjligt. Kolla det innan du kör något mer

Jag som trodde att den skulle lysa ca 2 min efter varje start! Då har jag haft fel, har kört ca 1500 mil nu sedan jag köpte den. Aa det är 16k mil/10 år. Dock så är min bil nu en 01 så betydligt mer än 10 år.

Dock så tror jag INTE att kamremen är bytt då jag kollade serviceboken nu och senaste " fulla service volvo original bas och underhåll gjordes 07-08-24 vid 9700 mil.

Sedan står det under att 09-08-24 vid 10300 mil bytte dem olja,filter,belägg bak, styr..ar, övre motorfäste,luftfilter.

Så jag antar att dem har smällt med bilen och sedan har den blivit ståendes på verkstad.? För sen vid 10800 mil 2012-02-28 så är endast bas service gjord ( olja motor, vxl, bromsvätska.

Sedan har dem väl sålt bilen till en firma som sköter försäljningen för under står det
2013-02-04 10900 mil motorolja  ( skada på motorbalk ).

Så frågan är ju nu hur pass viktigt ett kamremsbyte är idag? Det är ju ändå en 10 lappar man måste slänga ut så skjuter gärna på det så länge som möjligt..

För jag antar att bilen har stått inomhus på en verkstad en längre tid, hur mycket skada tar kamremen då? Den har ju trots allt ändå bara gått 12500 mil. Det finns ju ett tele nr i serviceboken till firman som utfört alla servicar, jag tänkte slå dem en signal och kolla om dem bytt kamrem någon gång. För det borde väl finnas dokumenterat i deras datorbas?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
17 december 2014 · 3 730 Inlägg

Din rem är sådär en 14-15 år. Lyft på kåpan så får du väl avgöra hur fräsch den är. Men lova att höra av din när den gått av så ska jag komma och peka och hånflina och säga "vad var det jag sa" Sådana som du bör inte äga bilar. BYT REM

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
tpc_
17 december 2014 · 516 Inlägg

Kamremsbytet ligger nog snarare runt 4000:- för material och arbete

Bygger Volvo S60 RWD för dragrace http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262890
Volvo S60 "T5 RWD" (2004)
ottorb
17 december 2014 · 320 Inlägg

kamremsbytet är en livförsäkring till din motor , saamt rekomenderar jag att byta vattenpumpen (samma jobb) om de har nere kamremen

Danne92_
18 december 2014 · 37 Inlägg

tpc_ skrev:
Kamremsbytet ligger nog snarare runt 4000:- för material och arbete

Ja precis, snackade nyss med volvo och 4000 kr skulle det gå på för kamrem + rem.


ottorb skrev:
kamremsbytet är en livförsäkring till din motor , saamt rekomenderar jag att byta vattenpumpen (samma jobb) om de har nere kamremen

Ja helt klart, dock osäker på om den är bytt! Ringde därför volvo där den servas och dem kunde bara få fram 1 servicetillfälle. Och eftersom den är så pass gammal trodde han att kamremmen redan var bytt, dock så var senaste " rikiga servicen " hos dem slutet på 2007 så förmodligen är den ej bytt. Lika bra att byta den nu. Dock så skulle jag INTE byta vattenpumpen enligt honom, det är endast diesel modellerna som vattenpumpen påverkas av kammbyte. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang