Köpa en första bil

Emiliutti
16 december 2014 · 29 Inlägg

Hej nu är det så att jag ska köpa mig en första bil och börja pilla på och jag vill ha lite tips på bilar för en billig
peng. Jag har hittat en som jag blev intresserad av http://www.blocket.se/vasternorrland/Au … =5&w=2
Men sen är det så att jag vill "trimma" bilen lite också så jag undrar om det finns några roliga grejjer som chiptrim etc.
Jag kan ingenting om trimning och om vilka bilar som det finns trim att köpa till. Har min lotsasfar till hjälp som kan mycket om bilar men rådfrågar om lite tips här på vad man ska köpa för bil och om det finns några roliga saker till denhär bilen eller så kanske det är så att jag inte ska köpa denhär bilen om jag vill "trimma" smile

Så om ni vet något skriv gärna så jag vet smile Får inte upp någon direkt information om bilen på nätet så info vore riktigt schysst!

Mvh Emil

Mack Forum- och sitemoderator
16 december 2014 · 26 136 Inlägg

Audi med snart rasad bakaxel..hade jag varit du så hade jag genast glömt den bilen..särskilt när det är ditt första köp..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Emiliutti
16 december 2014 · 29 Inlägg

Okej men jag har tillgång till garage med lyft och tror du inte att det kan finnas en bakaxel på skroten? isåfall är det ju bara att byta. Glömde tillägga att jag har till november 2015 att göra klar bilen! smile

Nybergrobin
17 december 2014 · 2 378 Inlägg

Köp min a4 istället smile

Vill du trimma så är en turbo att föredra....

Emiliutti
17 december 2014 · 29 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Köp min a4 istället smile

Vill du trimma så är en turbo att föredra....

Har inte så mycket pengar till att köpa bil Max 10 000 smile

Har kollat runt på turbokit till denna bil men det ända jag hittar är på ebay och det känns inte särskilt säkert? :s

Nybergrobin
17 december 2014 · 2 378 Inlägg

Har du inte pengarna ska du definitivt inte kolla på en v6a eller bil med rasad bakaxel!  Det är en delad bakaxel på dessa o det är fan inte roligt att byta eller billigt för den delen.

Edit: Har själv haft en 2,8q och dom är inte direkt billiga i drift hmm

Senast redigerat av Nybergrobin (17 december 2014)

Emiliutti
17 december 2014 · 29 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Har du inte pengarna ska du definitivt inte kolla på en v6a eller bil med rasad bakaxel!  Det är en delad bakaxel på dessa o det är fan inte roligt att byta eller billigt för den delen.

Okej hmm Har ca 10 000 till bil sen har jag runt 16 000 att lägga ut på delar just nu smile

Edit: Har du nå tips på någon annan bil?

Senast redigerat av Emiliutti (17 december 2014)

Mack Forum- och sitemoderator
17 december 2014 · 26 136 Inlägg

Emiliutti skrev:

Nybergrobin skrev:
Har du inte pengarna ska du definitivt inte kolla på en v6a eller bil med rasad bakaxel!  Det är en delad bakaxel på dessa o det är fan inte roligt att byta eller billigt för den delen.

Okej hmm Har ca 10 000 till bil sen har jag runt 16 000 att lägga ut på delar just nu smile

Har du över huvudtaget tänkt på kringliggande saker som; skatt, försäkring, drivmedel, servicekostnader och framför allt: oförutsedda utgifter..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Emiliutti
17 december 2014 · 29 Inlägg

Mack skrev:

Emiliutti skrev:

Nybergrobin skrev:
Har du inte pengarna ska du definitivt inte kolla på en v6a eller bil med rasad bakaxel!  Det är en delad bakaxel på dessa o det är fan inte roligt att byta eller billigt för den delen.

Okej hmm Har ca 10 000 till bil sen har jag runt 16 000 att lägga ut på delar just nu smile

Har du över huvudtaget tänkt på kringliggande saker som; skatt, försäkring, drivmedel, servicekostnader och framför allt: oförutsedda utgifter..?

Kommer ju börja köra med bilen tidigast i November nästa år så den kommer ju stå avställd tills dess så kommer inte ha någon försäkring osv när den bara kommer stå i garaget. Har sommaren på mig att jobba osv men jag frågade ju om tips så det var ju därför jag gjorde tråden smile

JoacimW Ung&Dum
17 december 2014 · 430 Inlägg

Du tänker lite kul du har 10 att lägga på en bil och sen lägga 16 på delar ? inte bättre att kolla efter en duglig bil för 30 då och ev pruta ?

In hoc signo vinces
Emiliutti
17 december 2014 · 29 Inlägg

CurvaN skrev:
Du tänker lite kul du har 10 att lägga på en bil och sen lägga 16 på delar ? inte bättre att kolla efter en duglig bil för 30 då och ev pruta ?

Men det är så att jag vill köpa en bil som allt inte är helt och fungerande på så det är därför ja kollar på bilar i den prisklassen smile

Vill ha något att göra tills ja skaffar kortet.

Senast redigerat av Emiliutti (17 december 2014)

Nybergrobin
17 december 2014 · 2 378 Inlägg

Jag personligen tycker då iaf att du ska titta på en annan bil som är billigare i drift o inte sörplar 1,2 blandat smile Såhär i efterhand så skulle jag ha köpt mig en diesel direkt när jag tog körkortet då det blir betydligt billigare i längden om du kör mkt.

Tex en a4 1,9 tdi quattro ligger i snitt på 0,6-0,65 blandad körning och jämför du den med en törstig v6a så kommer du spara in brutala pengar på några år smile

JoacimW Ung&Dum
17 december 2014 · 430 Inlägg

Okej då är ju rasad bakaxel ingen dröm direkt vad menar du med lite trasig då ?

In hoc signo vinces
Emiliutti
17 december 2014 · 29 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Jag personligen tycker då iaf att du ska titta på en annan bil som är billigare i drift o inte sörplar 1,2 blandat smile Såhär i efterhand så skulle jag ha köpt mig en diesel direkt när jag tog körkortet då det blir betydligt billigare i längden om du kör mkt.

Tex en a4 1,9 tdi quattro ligger i snitt på 0,6-0,65 blandad körning och jämför du den med en törstig v6a så kommer du spara in brutala pengar på några år smile

Okej! Ska kolla runt på blocket efter en sådan smile

CurvaN skrev:
Okej då är ju rasad bakaxel ingen dröm direkt vad menar du med lite trasig då ?

Ja men typ nån rasad drivaxel, topp, ventiler osv sånt som tar tid och fixa och så jag lär mig lite hemma också än bara i skolan smile

Senast redigerat av Emiliutti (17 december 2014)

simlar
17 december 2014 · 5 524 Inlägg

Ett tips i ditt fall är att köpa en bil som du kan tjäna pengar på, och det som man tjänar bäst pengar på nuförtiden är dieslar.

Så kolla efter bilmodeller med turbodiesel från -00 och nyare som det är lite fix på. Och jag menar då en populär bilmodell som går att få runt 20-30k för efter man fixat alla felen.

På så sätt är risken att bilen ska bli en förlustaffär väldigt minimal ifall du har lite mekarkunskaper (låter som du går fordons så lite bör du väl kunna åtminstone).

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Emiliutti
17 december 2014 · 29 Inlägg

simlar skrev:
Ett tips i ditt fall är att köpa en bil som du kan tjäna pengar på, och det som man tjänar bäst pengar på nuförtiden är dieslar.

Så kolla efter bilmodeller med turbodiesel från -00 och nyare som det är lite fix på. Och jag menar då en populär bilmodell som går att få runt 20-30k för efter man fixat alla felen.

På så sätt är risken att bilen ska bli en förlustaffär väldigt minimal ifall du har lite mekarkunskaper (låter som du går fordons så lite bör du väl kunna åtminstone).

Okej får kolla runt efter någon nyare dieselbil då! smile

Mack Forum- och sitemoderator
17 december 2014 · 26 136 Inlägg

simlar skrev:
Ett tips i ditt fall är att köpa en bil som du kan tjäna pengar på, och det som man tjänar bäst pengar på nuförtiden är dieslar.

Så kolla efter bilmodeller med turbodiesel från -00 och nyare som det är lite fix på. Och jag menar då en populär bilmodell som går att få runt 20-30k för efter man fixat alla felen.

På så sätt är risken att bilen ska bli en förlustaffär väldigt minimal ifall du har lite mekarkunskaper (låter som du går fordons så lite bör du väl kunna åtminstone).

Nåja, "tjänar" vet jag inte om man gör så länge man inte köper till exempel en gammal amerikanare som aldrig tappar i värde, men däremot kan man spara stora summor på att köra bränslesnålt.

Håller med i övrigt dock.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Dr_struts
17 december 2014 · 1 861 Inlägg

Golf med 1.9tdi! Golf är perfekt första bil snorbillig i drift och ganska kul att köra med! smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Tuffhaggman
17 december 2014 · 864 Inlägg

Du behöver själv rada upp vad du söker i en bil.

Ska den vara:
Stor och rymlig eller liten?
Stor trimvänlig motor eller bränslesnål?
drivning fram, bak eller 4x4?
kombi/sedan/coupe?
Hur stora driftkostnader har du råd med? Skatt,försäkring, förbrukning, service, reservdelar osv.
Du säger att du vill trimma, men överväg även möjligheten att köpa en bil som har tillräcklig prestanda från början. Det billigaste att trimma är turbomotorer, kolla på äldre saab/volvo isf.

Du har ju ändå en hyfsad budget för din första bil så köp inte första bästa, tänk efter vad det är som lockar dig först.

Jag skulle kollat på saab 9000 i prisklass runt 20k med din budget, men det är ju jag. Typ denna:
http://www.blocket.se/jonkoping/Saab_90 … =7&w=3

Du  har en bra trimvänlig motor, billiga delar, går billigt vid normal körning. De nyare modellerna ser rätt vettiga ut både invändigt och utvändigt. Nackdel är att de dras med rostproblem i skärmar. De i lite bättre skick är fortfarande i regel fina dock.

Senast redigerat av Tuffhaggman (17 december 2014)

nixon89 klabbarpan
17 december 2014 · 3 041 Inlägg

Köp en fin saab 9000 2.3t alt 9000 aero. Kan du få för 10 i fint skick. Enkel att trimma samt där är ofta små saker att fixa.

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang