Köpa en första bil

Emiliutti
17 december 2014 · 29 Inlägg

nixon89 skrev:
Köp en fin saab 9000 2.3t alt 9000 aero. Kan du få för 10 i fint skick. Enkel att trimma samt där är ofta små saker att fixa.

Dr_struts skrev:
Golf med 1.9tdi! Golf är perfekt första bil snorbillig i drift och ganska kul att köra med! smile

Letar efter en 4x4 eller bakhjulsdriven bil smile

Tuffhaggman skrev:
Du behöver själv rada upp vad du söker i en bil.

Ska den vara:
Stor och rymlig eller liten?
Stor trimvänlig motor eller bränslesnål?
drivning fram, bak eller 4x4?
kombi/sedan/coupe?
Hur stora driftkostnader har du råd med? Skatt,försäkring, förbrukning, service, reservdelar osv.
Du säger att du vill trimma, men överväg även möjligheten att köpa en bil som har tillräcklig prestanda från början. Det billigaste att trimma är turbomotorer, kolla på äldre saab/volvo isf.

Du har ju ändå en hyfsad budget för din första bil så köp inte första bästa, tänk efter vad det är som lockar dig först.

Jag skulle kollat på saab 9000 i prisklass runt 20k med din budget, men det är ju jag. Typ denna:
http://www.blocket.se/jonkoping/Saab_90 … =7&w=3

Du  har en bra trimvänlig motor, billiga delar, går billigt vid normal körning. De nyare modellerna ser rätt vettiga ut både invändigt och utvändigt. Nackdel är att de dras med rostproblem i skärmar. De i lite bättre skick är fortfarande i regel fina dock.

Den ska vara
En kombi
trimvänlig motor
4x4 eller bakhjulsdrift
den kommer stå i ett garage tills tidigast november 2015 så den kommer inte vara försäkrad elr något sen har jag sommaren att jobba ihop pengar till soppa, försäkring, skatt osv

Senast redigerat av Emiliutti (17 december 2014)

matteeee Ingen himmel är så blå som min
17 december 2014 · 2 971 Inlägg

CurvaN skrev:
Du tänker lite kul du har 10 att lägga på en bil och sen lägga 16 på delar ? inte bättre att kolla efter en duglig bil för 30 då och ev pruta ?

Tycker han tänker vettigt, inte blåsa alla sina besparingar på en bil utan spara lite för service, reparationer och drift.

Om han lyckas pruta ner en 30k bil till 26, köper den för alla sina pengar - vad gör han sen? En bil för 26-30k är inte garanterat felfri. Klart vettigare att ha 10-16k i reserv.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
JoacimW Ung&Dum
17 december 2014 · 430 Inlägg

nixon89 skrev:
Köp en fin saab 9000 2.3t alt 9000 aero. Kan du få för 10 i fint skick. Enkel att trimma samt där är ofta små saker att fixa.

Rasade växellådor

In hoc signo vinces
AudiFille
17 december 2014 · 42 Inlägg

Hej!
Jag köpte en audi a4 1.8ts som första bil, dock ingen quattro, förstår att du vill ha quattro! Jag tycker personligen att du bör kolla efter en 1.8turbo eftersom dom går hyffsat bra från början, drar inte så mycket bränsle och är riktigt fina bilar, dock är framvagnen strulig på dom. Vill du småtrimma dom lite så är det inga problem bara att chippa osv finns en mängd av dom och kostar inte så värst mycket. Väldigt mysig bil enligt mig smile

JoacimW Ung&Dum
17 december 2014 · 430 Inlägg

matteeee skrev:

CurvaN skrev:
Du tänker lite kul du har 10 att lägga på en bil och sen lägga 16 på delar ? inte bättre att kolla efter en duglig bil för 30 då och ev pruta ?

Tycker han tänker vettigt, inte blåsa alla sina besparingar på en bil utan spara lite för service, reparationer och drift.

Om han lyckas pruta ner en 30k bil till 26, köper den för alla sina pengar - vad gör han sen? En bil för 26-30k är inte garanterat felfri. Klart vettigare att ha 10-16k i reserv.

Jo men då får man ju göra en grundlig inspektion innan köp som man får göra med alla bilar , men drift osv det kostar ju hela tiden om man kör då tar 16 tusen slut rätt fort beroende på hur man kör och hur mycket , inkomst är väl a och o för att ha en bil

In hoc signo vinces
Emiliutti
17 december 2014 · 29 Inlägg

AudiFille skrev:
Hej!
Jag köpte en audi a4 1.8ts som första bil, dock ingen quattro, förstår att du vill ha quattro! Jag tycker personligen att du bör kolla efter en 1.8turbo eftersom dom går hyffsat bra från början, drar inte så mycket bränsle och är riktigt fina bilar, dock är framvagnen strulig på dom. Vill du småtrimma dom lite så är det inga problem bara att chippa osv finns en mängd av dom och kostar inte så värst mycket. Väldigt mysig bil enligt mig smile

Ja precis vill ha 4x4 för kommer åka där det kommer va mycket snö och halt men har även tänkt på en bakhjulsdriven bil men då är det volvo eller bmw smile

Tänkte annars på denhär smile http://www.blocket.se/gavleborg/Bmw_525 … =5&w=2
Men det kanske inte är någon ide heller?

SportPilot Ubåtsingenjör
17 december 2014 · 7 218 Inlägg

Emiliutti skrev:

AudiFille skrev:
Hej!
Jag köpte en audi a4 1.8ts som första bil, dock ingen quattro, förstår att du vill ha quattro! Jag tycker personligen att du bör kolla efter en 1.8turbo eftersom dom går hyffsat bra från början, drar inte så mycket bränsle och är riktigt fina bilar, dock är framvagnen strulig på dom. Vill du småtrimma dom lite så är det inga problem bara att chippa osv finns en mängd av dom och kostar inte så värst mycket. Väldigt mysig bil enligt mig smile

Ja precis vill ha 4x4 för kommer åka där det kommer va mycket snö och halt men har även tänkt på en bakhjulsdriven bil men då är det volvo eller bmw smile

Tänkte annars på denhär smile http://www.blocket.se/gavleborg/Bmw_525 … =5&w=2
Men det kanske inte är någon ide heller?

det där är en super bra idé smile e34orna står sig väldigt bra i värde och en fin börjar bli värd lite pengar

dessutom så sitter det en riktigt stabil motor under huven, som är utmärkt att turbokonvertera
delar hittar du billigt både i sverige och i tyskland ( super billigt i tyskland)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Emiliutti
17 december 2014 · 29 Inlägg

CHEEVA skrev:

Emiliutti skrev:

AudiFille skrev:
Hej!
Jag köpte en audi a4 1.8ts som första bil, dock ingen quattro, förstår att du vill ha quattro! Jag tycker personligen att du bör kolla efter en 1.8turbo eftersom dom går hyffsat bra från början, drar inte så mycket bränsle och är riktigt fina bilar, dock är framvagnen strulig på dom. Vill du småtrimma dom lite så är det inga problem bara att chippa osv finns en mängd av dom och kostar inte så värst mycket. Väldigt mysig bil enligt mig smile

Ja precis vill ha 4x4 för kommer åka där det kommer va mycket snö och halt men har även tänkt på en bakhjulsdriven bil men då är det volvo eller bmw smile

Tänkte annars på denhär smile http://www.blocket.se/gavleborg/Bmw_525 … =5&w=2
Men det kanske inte är någon ide heller?

det där är en super bra idé smile e34orna står sig väldigt bra i värde och en fin börjar bli värd lite pengar

dessutom så sitter det en riktigt stabil motor under huven, som är utmärkt att turbokonvertera
delar hittar du billigt både i sverige och i tyskland ( super billigt i tyskland)

Okej då ska ja kolla om den finns kvar! smile

matteeee Ingen himmel är så blå som min
18 december 2014 · 2 971 Inlägg

CurvaN skrev:

matteeee skrev:

CurvaN skrev:
Du tänker lite kul du har 10 att lägga på en bil och sen lägga 16 på delar ? inte bättre att kolla efter en duglig bil för 30 då och ev pruta ?

Tycker han tänker vettigt, inte blåsa alla sina besparingar på en bil utan spara lite för service, reparationer och drift.

Om han lyckas pruta ner en 30k bil till 26, köper den för alla sina pengar - vad gör han sen? En bil för 26-30k är inte garanterat felfri. Klart vettigare att ha 10-16k i reserv.

Jo men då får man ju göra en grundlig inspektion innan köp som man får göra med alla bilar , men drift osv det kostar ju hela tiden om man kör då tar 16 tusen slut rätt fort beroende på hur man kör och hur mycket , inkomst är väl a och o för att ha en bil

Men oavsett om man köper en bil för 10k eller 30k, och gör en grundlig inspektion (som inte frambringar några allvarliga fel) så kan saker rasa en vecka, månad eller ett halvår senare ändå.
Har man då 16k kvar på banken kan man välja att antingen köpa en annan 10k bil eller lägga pengar på att renovera den första. Har man inte 16k på kontot får man cykla/gå/åka buss ("jevla tradigt, bara bönder och pensionärer").
Angående driften har du ju rätt så till vida att man bör ha en inkomst så att man kan fortsätta köra, men med 16k i backup kan man enklare lösa akuta behov av nya däck t ex. (Fast det kanske faller under reparation då?) Oavsett så är det bättre att ha 16k än att inte ha 16k. ALLTID. Även om inget går sönder.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang