Vilken bakaxelolja och hur mycket i Camaro -83 utan diffspärr?

M-Wetter
17 december 2014 · 212 Inlägg

Vilken olja bör jag välja?
Hur mycket går det i?
Camaro -83. 10 bult axel. Ingen diffspärr.

T-Uddemar Nubbe
18 december 2014 · 150 Inlägg

Biltemas olja. Räcker med en deciliter wink

Höhö, ne men kolla med Autoexperten. De har Liqui Molly i alla dess utföranden, riktigt bra oljor.

Go loud, go hard or go home!
Richtenb
19 december 2014 · 1 359 Inlägg

SAE90 API GL5 (80w90) eller 75w90 helsyntet

När du inte har någon lamelldiff eller liknande hade jag kört på syntetvarianten

Fyll tills du inte får i mer, fyllhålet brukar ju vara placerat så du får i ungefär så mycket som behövs.

Senast redigerat av Richtenb (19 december 2014)

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
zzr94092
19 december 2014 · 4 385 Inlägg

"Fyll tills du inte får i mer, fyllhålet brukar ju vara placerat så du får i ungefär så mycket som behövs."
det är ju nivån på "fyllhålet"

Richtenb
19 december 2014 · 1 359 Inlägg

Det kanske var lite otydligt, så får du i ungefär så mycket som står i handboken menade jag. På min bil gick det i något mer genom fyllhållet än vad som stod i handboken

zzr94092 skrev:
"Fyll tills du inte får i mer, fyllhålet brukar ju vara placerat så du får i ungefär så mycket som behövs."
det är ju nivån på "fyllhålet"

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
zzr94092
19 december 2014 · 4 385 Inlägg

ok,men märkligt att dom sätter hålet "för långt ner"

Richtenb
9 januari 2015 · 1 359 Inlägg

Nä för högt upp blir det, eftersom man får i mer än vad som står i handboken.



zzr94092 skrev:
ok,men märkligt att dom sätter hålet "för långt ner"

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
zzr94092
9 januari 2015 · 4 385 Inlägg

hur mycket "för mycket" får du i då" är det en plastplugg till påfyllningen/nivån? Jag har ju en nästan likadan bil som TS, en -88 9 bult,diff, har alltid fyllt upp så det rinner ut ur hålet.    PS till "Richtenb", snygg bil,

Senast redigerat av zzr94092 (9 januari 2015)

Richtenb
9 januari 2015 · 1 359 Inlägg

3dl ungefär. I växellådan är det mer än en halvliter, där är det nästan att man blir lite orolig. Då har bilen ändå stått plant.

Tidigare kunde jag inte mäta för då läckte väl 1/5 ut när man använde en sån här

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … sug-20718/

Packningen gick sönder så då hade man ingen aning om hur mycket man fått i. Sen tröttna jag på allt kladd och köpte en bättre.

Hur mycket går i Camaron?

och tack så mycket!

zzr94092 skrev:
hur mycket "för mycket" får du i då" är det en plastplugg till påfyllningen/nivån? Jag har ju en nästan likadan bil som TS, en -88 9 bult,diff, har alltid fyllt upp så det rinner ut ur hålet.    PS till "Richtenb", snygg bil,

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
jaka54
9 januari 2015 · 5 719 Inlägg

Hej!
Jag har en Camaro-76:a och där häller man i så mycket olja det går till det rinner över i påfyllnadshålet som sitter upptill på diffhuset.
Jag kör med Biltemas 75W-90  helsyntetolja (har ej diffspärr).

zzr94092
9 januari 2015 · 4 385 Inlägg

hm,jag har aldrig mätt,bara fyllt tills det rinner ut i påfyllningshålet.kan ju titta om det står något i instr,boken i morrn. Kan ju inte göra så mycket om du har i för "mycket" olja , är väl luftningshål på både låda/axeln.
Men kan det inte vara ett "tryck/översättningsfel" i boken du tittat i?  Kan vara mycket konstigheter med amerikanare o papper,i mitt regbevis står det att jag har 312 HK ska ju vara 250 ,tror dom blandat ihop KW/HK,trots att min är svenksåld.. Ps jag har diffbroms..

Senast redigerat av zzr94092 (9 januari 2015)

Richtenb
10 januari 2015 · 1 359 Inlägg

Det är nog som du säger att det är lufthål på lådan. Annars kan det ju bli övertryck. Diffen har jag ju kört sönder en gång och den kunde jag inte se att det var något skydd för övertryck. Men man ska väl kanske tippa bilen så in i h-e fel om man ska lyckas få i så mycket att det kan skada.

zzr94092 skrev:
hm,jag har aldrig mätt,bara fyllt tills det rinner ut i påfyllningshålet.kan ju titta om det står något i instr,boken i morrn. Kan ju inte göra så mycket om du har i för "mycket" olja , är väl luftningshål på både låda/axeln.
Men kan det inte vara ett "tryck/översättningsfel" i boken du tittat i?  Kan vara mycket konstigheter med amerikanare o papper,i mitt regbevis står det att jag har 312 HK ska ju vara 250 ,tror dom blandat ihop KW/HK,trots att min är svenksåld.. Ps jag har diffbroms..

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
zzr94092
10 januari 2015 · 4 385 Inlägg

visst sitter det in luftning på bakaxeln,om jag inte missminner mig,men man kan ju inte fylla fullt ändå.

jaka54
10 januari 2015 · 5 719 Inlägg

Hej!
Kan inte förstå problemet? Det är ju bara att fylla på olja till det rinner över! -Vad kan vara svårare än det! Har aldrig mätt någon gång hur mycket olja som ska i .

M-Wetter
17 januari 2015 · 212 Inlägg

Ställde frågan för att veta hur mycket som man skulle köpa och slippa åka två gånger till butiken. Köpte 2 liter och det var ganska exakt så mycket som gick i.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang