Volvo 940 går inte på alla cylindrar

940Pandan
18 december 2014 · 150 Inlägg

Tjena, var iväg o köpte julklappar åt tjejen, affären ligger cirka 1 mil från där jag bor. Vägen dit gick bra, o bilen gick som den skulle. När jag sen ska starta och åka därifrån är bilen segstartad, har haft den i 2 år, aldrig varit segstartad, inte ens i 25- så jag förstod att nånting var fel, när bilen hoppade igång och jag la i ettan och skulle åka iväg så hackade bilen och kändes väldigt slö, trodde jag hade fått punka eller något, gick ut o titta o det var inga fel med däcken, när jag stod utanför bilen kände jag en äckligt doft från bilen. Så jag hoppa in igen och åkte hem, försökte gasa lite men blev liksom ingen respons förens vid 4-5 tusen varv. Innan dess hackade den bara och var allmänt slö, kom hem o öppna huven, drog bort lite tändkablar. Började med 4an, ingenting hände, bilen gick som den gick innan, drog 3an, då gick den sämre. 2an, hände ingenting, 1an gick den sämre igen.

Drog ur LMM och då dog nästan bilen så tror inte det är den.

Snackade med en kompis som sa att den inte kan starta på bara 2 cylindrar.

Tomgången låg den på kanske 1000 förut, nu ligger den på 500.

Motorn är en B230FD med 531 och omslipad vx3..!

Hur ska jag göra för att fixa det? Behöver bilen för jobb osv..!

Volvo 244 "Nugget" (1988)
Maxen Teknisk
18 december 2014 · 328 Inlägg

Låter som att det är dags att serva bilen med lite nya stift och tänddelar, till att börja med iaf.

Senast redigerat av Maxen (18 december 2014)

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
940Pandan
18 december 2014 · 150 Inlägg

Maxen skrev:
Låter som att det är dags att serva bilen med lite nya stift och tänddelar, till att börja med iaf.

Gjorde det i augusti.. hmm

Volvo 244 "Nugget" (1988)
burnin_rubber
18 december 2014 · 220 Inlägg

gissar på tändstiften ev tändspolen...

940Pandan
18 december 2014 · 150 Inlägg

burnin_rubber skrev:
gissar på tändstiften ev tändspolen...

Får väl ta o byta tändstiften igen då, ska jag byta tändkablarna i samma veva också? Läste nånstans att vevhusventilationen kunde vara igensatt också..!

Volvo 244 "Nugget" (1988)
Maxen Teknisk
18 december 2014 · 328 Inlägg

940Pandan skrev:

burnin_rubber skrev:
gissar på tändstiften ev tändspolen...

Får väl ta o byta tändstiften igen då, ska jag byta tändkablarna i samma veva också? Läste nånstans att vevhusventilationen kunde vara igensatt också..!

Kan väl åtminstone vara värt att plocka ur stiften för att se hur de ser ut?

Bytte du även fördelarlock och rotor i höstas?

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
940Pandan
18 december 2014 · 150 Inlägg

Maxen skrev:

940Pandan skrev:

burnin_rubber skrev:
gissar på tändstiften ev tändspolen...

Får väl ta o byta tändstiften igen då, ska jag byta tändkablarna i samma veva också? Läste nånstans att vevhusventilationen kunde vara igensatt också..!

Kan väl åtminstone vara värt att plocka ur stiften för att se hur de ser ut?

Bytte du även fördelarlock och rotor i höstas?

Nej det gjorde jag inte..

Volvo 244 "Nugget" (1988)
Ibanezman Skåning
18 december 2014 · 739 Inlägg

Börja med att kolla om du har gnista på alla stiften innan du börjar byta allt i tändningsväg.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
940Pandan
18 december 2014 · 150 Inlägg

Ibanezman skrev:
Börja med att kolla om du har gnista på alla stiften innan du börjar byta allt i tändningsväg.

Okej får titta på det imorgon!

Volvo 244 "Nugget" (1988)
Maxen Teknisk
19 december 2014 · 328 Inlägg

940Pandan skrev:

Maxen skrev:
Kan väl åtminstone vara värt att plocka ur stiften för att se hur de ser ut?

Bytte du även fördelarlock och rotor i höstas?

Nej det gjorde jag inte..

Då är det nog dags att kika lite där med. Har du tur är det bara vanligt slitage i locket och på rotorn. Det är dock inte ovanligt att packboxen på kammen läcker lite olja. När den väl kommer in i fördelarlocket så blir det fort rejält smutsigt med misständningar som följd.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
nixon89 klabbarpan
19 december 2014 · 3 041 Inlägg

Får man fråga vart du köpte stiften? Fördelaren och rotorn är något många skiter i att byta. Så dem torde vara prio ett. Har du biltema stift i byt till riktiga ala ngk/volvo original/ bosch. Ej briska eller eyquem.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
940Pandan
20 december 2014 · 150 Inlägg

Var ute idag o pilla lite på bilen, har jobbat o julhandlat o allt vad det är, så har inte haft tid med bilen helt enkelt. Nu var jag ute o visade brodern vad som var fel, drog igång bilen och den låg ganska stadigt på 900-1000 varv på tomgången, vilket jag alltid legat på förut. Öppna huven o drog lite kablar, och allting funkade, när jag drog bort så gick motorn sämre på varenda en. Fick mig också en liten stöt på något jävla vänster för att visa att jag fortfarande lever.

Troligen är det kabelglapp, så ska till mekonomen på måndag och köpa nya kablar samt stift!

Tog mig också en provtur med bilen och den gick som vanligt, som en folkracetrimmad FD ska gå helt enkelt! Får se om den håller sig utan glapp in till stan för bio ikväll!

La märke till när jag var ute att kamremmen var lite slapp så tänker ta o byta den i samma veva, är det mycket jobb?

Volvo 244 "Nugget" (1988)
940Pandan
20 december 2014 · 150 Inlägg

nixon89 skrev:
Får man fråga vart du köpte stiften? Fördelaren och rotorn är något många skiter i att byta. Så dem torde vara prio ett. Har du biltema stift i byt till riktiga ala ngk/volvo original/ bosch. Ej briska eller eyquem.

Ja biltema stift som jag fick av kusinen, köpte toppen av honom och då fick jag med dem, suttit i bilen i ca 5 månader!

Volvo 244 "Nugget" (1988)
Tampongpunkarn
21 december 2014 · 786 Inlägg

om du byter kamrem så byt spänrullen med, inget farligt jobb, Nolla motorn så har du det mesta gjort.

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
940Pandan
21 december 2014 · 150 Inlägg

Volvo240Driver skrev:
om du byter kamrem så byt spänrullen med, inget farligt jobb, Nolla motorn så har du det mesta gjort.

Ja det får nog bli så! smile

Volvo 244 "Nugget" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang