Felkod på KIA CEED efter Xenonkonvertering Xenon - P0830 Clutch Pedal Switch "A" Circuit

Walen
18 december 2014 · 22 Inlägg

Hej,
Jag tyckte det lyste för dåligt från bilens strålkastare och installerade därför Xenonkit med CANBUS-funktion i hel- och halvljus på bilen (KIA CEED) 2010.

Efter en kort provtur började dock antisladdlampan lysa och "ISG OFF"-knappen började lysa nedanför blinkersspaken.

Jag läste av bilens felkoder och fick då enligt rubriken: "P0830 Clutch Pedal Switch "A" Circuit". Har ni stött på detta tidigare? Har ni någon aning om vad det kan vara?

Helljuset har H1-lampa orginal, varför jag var tvungen att dra jord från batteriet till den xenonlampan. Inte kan det väl vara det som leder till problem? Vore urdumt.

Tacksam för svar!

Senast redigerat av Walen (18 december 2014)

xXSammy
19 december 2014 · 6 566 Inlägg

Kan ju alltid prova att byta givaren nere vid kopplingspedalen först.

De/Dem
Walen
19 december 2014 · 22 Inlägg

Vad ska jag byta till då? Vet du hur givaren ser ut/pris/sitter? smile

Verkar som att antisladden funkar när jag var ute och testade igår, lampan blinkar men återgår sedan till sitt lysande tillstånd.

LeafBox Lat Perfektionist
19 december 2014 · 6 359 Inlägg

Det är inte så att du använde samma Plus/Jord som någon annan kabel? Kanske införde dålig kontakt till påverkade system...?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Walen
19 december 2014 · 22 Inlägg

Det är möjligtvis något sådant, orginal H1-lampa har ju bara ett stift, men för att xenonlampan skall fungera, som har två sladdar med stift, satte jag plussladden där orginallampan satt samt drog jord från batteriet. Fungerade såklart inte med bara plussladden inkopplad.

Mack Forum- och sitemoderator
19 december 2014 · 26 097 Inlägg

Räcker väl med en tråd..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
fish Allfixare
20 december 2014 · 1 475 Inlägg

Det räcker med en tråd... Och vad är det som säger att lamporna har nåt med felkoden att göra? Din bil kan ju faktiskt ja gått sönder...

Walen
20 december 2014 · 22 Inlägg

Fungerar då inte när jag plockar av jordkabeln, alltså endast pluskabeln i orginalkontakt fungerar inte. sad

keykey
21 december 2014 · 163 Inlägg

Walen skrev:
Hej,
Jag tyckte det lyste för dåligt från bilens strålkastare och installerade därför Xenonkit med CANBUS-funktion i hel- och halvljus på bilen (KIA CEED) 2010.

Efter en kort provtur började dock antisladdlampan lysa och "ISG OFF"-knappen började lysa nedanför blinkersspaken.

Jag läste av bilens felkoder och fick då enligt rubriken: "P0830 Clutch Pedal Switch "A" Circuit". Har ni stött på detta tidigare? Har ni någon aning om vad det kan vara?

Helljuset har H1-lampa orginal, varför jag var tvungen att dra jord från batteriet till den xenonlampan. Inte kan det väl vara det som leder till problem? Vore urdumt.

Tacksam för svar!

Såg att du kopplat en extra jord från batteriet. Ceed med ISG har en batterisensor, allt extra som kopplas på bilen måste kopplas på rätt sida av sensorn, har fan för mig att den sitter på jordpolen? Skruvar man en extra kabel direkt på polskon lurar det batterisensorn, jorda i fjäderbenstornet eller liknande istället.

Det finns en servicebulletin på det där från KIA som gäller alla bilar med ISG minns jag från tiden jag hade tillgång till KIAs TSB...

Konstigt att du får felkod på kopplingskontakten pga detta tycker jag iofs.. Kanske bara är ett konstigt sammanträffande?

Kopplingskontakt har jag aldrig bytt på en ceed vad jag kan minnas...

Walen
21 december 2014 · 22 Inlägg

keykey skrev:

Walen skrev:
Hej,
Jag tyckte det lyste för dåligt från bilens strålkastare och installerade därför Xenonkit med CANBUS-funktion i hel- och halvljus på bilen (KIA CEED) 2010.

Efter en kort provtur började dock antisladdlampan lysa och "ISG OFF"-knappen började lysa nedanför blinkersspaken.

Jag läste av bilens felkoder och fick då enligt rubriken: "P0830 Clutch Pedal Switch "A" Circuit". Har ni stött på detta tidigare? Har ni någon aning om vad det kan vara?

Helljuset har H1-lampa orginal, varför jag var tvungen att dra jord från batteriet till den xenonlampan. Inte kan det väl vara det som leder till problem? Vore urdumt.

Tacksam för svar!

Såg att du kopplat en extra jord från batteriet. Ceed med ISG har en batterisensor, allt extra som kopplas på bilen måste kopplas på rätt sida av sensorn, har fan för mig att den sitter på jordpolen? Skruvar man en extra kabel direkt på polskon lurar det batterisensorn, jorda i fjäderbenstornet eller liknande istället.

Det finns en servicebulletin på det där från KIA som gäller alla bilar med ISG minns jag från tiden jag hade tillgång till KIAs TSB...

Konstigt att du får felkod på kopplingskontakten pga detta tycker jag iofs.. Kanske bara är ett konstigt sammanträffande?

Kopplingskontakt har jag aldrig bytt på en ceed vad jag kan minnas...

Tack så mycket för ditt svar keykey! Skall prova detta på juldagen!

Tror du att någon annan elektronik i bilen kan ta skada pga. den extra jorden?

Walen
27 december 2014 · 22 Inlägg

Har nu dragit om jord till fjäderbenstornet utan att symptomen försvinner. Blir la verkstad på detta ändå då sad.

Walen
22 januari 2015 · 22 Inlägg

HAr återställt bilen till orginal Halogenlampor, fortsatt samma problem, får ta det i samband med service o se vad de säger om det...

Golf_TurboDiesel
22 januari 2015 · 72 Inlägg

Vad läste du av felkoderna med för instrument då? Kan du verkligen komma åt koderna till ESP för då borde du få en C-kod istället för en P-kod.

Walen
23 januari 2015 · 22 Inlägg

Jag använde mig av ELM med Torqueprogrammet. Vad är skillnaden på C och P?

Golf_TurboDiesel
23 januari 2015 · 72 Inlägg

Med den kommer du bara åt felkoderna på motorn. P för motorrelaterade och C  chassirelaterade typ ABS och ESP.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang