Turbo livslängd? (Audi a4 quattro 1,8t 190hk -05)

belman333
20 december 2014 · 4 Inlägg

Hej

Jag håller på att koll på en  Audi a4 quattro 1,8t 190hk från -05 och den har gått ca 23k mil. Behöver man oroa sig över turbon då? Vad kan man tänka på för att se hur bra/dårligt skick den är i?  Hur lång livslängd har en turbo generellt sett? Det enda som är modifierat på bilen är catbak och jag vet inte hur vida bilen är mycket bus körd eller inte. Om ni har några övriga tips eller synpunkter på bilen får ni gärna skriva det med tongue

MWH Albin

Senast redigerat av belman333 (20 december 2014)

frasse4
20 december 2014 · 736 Inlägg

Hur långt är ett snöre? Generellt skulle jag säga att en turbo håller längre än 23k mil. Men att det är bytt avgas kan ju vara en varningssignal att bilen gått hårdare. Om bilen drar olja/ryker blått tycks sakna kraft eller har missljud när turbon laddar kan ju vara ett tecken på att turbon är sliten (men kan såklart bero på andra saker)...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Anders_TQ
20 december 2014 · 33 Inlägg

På den bilen skulle jag säga nej, inget att oroa sig över. Den turbon håller bra kvalitet.
Skulle det visa sig att den går sönder så är det ingen superdyr historia att åtgärda, den sitter väldigt enkelt till.
Typiska kännetecken för dålig turbo är väl att bilen drar olja eller ryker mycket ur avgasröret.

Men det är en mycket trevlig motor just 190-hästaren, med catback och chip blir den oerhört pigg från runt 2000 varv. Dock brukar svänghjulet inte tycka om att bli chippat på den modellen så det kan lätt uppkomma vibrationer när motorn ger maximalt vridmoment. Den har säkerligen varit buskörd till och från, såpass rolig är den smile

Är det B6 el B7 karossen? Om det är B6 så är rost tyvärr ett vanligt problem, gärna kring hjulhus och på bakluckan. B6an är även ökänd för sina vindrutetorkare som kärvar. Kolla även så att kopplingen känns fräsch, den brukar vara rätt sliten efter 20k mil på den motorn.

belman333
20 december 2014 · 4 Inlägg

Anders_TQ skrev:
På den bilen skulle jag säga nej, inget att oroa sig över. Den turbon håller bra kvalitet.
Skulle det visa sig att den går sönder så är det ingen superdyr historia att åtgärda, den sitter väldigt enkelt till.
Typiska kännetecken för dålig turbo är väl att bilen drar olja eller ryker mycket ur avgasröret.

Men det är en mycket trevlig motor just 190-hästaren, med catback och chip blir den oerhört pigg från runt 2000 varv. Dock brukar svänghjulet inte tycka om att bli chippat på den modellen så det kan lätt uppkomma vibrationer när motorn ger maximalt vridmoment. Den har säkerligen varit buskörd till och från, såpass rolig är den smile

Är det B6 el B7 karossen? Om det är B6 så är rost tyvärr ett vanligt problem, gärna kring hjulhus och på bakluckan. B6an är även ökänd för sina vindrutetorkare som kärvar. Kolla även så att kopplingen känns fräsch, den brukar vara rätt sliten efter 20k mil på den motorn.

Tack för tipsen big_smile
Vad skulle en ny (original?) turbo kosta? Både installation och själva turbon, eller är det mer värt att göra det själv? Inte jätte händig men har en känsla (som kan var helt fel) att det inte är jätte svårt att byta en turbo.

Har inte kollat så mycket på chipp men vet du någon stans där man kan köpa bra chipp? Hur mycket brukar ett bra kosta ungefär?

Det är b6. Rost hade det varit på framskärmarna men dom är bytta och i övrigt syntes inga täcken för rost. Vindrutetorkarna var inga bra på den men dom funkade iaf och kopplingen kändes mycket bra(har dock bara kört gammal 740 innan med asdålig koppling).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang