Audi A6 2007 2.0 tdi oönskat "dumpljud" efter turbobyte.

Vepoxs
20 december 2014 · 11 Inlägg

Hej!

Jag köpte bilen för cirka en månad sedan. Sen dess har den stått på olika verkstäder i två veckor. Första veckan började bilen gå ryckigt med bränslefilterbyte som följd. Veckan efter tändes en röd oljekanna med texten low oil pressure. Bärgades till närmsta audiverkstad där det konstaterades att sexkants-axeln till oljepumpsdrivningen var rundsliten. Det blev sedermera en ombyggnation av oljepumpen. När verkstaden senare skulle provköra bilen så uppmärksammade de ett rassel från motorn. Efter felsökning konstaterade de att turbon skulle behöva byta då den var glapp axialt. Igår hämtade min fru ut bilen från verkstaden och körde hem den. Jag provkörde bilen så fort frun kom hem och jag hörde genast att bilen dumpar genom luftfilter och även vad jag tror är genom turbon.

Jag kan inte minnas att den låtit något mellan växlingarna innan och vänder mig därför hit till er med mer kunskap. Den borde inte låta så om allt är som det ska eller?

Bilen: Audi A6 2.0 tdi 140hk, 17 200mil, servad enligt bok och med tätare intervall än 3000 mil.

Filmklipp på hur den låter: http://youtu.be/2-qDch-VXR0

Lyckades plocka upp ljudet inne i kupén:  http://youtu.be/q_YDBAWTJdY
Ljudet hörs bäst efter sista uppgasningen i klippet. Låter som om någon flåsar i ett plaströr.

Kan tillägga att det låter mer i verkligheten och att den även "dumpar" i två steg under belastning.
Först låter den som i första klippet och sen kommer ett dovare och pulserande ljud i 1-2 sekunder. Låter
Som första ljudet men liksom dovare

Tänkte reklamera jobbet på måndag men ville se ifall någon av er har några utlåtanden innan.

Tack på förhand.  Mvh Vepoxs.

Senast redigerat av Vepoxs (20 december 2014)

Vepoxs
21 december 2014 · 11 Inlägg

Ingen som har en aning om varför den beter sig så? Försprång genom teknik. Tillåt mig småle smile

Anders_TQ
21 december 2014 · 33 Inlägg

Jag har tyvärr ingen aning, men jag ville åtminstone nämna att en bekants dieselbil låter precis likadant.
Det är en Saab 9-3 1.9TDI -05 som dumpar på exakt samma sätt när man släpper gasen.  Han har haft ljudet i ett par år nu och inga felkoder eller någon reducerad effekt eller annat onormalt, hans ljud uppkom nån gång runt 15k mil och nu har den gått över 20k mil.

Hoppas verkstaden lyckas åtgärda felet och att du skriver här vad felet var. Tror det är fler som är nyfikna på lösningen smile

Vepoxs
22 december 2014 · 11 Inlägg

Bilen har under dagen varit in på verkstaden och där påstår man att det inte är något fel. Vanligt slitage var något man får räkna med. Rimmar dåligt enligt min mening då vår andra bil, en Saab 9-5 Aero med 36 000mil på mätaren rullar på med orginalturbo utan detta fenomen. Får hoppas det håller ihop.

jimb_o TSR
22 december 2014 · 100 Inlägg

Min Förra passat med 1,9Tdi lät likadant fast en aning högre, den rullar fortf! har gått 46k mil utan turbo byte smile

Volvo 945 Classic "TSR" (1998)
Volvo V70 2,4t "TSR" (2000)
Vepoxs
22 februari 2015 · 11 Inlägg

Här kommer lite uppföljning. Motorlampan tändes nyligen på bilen och två stora fel hittades i diagnostiken, "Sporadiskt fel på partikelfilter" samt "statiskt fel på avgastrycksensor"
Bilen har även tagit cirka 6dl olja på 700 mil.
Jag kommer förmodligen och förhoppningsvis häva bilköpet men annars uppdaterar jag här gällande om felet med att luften går fel håll blir avhjälpt eller ej.
Reparationsnotan med ovan nämnda  fel inkluderade ligger nu på lite styvt 70 000:-

it_mutt Avstängd
22 februari 2015 · 10 388 Inlägg

Vepoxs skrev:
Här kommer lite uppföljning. Motorlampan tändes nyligen på bilen och två stora fel hittades i diagnostiken, "Sporadiskt fel på partikelfilter" samt "statiskt fel på avgastrycksensor"
Bilen har även tagit cirka 6dl olja på 700 mil.
Jag kommer förmodligen och förhoppningsvis häva bilköpet men annars uppdaterar jag här gällande om felet med att luften går fel håll blir avhjälpt eller ej.
Reparationsnotan med ovan nämnda  fel inkluderade ligger nu på lite styvt 70 000:-

6 dl på 700mil...du tycker inte seriöst att det är en stor oljeförbrukning hoppas jag..?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Vepoxs
23 februari 2015 · 11 Inlägg

Jag tycker det är en del med tanke på att serviceintervallen egentligen ligger på 3000mil vilket gör att bilen skulle tagit över 2 liter olja mellan service. Nu servar jag oftare. Tycker det är i överkant då turbo och oljeförsörjning är genomgången. Men vad vet jag. Känns inte som att ditt inlägg tillförde något av värde i tråden iaf. Hursomhelst så var tanken att uppdatera i tråden och belysa alla "fel, symtom eller brister" som uppkommit och kanske kan härledas till felet som var orsak till att jag skrev tråden från första början. Tack och lov köpte jag bilen hos MRF-ansluten bilhandlare och har därför inte behövt betala en krona. Förhoppningsvis kan denna tråd komma till att hjälpa någon som står inför samma dilemma som jag fast denne kanske behöver betala allt själv?

it_mutt Avstängd
23 februari 2015 · 10 388 Inlägg

Vepoxs skrev:
Jag tycker det är en del med tanke på att serviceintervallen egentligen ligger på 3000mil vilket gör att bilen skulle tagit över 2 liter olja mellan service. Nu servar jag oftare. Tycker det är i överkant då turbo och oljeförsörjning är genomgången. Men vad vet jag. Känns inte som att ditt inlägg tillförde något av värde i tråden iaf. Hursomhelst så var tanken att uppdatera i tråden och belysa alla "fel, symtom eller brister" som uppkommit och kanske kan härledas till felet som var orsak till att jag skrev tråden från första början. Tack och lov köpte jag bilen hos MRF-ansluten bilhandlare och har därför inte behövt betala en krona. Förhoppningsvis kan denna tråd komma till att hjälpa någon som står inför samma dilemma som jag fast denne kanske behöver betala allt själv?

Ja, fast vad säger din instruktionsbok om oljeförbrukningen? Det låter på dig som att man kallt ska räkna med att inte behöva fylla på någon olja alls mellan servicetillfällena. 3000mil är för många vartannat/vart tredje år

Audi har "alltid" haft en ganska generös deklarerad "upp till" oljeförbrukning.

Audi A3 8l; "Det är normalt att motorn förbrukar olja. Oljeförbrukningen kan vara upp till ca 1 liter per 1000 km."

Audi A4 B5; Inte boken tillgänglig, men samma som ovan.

Audi A6 C5; "Det är normalt att motorn förbrukar olja. Beroende på ditt körsätt och hur bilen används kan oljeförbrukningen stiga upp till 0.5 l /1000 km."

Detta är alltså deklarerad oljeförbrukning av Audi själva, något som enligt Audi "inte är någon fara" och som då står utsatt i ovan nämnda bilars instruktionsböcker.

Så, igen; vad säger din instruktionsbok och tycker du fortfarande att 6dl (0,6 l) på 700mil låter mycket?

Senast redigerat av it_mutt (23 februari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
TobbeTT
23 februari 2015 · 948 Inlägg

Det jag tycker det låter som i filmen är att återströmningsventilen(dumpen) inte riktigt funkar som den ska, för det låter lite som trycksatt luft som trycks tillbaka mot turbon

Vepoxs
24 februari 2015 · 11 Inlägg

Vet inte vad du vill åstadkomma med ditt inlägg gällande oljeförbrukning på ovan nämnda modeller. Försöker du tala om att Audi gång efter annan misslyckats med sina motorklnstruktioner då dem inte verkar kunna göra en motor som inte tar mer eller mindre olja? Min slitvarg från 1995 tar ingen olja mellan service och det är en Audi A6 C4 med lilla 8-ventilatren på 115 arbetsvilliga gotlandsruss.
Instruktionsboken har jag inte tillgång till för tillfället då bilen fortfarande står hos Atteviks. 6dl på 700mil är inget som jag bara tagit ur luften. Både mek och service/skadebesiktaren tyckte det var en hög förbrukning. Man kan få slå i en flaska mellan servicetillfällena sa dom. Det är alltså 1L på 3000 mil.
Jag kan även tillägga att min bil enbart går långa sträckor då jag pendlar 20mil om dagen á 100 mil i veckan på 80 & 90-väg. Bilen körs alltså i ett bekvämt tempo med låga varv och riktig arbetstemperatur.
Sen gör det mig inte så mycket ifall den tar lite olja men som jag sa innan så vill jag bara belysa alla typer av fel eller brister på min bil så andra som kan komma att hamna i samma situation får åtminstone en indikation på vad som kan vara fel.

Gällande dumpen så har jag varit inne på samma sak. Skall låta göra en felsökning igen på felet. Hittas det något så återkopplar jag i tråden om inte så kommer köpet hävas mot byte av likvärdig bil.
Trevlig fortsättning // Vepoxs

it_mutt Avstängd
24 februari 2015 · 10 388 Inlägg

Vepoxs skrev:
Vet inte vad du vill åstadkomma med ditt inlägg gällande oljeförbrukning på ovan nämnda modeller. Försöker du tala om att Audi gång efter annan misslyckats med sina motorklnstruktioner då dem inte verkar kunna göra en motor som inte tar mer eller mindre olja? Min slitvarg från 1995 tar ingen olja mellan service och det är en Audi A6 C4 med lilla 8-ventilatren på 115 arbetsvilliga gotlandsruss.
Instruktionsboken har jag inte tillgång till för tillfället då bilen fortfarande står hos Atteviks. 6dl på 700mil är inget som jag bara tagit ur luften. Både mek och service/skadebesiktaren tyckte det var en hög förbrukning. Man kan få slå i en flaska mellan servicetillfällena sa dom. Det är alltså 1L på 3000 mil.
Jag kan även tillägga att min bil enbart går långa sträckor då jag pendlar 20mil om dagen á 100 mil i veckan på 80 & 90-väg. Bilen körs alltså i ett bekvämt tempo med låga varv och riktig arbetstemperatur.
Sen gör det mig inte så mycket ifall den tar lite olja men som jag sa innan så vill jag bara belysa alla typer av fel eller brister på min bil så andra som kan komma att hamna i samma situation får åtminstone en indikation på vad som kan vara fel.

Gällande dumpen så har jag varit inne på samma sak. Skall låta göra en felsökning igen på felet. Hittas det något så återkopplar jag i tråden om inte så kommer köpet hävas mot byte av likvärdig bil.
Trevlig fortsättning // Vepoxs

ALLA bilar drar olja, det är bara en fråga om hur mycket, sen får du påstå vad du vill. Ingen av mina nuvarande, eller tidigare Audis har dragit de mängderna (eller ens i närheten av) Audi säger är "ok".

Men, nu till poängen, som du på något helt obegripligt vis lyckades missa; detta är alltså, på andra modeller, "upp till" förbrukningar angivna av Audi själva. Dvs LÅNGT mer än vad din nuvarande bil har dragit. Du säger att din bil drar 6dl på 700mil (var du fick att jag skulle ifrågasätta mängden/mil vet jag inte). Det är ju då följaktligen intressant att veta vad Audi säger att din bil "får dra". Inte vad "Bengt på hörnan", "Stefan i gropen" eller någon annan tjomme tycker om mängden, utan vad Audi har printat dit i din instruktionsbok.

Låt säga att Audi i just ditt fall säger "upp till 1L/5000km är ok", ja då är ju inte din oljeförbrukning ett "fel" eller symtom utan helt enkelt "inom Audis gränser". Skulle det istället stå "0.5L/20000km" ja, då är det givetvis ett symtom på att något inte är som det ska.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Vepoxs
25 februari 2015 · 11 Inlägg

Du väljer fortfarande att på ett spydigt sätt svara och blunda för vad jag skriver. Atteviks är alltså Min audiverkstad och även den verkstad som är ansluten till mitt försäkringsbolag. Atteviks tycker alltså att en förbrukning på 6dl olja på 700 mil är en för hög förbrukning för gällande modell. Sen får du som självutnämnd expert tycka och säga vad fan du vill. Jag går på vad yrkesfolket säger idag, imorgon och alla nästkommande dagar. Sen kanske du ska fundera på varför Audi i sina instruktionsböcker skriver en sådan hög förbrukning på oljan. Det kan ju vara så att dom friskriver sig från det och tar därför i för kung och fosterland för att allas förbrukning skall falla inom ramen för vad som anses okej, enligt deras deklaration.
Du skriver att en A3 kan dra upp till 1L olja per 100 mil. Du finner inte den siffran orimligt hög? Är detta något du själv hade godtagit om du köpt bilen när den var relativt ny?

Senast redigerat av Vepoxs (25 februari 2015)

Goffen Administratör
25 februari 2015 · 2 974 Inlägg

Vepoxs lämnar du bilen till atteviks i eksjö eller nässjö? Testa åk in med den till  Jönköping och be att få Henrik Gustin eller Mattias att provköra den jag har haft ett gäng dieslar och ingen av dom har dumpat "ljud" vad gäller oljeförbrukningen så finns det en hel del det kan vara ! Håll en god ton i tråden annars blir jag tvungen att ta till åtgärder !

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
viccoA
25 februari 2015 · 3 109 Inlägg

Vepoxs skrev:
Du väljer fortfarande att på ett spydigt sätt svara och blunda för vad jag skriver. Atteviks är alltså Min audiverkstad och även den verkstad som är ansluten till mitt försäkringsbolag. Atteviks tycker alltså att en förbrukning på 6dl olja på 700 mil är en för hög förbrukning för gällande modell. Sen får du som självutnämnd expert tycka och säga vad fan du vill. Jag går på vad yrkesfolket säger idag, imorgon och alla nästkommande dagar. Sen kanske du ska fundera på varför Audi i sina instruktionsböcker skriver en sådan hög förbrukning på oljan. Det kan ju vara så att dom friskriver sig från det och tar därför i för kung och fosterland för att allas förbrukning skall falla inom ramen för vad som anses okej, enligt deras deklaration.
Du skriver att en A3 kan dra upp till 1L olja per 100 mil. Du finner inte den siffran orimligt hög? Är detta något du själv hade godtagit om du köpt bilen när den var relativt ny?

Om en A3 drar 1L per 100 mil ska man alltså hälla i 30 liter mellan servicearna och med min körsträcka ca 60 liter om året i bilen. Oavsett vad som står i boken har den motorn allvarliga fel, slitagefel eller konstruktionsfel. Firmans gamla XC90 D5 som hade gått 62.000 mil drog ca 1,5 liter mellan servicearna med orenoverad orginalmotor.

Vepoxs
25 februari 2015 · 11 Inlägg

Goffen skrev:
Vepoxs lämnar du bilen till atteviks i eksjö eller nässjö? Testa åk in med den till  Jönköping och be att få Henrik Gustin eller Mattias att provköra den jag har haft ett gäng dieslar och ingen av dom har dumpat "ljud" vad gäller oljeförbrukningen så finns det en hel del det kan vara ! Håll en god ton i tråden annars blir jag tvungen att ta till åtgärder !

Hejhej! Bilen står på atteviks nybyggda anläggning i Nässjö men bilen är köpt på Holmgrens och det är Holmgrens i första läget som kommer göra felsökning. Tack för tipset gällande Jönköping, behåller jag bilen och problemet kvarstår så ska jag absolut kolla där. Hoppas det kan avhjälpas för jag älskar bilen i övrigt men det känns inte bra när det rasslar/skallrar mellan växlingarna och plus dumpljudet som kan höras i klippen.  Håller tummarna och återkommer.

it_mutt Avstängd
25 februari 2015 · 10 388 Inlägg

Vepoxs skrev:
Du väljer fortfarande att på ett spydigt sätt svara och blunda för vad jag skriver. Atteviks är alltså Min audiverkstad och även den verkstad som är ansluten till mitt försäkringsbolag. Atteviks tycker alltså att en förbrukning på 6dl olja på 700 mil är en för hög förbrukning för gällande modell. Sen får du som självutnämnd expert tycka och säga vad fan du vill. Jag går på vad yrkesfolket säger idag, imorgon och alla nästkommande dagar. Sen kanske du ska fundera på varför Audi i sina instruktionsböcker skriver en sådan hög förbrukning på oljan. Det kan ju vara så att dom friskriver sig från det och tar därför i för kung och fosterland för att allas förbrukning skall falla inom ramen för vad som anses okej, enligt deras deklaration.
Du skriver att en A3 kan dra upp till 1L olja per 100 mil. Du finner inte den siffran orimligt hög? Är detta något du själv hade godtagit om du köpt bilen när den var relativt ny?

Jag har inte utnämnt mig till expert på något vis i frågan. Men vill du se det så så för all del. Men jag tar det igen, OM detta ligger inom ramarna för vad din bil "får dra", är det inte per automatik ett symtom. Sen huruvida du, jag eller någon helt annan tycker det är mycket/lite, spelar egentligen ingen roll. Har jag någonstans påstått att jag anser denna siffra vara rimlig, "bra" eller liknande? Nej jag har ju inte det. Igen; ingen av mina nuvarande bilar, eller de jag tidigare haft, har dragit i närheten av vad Audi säger är "ok" (vilket för diskussionen egentligen är helt ovidkommande).

Igen; det jag undrar är vad din kärra "får" dra. Om den "får" dra, vi tar värsting exemplet, 1L/100mil (nej jag säger inte att detta skulle vara bra, vettigt eller något liknande) och din drar 6dl/700mil, så ligger du alltså på under 1/10 av vad Audi (som i tillverkaren, inte VAG-ansluten verkstad, inte du, inte jag, inte någon välrenommerad mekaniker, utan tillverkaren) säger är "ok". Då -bör- detta, igen, inte per automatik ses som ett symtom. Jag säger inte heller att 1dl/100mil är bra, vettigt eller liknande (rent generellt), utan är som sagt nyfiken på vad Audi säger kontra din bils förbrukning.

Ska vi sen bli petiga så blir det som så, att om du köper en bil som har en deklarerad "upp till XXXX"-förbrukning, så godtar man det när man köper bilen. Om någon talar om att "så här kan det vara/bli", och man trots att tillverkaren (i detta fall) talar om det, köper varan (bilen), ja, då är det också accepterat av köparen. Så för att besvara frågan lite närmare; säger en tillverkare "Såhär är det/kan det bli", så får jag godta det om jag nu prompt vill ha just den specifika bilen. Det innebär inte på något vis att jag måste gilla det eller tycka att det är "bra", men skulle jag finna det helt oacceptabelt hade jag helt enkelt fått titta efter något "annat" (detta är också helt irrelevant i sammanhanget, men som svar på din fråga iaf).


viccoA skrev:
Om en A3 drar 1L per 100 mil ska man alltså hälla i 30 liter mellan servicearna och med min körsträcka ca 60 liter om året i bilen. Oavsett vad som står i boken har den motorn allvarliga fel, slitagefel eller konstruktionsfel. Firmans gamla XC90 D5 som hade gått 62.000 mil drog ca 1,5 liter mellan servicearna med orenoverad orginalmotor.

Fast nu är det ju ingen som pratat om något exempel där bilen faktiskt -drar- 1L/100mil. Det handlar inte om en specifik motor utan, igen, vad som är angivet av tillverkaren och gäller för "alla" motorer men är då som sagt inget "den ska", utan "den kan". Just för A3:an som detta togs från, är det grundservice (med bl.a. olje- och oljefilterbyte) var 1500mil (så ja, ditt räkneexempel är ju rätt, även om det är med fel sträcka).

Det handlar alltså inte om något "ja men -min- A3/A6 drar..." eller "jag vet en Audi XXXX som drar..." utan mer om det faktum att mindre än 1dl/100mil, när Audi i -vissa- fall (därav att jag undrar vad Audi säger i TS' fall) deklarerar en mer än tio gånger högre förbrukning, inte -nödvändigtvis- måste innebära att något är galet eller att detta i sig är ett symtom på något fel. Men det kan givetvis vara som så att något ("oljerelaterat") är galet, men det har jag inte heller sagt att det garanterat inte är.

Senast redigerat av it_mutt (25 februari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Vepoxs
25 februari 2015 · 11 Inlägg

Du snöar in dig på det faktum att jag skrev att bilen dessutom tagit 6dl olja på 700 mil. Det är något jag ville uppmärksamma därför att jag tidigare inte ägt en Audi eller VAG-bil med dieselmotor. Dina paralleller och jämförelser är helt irrelevanta och tillför inte mer än att vi nu (enligt dig) vet vad berörda bilmodeller har enligt bok upp till deklarerad förbrukning. Jag nämnde innan att mekaniker talade om att man kan få fylla i en flaska olja mellan service men att den förbrukning min bil har är för hög för gällande modell. Sen om det är personlig uppfattning eller saxat ur bok är inget jag kan ge svar på då min bok ligger i handskfacket på min bil som i sin tur står på verkstad.

Jag tar det igen men denna gång gör jag det extremt tydligt. Jag belyser bara allt som är avvikande ur min synvinkel i samråd med mekaniker. Att min bil tagit den mängden olja är för mig avvikande även om Audi som tillverkare tycker att det är en inom ramen "okej" förbrukning. Visst försvinner det olja under 1000-1500mil men det har inte varit med ögat märkbart för mig när jag själv bytt olja.
För mig känns det som att det måste vara ett medvetet fel eftersom bilen börjar varna för låg oljenivå redan efter ett tapp på cirka halvlitern. Tacksamt så man slipper haveri.

Men nog om det. Bilen har tagit olja i en mängd som för mig är onormal även om det är ett eller fel eller ej enligt bok eller Kalle i gropen.

Senast redigerat av Vepoxs (25 februari 2015)

it_mutt Avstängd
25 februari 2015 · 10 388 Inlägg

Vepoxs skrev:
Du snöar in dig på det faktum att jag skrev att bilen dessutom tagit 6dl olja på 700 mil. Det är något jag ville uppmärksamma därför att jag tidigare inte ägt en Audi eller VAG-bil med dieselmotor. Dina paralleller och jämförelser är helt irrelevanta och tillför inte mer än att vi nu (enligt dig) vet vad berörda bilmodeller har enligt bok upp till deklarerad förbrukning. Jag nämnde innan att mekaniker talade om att man kan få fylla i en flaska olja mellan service men att den förbrukning min bil har är för hög för gällande modell. Sen om det är personlig uppfattning eller saxat ur bok är inget jag kan ge svar på då min bok ligger i handskfacket på min bil som i sin tur står på verkstad.

Jag tar det igen men denna gång gör jag det extremt tydligt. Jag belyser bara allt som är avvikande ur min synvinkel i samråd med mekaniker. Att min bil tagit den mängden olja är för mig avvikande även om Audi som tillverkare tycker att det är en inom ramen "okej" förbrukning. Visst försvinner det olja under 1000-1500mil men det har inte varit med ögat märkbart för mig när jag själv bytt olja.
För mig känns det som att det måste vara ett medvetet fel eftersom bilen börjar varna för låg oljenivå redan efter ett tapp på cirka halvlitern. Tacksamt så man slipper haveri.

Men nog om det. Bilen har tagit olja i en mängd som för mig är onormal även om det är ett eller fel enligt bok eller Kalle i gropen.

Det relevanta i det hela är att Audi "alltid" själva angett en hög tillåten oljeförbrukning. Hos modellen innan din, en långt mycket högre "tillåten" förbrukning än vad din bil har.

Om det handlar om "jag tycker den dragit mycket olja" så är och blir det en annan femma än "bilen har dragit mycket olja i förhållande till vad den "får" ".

Men ja, nog om det som sagt.

Du har åtminstone fått lite tips på var du kan vända dig för att träffa på dieselkunniga personer, och om inte annat får vi väl hoppas att de kan lösa problemet.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Krist
25 februari 2015 · 716 Inlägg

Vill minnas att jag haft samma ljud, fast på en bensinare jag ägde. Fjädern i dumpventilen var för hårt spänd så när gasen släpptes hade luften ingenstans att ta vägen förutom att slå mot "impellerna" på turbon... Kan det vara så att dumpventilen sitter på din turbo och att den är något fel på? Vild gissning bara..

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang