Audi A6 2007 2.0 tdi oönskat "dumpljud" efter turbobyte.

Vepoxs
25 februari 2015 · 11 Inlägg

Krist skrev:
Vill minnas att jag haft samma ljud, fast på en bensinare jag ägde. Fjädern i dumpventilen var för hårt spänd så när gasen släpptes hade luften ingenstans att ta vägen förutom att slå mot "impellerna" på turbon... Kan det vara så att dumpventilen sitter på din turbo och att den är något fel på? Vild gissning bara..

Hej! Jag ska inte säga med 100% säkerhet men jag är relativt säker på att det är en wastegate monterad på turbon på denna modell. Turbon är helt ny (700 mil) så den borde ju fungera tycker man. Tack för tipset, skall kolla upp det när jag får möjlighet.

Krist
26 februari 2015 · 716 Inlägg

Vepoxs skrev:

Krist skrev:
Vill minnas att jag haft samma ljud, fast på en bensinare jag ägde. Fjädern i dumpventilen var för hårt spänd så när gasen släpptes hade luften ingenstans att ta vägen förutom att slå mot "impellerna" på turbon... Kan det vara så att dumpventilen sitter på din turbo och att den är något fel på? Vild gissning bara..

Hej! Jag ska inte säga med 100% säkerhet men jag är relativt säker på att det är en wastegate monterad på turbon på denna modell. Turbon är helt ny (700 mil) så den borde ju fungera tycker man. Tack för tipset, skall kolla upp det när jag får möjlighet.

Hmm blanda inte ihop wastegate och Dumpventil.. För wastegaten sitter nog runt turbon. Ditt fel låter som dumpventilen smile

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
Vepoxs
26 februari 2015 · 11 Inlägg

Krist skrev:

Vepoxs skrev:

Krist skrev:
Vill minnas att jag haft samma ljud, fast på en bensinare jag ägde. Fjädern i dumpventilen var för hårt spänd så när gasen släpptes hade luften ingenstans att ta vägen förutom att slå mot "impellerna" på turbon... Kan det vara så att dumpventilen sitter på din turbo och att den är något fel på? Vild gissning bara..

Hej! Jag ska inte säga med 100% säkerhet men jag är relativt säker på att det är en wastegate monterad på turbon på denna modell. Turbon är helt ny (700 mil) så den borde ju fungera tycker man. Tack för tipset, skall kolla upp det när jag får möjlighet.

Hmm blanda inte ihop wastegate och Dumpventil.. För wastegaten sitter nog runt turbon. Ditt fel låter som dumpventilen smile

Jag tror du missförstod mig då jag skrev lite otydligt. På min bil sitter alltså wastegate och turbo ihop och ingen avlastningsventil "dump". smile
Men jag tror också som du att det är en avlastningsventil som spökar eftersom luften helt enkelt lämnar systemet bakvägen istället för att återcirkuleras.

Gizzu
27 februari 2015 · 24 Inlägg

OT:Ett annat tips är Atteviks i tranås och så ber du Bengt som sitter i kundmottagningen att sätta Lasse på det jobbet. Där har du en riktigt bra mekaniker.
ONT: jag tror också det kan vara avlastningsventilen som spökar, hoppas det löser sig smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang