Vw Golf IV -99 broms och kopplings frågor.

Demmpa
20 december 2014 · 329 Inlägg

tjena!

Bil - Vw Golf IV (4) 1,6L -99 101hk
----------------------------------------------
vi börjar med "bromsproblemet"

enligt förra ägaren så är klossar/skivor nybytta (har inte tittat än).
men själva bromspedalen känns konstig, typ som att dom första CM händer det inget alls, och 1mm till så händer allt! har fått mina funderingar men lika bra och fråga någon som vet.
måste man öppna abspumpen när man luftar systemet? då mekanikern verkar ha missat den delen isåfall..

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
över till kopplingspedalen då.

den känns "svampig" eller vad man ska säga,
det finns inget dragläge alls och växlarna är tröga att få i, men den slirar inte vad jag har märkt.

den är ju hydralisk, då jag funderar på om det är luft i broms/kopplings systemet?
eller har ni några bra konkreta svar.

/Dennis

Saab 9-5 2,0t Biopower "Rusty Cracker" (2006)
FjonkeeN93 Volkswagen <3
20 december 2014 · 1 132 Inlägg

Testa att lufta igenom hela systemet!

Allmänt körd i huvudet
Lexus IS250 "Executive" (2007)
Volkswagen Golf mk2 CL "JuNGe - evighetsprojekt" (1987)
zleepy Trucker
20 december 2014 · 1 391 Inlägg

Låter som luft i bromssystemet, om du har fullt med vätska i behållaren så prova lufta det, högerbak-vänsterbak-högerfram-vänster fram, tills det enbart kommer olja, så borde nog både bromsarna / kopplingen ta som sig bör..

om det saknas, så låter det som läckage nånstans, systemet ska vara tätt och vätska ska ej försvinna, så då är det dags och leta läckage...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Demmpa
22 december 2014 · 329 Inlägg

tack! får testa med det, inget speciellt man ska tänka på med vw? samma som alla andra bilar?smile

Saab 9-5 2,0t Biopower "Rusty Cracker" (2006)
zzr94092
22 december 2014 · 4 385 Inlägg

bara om du har lastkännande ventil,då får bakhjulen inte "hänga i luften" ,så ställ pallbockarna på länkarmarna  längst ut vid skölden,,,ang koppling kan jag inte svara på,men "troligen" som på alla andra bilar...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang