Vw caddy -00 vägrar starta

Loddzz
20 december 2014 · 33 Inlägg

Hallå smile

Har en caddy -00 diesel som inte fungerar som den ska...
Den startar hur lätt som helst med startgas, eller om man rullar igång den. Men vägrar
Starta på nyckeln. Den går runt men tänder inte. När den väl går så går den hur fint som helst.
Stoppmagneten är bytt, likaså dieselfiltret, och den tar inte tjuvluft nånstans.

Nån som har nåt förslag på vad som kan vara fel?

Volvo Amazon "Ulla-Bengt" (1964)
Meaganeowner
20 december 2014 · 2 250 Inlägg

Syrrans är - var likadan.
En indikation på att den inte ska starta är att lampan för gödning inte lyser när man vrider på tändningen.
Dessa motorer startar även om alla stift är trasiga om tempen är högre än 0 grader eller så.

Nåväl, syrran vickade på några av relän under ratten samtidigt som hon slog tändning till o från. Lampan tändes ibland.
Hittade ett relä, som senare löddes om. Gick så bra i flera år.

Nu i höst, lyste inte lampan för glödning. Bilen  vägrade starta.
Kopplade  + 12 volt direkt på pumpens solenoid.  Då lyste lampan och motorn startade med en gång. Vid tillfället var alla stift trasiga.
Har gjort så två gånger till.
Nu startar bilen fint.

För säkerhets skull har nu alla stift bytts, med tanke på bistrare tider.

Senast redigerat av Meaganeowner (22 december 2014)

Loddzz
20 december 2014 · 33 Inlägg

Den glöder precis som den ska, och lampan funkar. Alla säkringarna är hela och reläerna är utbytta.
Har även provat att tvångsmata Stoppmagneten med 12v

Volvo Amazon "Ulla-Bengt" (1964)
Meaganeowner
21 december 2014 · 2 250 Inlägg

Lossa muttrarna lite till spridarna en o en åt gången. Kör lite med startmotorn så att ev luft kommer ut på alla.
Har du en genomskinlig slang mellan filter o pump.. där ska inte finnas några bubblor.

Luft i och mellan pump o spridare, funkar som luftkuddar som tar upp trycket som pumpen alstrar. Och då öppnar inte spridarna.

bronco_z
21 december 2014 · 604 Inlägg

Har du förpump i tanken? Om den är kass så startar den på gas eller parkerad i nedförsbacke.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Loddzz
22 december 2014 · 33 Inlägg

Den är redan luftad smile
Näpp, sitter ingen pump i tanken

Volvo Amazon "Ulla-Bengt" (1964)
Meaganeowner
22 december 2014 · 2 250 Inlägg

En sak är säker. Det är inte själva glödstiftet som krånglar. Syrran hade fyra med avbrott och motorn startade lätt ändå vid - 5. Men bara när lampan för gödning först lyste.

Då jag felsöker o lossade röret vid spridare, så putsade det ut lite diesel även när lampan var släkt. Men förmodligen inte med något tryck. Lossa en spridare. Rikta in den en glasburk. Kör luftning, sen koll om du får dimbild när spridaren öppnar, om den öppnar. Kommer det inte dieseldimma så är det nåt med pumpen, eller det som styr denna. Kanske blev det nåt fel när du satte i den nya solenoiden. Är solenoiden hel? Har du resistansmätt?

Jag tror fortfarande på luftblåsor.

Alltså när man luftar, öppna bara lite på en mutter åt gången och kör ett tag, för det är verkligen små mängder diesel som pumpas ut. Man måste i princip skruva åt muttern medans motorn snurrar, annars kommer det in luft. Så man måste vara två, det duger inte att kuta fram o åter.

Meaganeowner
22 december 2014 · 2 250 Inlägg

Aah.  Nu kom jag på något.

Min TDI 96:a vägrade också att starta ibland, fast motorn gick runt. Dessutom kunde den stanna någon gång mitt på vägen, men gick då alltid att lura igång.

Det var kontaktplattan på baksidan av tändningslåset. Den var sliten så att spänningen ut när nyckeln vreds förbi körläget till startläge bröts.
Glappade förmodligen när jag körde också.
Det är väl inte bara spänning på pumpens solenoid som krävs, pumpen styrs även från datorn.

  Svårast var att få av rattstångens kona upp vid ratten. Pressad på stången.
Gjorde mig en specialare av en sån där kulbultsavdragare. Å så var det några skruvar med platta skallar. De borrade o slipade jag spår i.
Innan man lossar krockkudden måste batteriet kopplas loss. Koppla sedan in kudden igen innan batteriet kopplas in, annars får du felindikering på instrumentpanelen. Måste släckas inför besiktning.

Senast redigerat av Meaganeowner (22 december 2014)

Loddzz
22 december 2014 · 33 Inlägg

Tack ska kolla upp detta smile
Vet du om det går att se om den är sliten?

Volvo Amazon "Ulla-Bengt" (1964)
Meaganeowner
22 december 2014 · 2 250 Inlägg

Går inte, den är hopnitad  vill jag minnas.
Kostade max 300.

Problemet är bara att få dän kronan jag skrev om, ifall det är lika.
Har några bilder på detta.

Meaganeowner
22 december 2014 · 2 250 Inlägg

Pm:a din mail om du behöver bilder.

Meaganeowner
23 december 2014 · 2 250 Inlägg

Innan du river isär tändningslåset mm, så kanske det är idé att bygla mellan plus in till kontaktplattan och den kabel som ska ha plus ut när nyckeln är i körläget( ljus mm tänds). Vrid sen nyckeln för att starta.
Funkar det då, så är det fel på kontaktplattan.

Kommer jag ihåg rätt, så är plus in lite grövre o röd. Men det går väl fint att mäta, är inte så många kablar som går dit. 4 eller 5 tror jag det var.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang