Dålig värme i Kupén Volvo 740

Ludwigk
20 december 2014 · 200 Inlägg

Hejsan!
Äger en Volvo 745 från 88.
När jag köpte bilen var värmen kanonbra men efter ett topplocksbyte har värmen på något sätt försämrats. När motorn väl når rätt temperatur(kl12 på mätaren) blåser det värme men inte tillräckligt så att det värmer i kupén. Har haft frusna händer uppemot 5 mil innan jag blir varm om fingrarna sad. Vrider jag på fläkten på lägsta hastigheten så kommer det bra värme. Men så fort jag ökar fläkthastigheten blir värmen sval så att det blåser kallt.

Värmeventilen läcker lite, så pass lite att kylarvattnet inte har fyllts på på 6 månader.
Ny kylare finns i bilen, termostaten fungerar fint och motorn kommer i rätt temperatur. Känner jag på slangen som går in till värmepaketet är den väldigt varm, men returen är svalare.

Tror ni att det kan vara skit i värmepaketet?

Tack för alla som svarar! smile

uhlin
20 december 2014 · 2 834 Inlägg

Ja, det kan va skit i värmepaketet, innan du bytte toppen, du hade inte nåt "mirakelmedel" såsom kylarcement eller annat skit i kylsystemet?

Ludwigk
20 december 2014 · 200 Inlägg

Nej inget, utan la endast ny glykol i systemet när toppen byttes. Bilen hade kokat då jag köpte den utan vetskap. så jag vet inte om kylarcement finns i systemet? hmm

uhlin
20 december 2014 · 2 834 Inlägg

Ludwigk skrev:
Nej inget, utan la endast ny glykol i systemet när toppen byttes. Bilen hade kokat då jag köpte den utan vetskap. så jag vet inte om kylarcement finns i systemet? hmm

Visste du inte att du köpte bilen? big_smile Sorry, kunde inte hålla mig wink

Du har fått bort all luft i elementet tror du så att det är full cirkulation?

Volvon brukar väl inte va så svår att lufta heller efter att man haft ur glykolen. Bara en tanke.....

Annars kan du ju bakspola elementet och se om det hjälper, men spola mot cirkulationsriktningen så kommer skiten ut lättare om det skulle va så.

Ludwigk
20 december 2014 · 200 Inlägg

Haha, ja det var lite grammatiska fel nu när jag kollade i efterhand hehe. Menade givetvis att jag inte visste att bilen hade kokat när jag köpte den wink.
Jadå, har kört bilen i 5 månader så luftat borde det allt vara.

ja jag får väl ta en vattenslang och spola värmepaketet, hoppas det hjälper ^^. Ska göra det imorgon så får återkomma med info tongue

Nyman1337 Hhehehehhest
21 december 2014 · 375 Inlägg

Bästa är och bara hälla i vatten i bilen och 2st maskindiskmedel tabletter köra bilen varm och sedan hälla ut det..

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
ExtremeBoost
21 december 2014 · 312 Inlägg

Ska du spola värmepaketet gör det då bakvägen så du inte trycker in all skit som fastnat ännu längre.

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
Ludwigk
21 december 2014 · 200 Inlägg

Japp, det var planen som jag glömde nämna. Spolar bakvänt och sen i rätt riktning big_smile. Återkommer med info om hur det blev tongue

Meaganeowner
21 december 2014 · 2 250 Inlägg

Men koppla inte slangen rakt på och sen fullt vattentryck,  för då har du sönder elementet. Dutta bara vattenslangen emot, så att vattnet kan pysa förbi, ifall det är tätt.

Propp liknande gelegodis kan det bli om man blandar olika glykolsorter som t ex propylen- och etylen glykol. Gissa vart proppen sätter sig....  Jo där det är trångt.

Har sett exemplet hos farbror Bildoktorn på tv. Och jag har själv råkat utför detta.

Ludwigk
21 december 2014 · 200 Inlägg

Jaha tack för det värdefulla tipset! smile. Men hur kommer det sig att det det är så känsligt!? Vattenpumpen pumpar ju vatten ganska fort genom systemet. Borde tåla en del tycker jag.

Extrazz En 5a är Livet.
21 december 2014 · 2 005 Inlägg

Jag förutsätter att du fick topplockspackningen rätt vid montering? Den går nämligen att sätta fel. Jag har sett flera som har fått den felaktigt monterat faktiskt!

Byt termostat är aldrig fel häller.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Ludwigk
23 december 2014 · 200 Inlägg

Hejsan och tack för svaret! Har tyvärr inte hunnit spolar värmepaketet pga tidsbrist?
Topplockspackningen passar bara på ett sätt wink. Vi har gjort allt väldigt seriöst och försiktigt. Så inga misstag är gjorda där. Den drar inge vatten eller liknande.

någon som kanske vet hur många liter värmepaketet rymmer? big_smile

Edit: termostaten byttes när bilen köptes, så den är fräsch wink

Senast redigerat av Ludwigk (23 december 2014)

uhlin
23 december 2014 · 2 834 Inlägg

Ludwigk skrev:
Hejsan och tack för svaret! Har tyvärr inte hunnit spolar värmepaketet pga tidsbrist?
Topplockspackningen passar bara på ett sätt wink. Vi har gjort allt väldigt seriöst och försiktigt. Så inga misstag är gjorda där. Den drar inge vatten eller liknande.

någon som kanske vet hur många liter värmepaketet rymmer? big_smile

Edit: termostaten byttes när bilen köptes, så den är fräsch wink

Vet inte exakt, men så mycket rymmer det inte, ca 1 liter + - ett par dl åt vardera håll.

Ludwigk
23 december 2014 · 200 Inlägg

Okej, har precis bytt glykolen och tänkte om jag kunde spola utan att tömma hela systemet, utan bara vämepaketet big_smile

PerArne Mycke vill ha mer...
23 december 2014 · 611 Inlägg

Köp såna här låsbara slangkläms tänger så kan du klämma åt slangarna innan du kopplar bort dom från torpeden så stannar all vätska kvar i motorn.

När du bytte topplockspackningen, skrapade du bort packningsrester från block ytan då? Kan ju ha varit nå sånt som har kommit in i paketet, bara en tanke.

//Per-Arne
Ludwigk
27 december 2014 · 200 Inlägg

Hejsan!
Tack för svaret!

gjorde precis som du PerArne sa. Hade två klämmor som jag klämde de två rören som kylarvattnet går till motorn. Fungerade utmärkt.

Japp, vi skrapade noga bort al packning, vi var mycket noga med detta wink. Ny topp men den var helt ren när vi fick den.

Nu till det jag har gjort idag. Spolade rent endast värmepaketet med vattenslangen. Hade inte alltför högt tryck men det fungerade perfekt! Tyckte att det var trångt att spola systemet och bli av med vattnet i garaget så jag hade en trasig cykelslang. Skar den i två lika delar och tog slangklämma för att få den att sitta i torpedväggen. Ena slangen gick till en hink. Den andra gick till vattenslangen. Måste säga att det fungerade riktigt bra, inge vatten spilldes vid motorn ^^.
Efter att ha spolat systemet med ett antal liter vatten så bestämde jag mig att använda tryckluft för att få ut vattnet. För att säkerställa att jag blandar ut vatten och glykol i rätt mängd. När jag väl blåste ut vattnet kom det sedan en vit dimma ur rören när jag blåste. Hoppas jag inte har förstört värmepaketet. Har inte startat bilen utan får göra det imorgon.

Tack för alla svar! smile

Senast redigerat av Ludwigk (27 december 2014)

PerArne Mycke vill ha mer...
27 december 2014 · 611 Inlägg

Den vita dimman kan ju ha varit vatten som följe med luften ut? Körde du varmt eller kallt vatten?

//Per-Arne
Ludwigk
27 december 2014 · 200 Inlägg

Endast kallt vatten. Har ingen varm. Men det konstiga är att det kom en unken lukt från den dimman. Luktade som gas som finns i Sprayburkar typ. svårt att förklara. Bilen var också kall.

får väl testa imorgon hur det går. Är bara rädd att värmepaketet ska läcka.. sad

PerArne Mycke vill ha mer...
27 december 2014 · 611 Inlägg

Visst chansen finns men det är nog ingen fara, körde du inte så hårt tryck så ska det inte vara några problem. Å skulle det läka så skulle det ju ändå ha börjat läka nångång i framtiden ändå för då ska det ju ha varit dåligt.

//Per-Arne
Ludwigk
27 december 2014 · 200 Inlägg

jao det är precis som du säger wink. Ska ta en tur imorgon så får jag hoppas att värmen kommer tillbaka smile

Tack och hej, trevlig helg wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang