Bmw 525I E39 -00 Dålig toppackning?

olyyg
21 december 2014 · 3 Inlägg

Har en 525a som har betett sig märkligt senaste tiden och skulle behöva tips som vad det kan vara.
Den körs ca 2 mil var annan dag. har märkt senaste tiden att den har vit rykt mer och mer och att om man pressar den lite så går den lätt upp på väldigt höga temperaturer, har också hänt att när jag kört en sträcka, stannat och sen ska köra igen har motorlampan börjat lysa och det har känts som om den bara gått på 3 burkar och jag kan se att den har slukat vatten.
Har läst mig lite till att vevhusvent kunde krångla, men jag har kollat oljelocket och oljestickan och oljan ser fin ut och inget tecken på slam.
Är det någon som har en ide om vad det kan vara?
Tack på förhand!

:)
werik
21 december 2014 · 144 Inlägg

Har bilen överhettat ordentligt någon gång? Annars brukar inte toppackningen/topplocket ge sig på dessa motorer.
Som du skriver är den troligaste anledningen till vitröken dålig vevhusvent.

Den vanligaste orsaken till att kylarvätska försvinner ur dessa motorer är läckage från någon av plastdetaljerna i kylsystemet, som i sin tur kan bidra till luft i systemet och som ger upphov till skenande temperaturer.
Så sök efter läckor och se till att systemet är ordentligt luftat. Det finns flera olika eventuella felkällor till den dåliga motorgången och det behöver inte vara relaterat till att kylarvätska försvinner - även om det kanske ligger nära till hands, så läs ut felkoder. Om du inte hittar några läckor och om luftningen inte fungerade så är väl nästa åtgärd en mätning av avgaser ur expansionskärlet, tyvärr.

BMW 528iAT (1998)
BMW 540i/5 E39 "OE plus" (1997)
Evildan
21 december 2014 ·

Om det är stopp i vevhusventilationen ska väl inte expansionskärlets vätskenivå minska?

Hur ser tändstiften ut?
Luktar det avgaser i expansionskärlet?

olyyg
21 december 2014 · 3 Inlägg

tändstiften såg helt normala ut.
har inte luktat i expkärlet men ska göra det nästa gång jag sticker till garaget!

:)
werik
21 december 2014 · 144 Inlägg

Evildan skrev:
Om det är stopp i vevhusventilationen ska väl inte expansionskärlets vätskenivå minska?

Hur ser tändstiften ut?
Luktar det avgaser i expansionskärlet?

Nej, det stämmer. Men alla E39 råkar ut för dåliga kylsystem förr eller senare. Därför kan det vara frågan om två separata problem, eller att överhettning pga läckage i kylsystemet har tagit topplockspackningen med sig.

BMW 528iAT (1998)
BMW 540i/5 E39 "OE plus" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang