Kan man köra med 4 hjulmuttrar (en pinnbult av på Avensis 2010..... =/)

danieljohansson
21 december 2014 · 9 Inlägg

Upptäckte att mina vinterdäck satt felmonterade, 2 av dem är 8 mm och 2 är 5 mm.
De hade hamnat diagonalt, dvs. olika på samma axel.

Skulle vara lite ambitiös och flytta så att det blir samma mönsterdjup på samma axel så att säga.

Har en Avensis 2010, och den har som bekant pinnbult och muttrar. När det ena däcket skulle på gick det lite trögt med en eller två muttrar, och däcket centrerades några millimeter när man drog. Sannolikt blev det väl lite lite snett på en pinnbult. Körde några mil och skulle sedan efterdra. Då går pinnbulten av. Jag borde ju tänkt på att just den muttern gick att dra väldigt mycket mer än de andra fyra, och borde då ha reagerat och tagit loss hjulet och satt på igen... men hänt är hänt.

Kan man köra med 4 muttrar (framdäck) eller är det farligt? Misstänker ju att ingen verkstad hinner ta sig an detta imorgon måndag eller tisdag. Sedan är det ju julstängt. Behöver verkligen bilen nu under julen.

Evildan
21 december 2014 ·

Ooooops,som man kan säga. Trist.

Ja du kan köra med bilen utan problem.

Kontrollera för säkerhets skull att ingen av de restrerande fyra muttrarna har lossnat med jämna mellanrum, vid tankning eller dyl.

God Jul.

Glesmark
21 december 2014 · 1 938 Inlägg

Trist är order, kontrollera att det sitter som det ska och undvik att hamna i poliskontroll nu under julen.

Magnum1965
21 december 2014 · 217 Inlägg

Använd sunt förnuft.

Inga rivstarter och kolla ibland att de sitter fast.

Jag har vid två däckbyten dragit av hjulbultarna just i fram på min Toyota Camry. Det märkliga var att det var när jag lossade på dem, inte för att jag drog åt för hårt...

Nåja, vid bägge tillfällena körde jag 2-3 veckor med 4 bultar. Har du möjlighet så sätt på med en kapsel så ser inte polisen nåt :-)

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 december 2014 · 13 742 Inlägg

så blir det för att folk ska ta i så förbannat när dom monterar hjulen.. det kanske fungerar ett par gånger tillslut så går dom av bara att titta på dom.

3/8" bult dia: 35-45 ft.lbs. 4,8-6,2 Kg
• 7/16" bult dia: 55-65 ft.lbs. 7,6-9,0 Kg
• 1/2" bult dia: 78-85 ft.lbs. 10,8-11,7 Kg
• 9/16" bult dia: 95-115 ft.lbs. 13,1-15,9 Kg
• 12 mm bult dia: 70-80 ft.lbs. 9,7-11,0 Kg
• 14 mm bult dia:  85-95 ft.lbs. 11,7-13,1 Kg

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
danieljohansson
21 december 2014 · 9 Inlägg

Men just den pinnbulten som gick av , på den gick muttern att dra flera varv utan jättekraft innan den gick av. Kan det bero på att muttern hamnat lite snett, eller fälgen inte exakt centrerad? Det är en original alu.fälg som vinterdäcken sitter på. Tog inte i för kung och fosterland när den gick av. Men sedan vet man ju inte hur hårt den dragits tidigare när däckverkstaden skiftat däck.

Evildan
21 december 2014 ·

Growe skrev:
så blir det för att folk ska ta i så förbannat när dom monterar hjulen.. det kanske fungerar ett par gånger tillslut så går dom av bara att titta på dom.

3/8" bult dia: 35-45 ft.lbs. 4,8-6,2 Kg
• 7/16" bult dia: 55-65 ft.lbs. 7,6-9,0 Kg
• 1/2" bult dia: 78-85 ft.lbs. 10,8-11,7 Kg
• 9/16" bult dia: 95-115 ft.lbs. 13,1-15,9 Kg
• 12 mm bult dia: 70-80 ft.lbs. 9,7-11,0 Kg
• 14 mm bult dia:  85-95 ft.lbs. 11,7-13,1 Kg

Jag har aldrig momentdragit någon bult, någonsin och kommer så aldrig att göra. wink

103Nm (76 ft·lbf) rekommenderar Toyota för Avensis oavsett om det är plåtfälg eller aluminuimfälg.

Magnum1965
21 december 2014 · 217 Inlägg

På den beskrivningen låter det ungefär som när jag fick problemet, men undantag för att jag nog bara drog ett halvt varv eller så, innan den gick av.

Ska tillägga att jag INTE drar åt som en idiot när jag drar åt muttrarna. Dessutom uppstod detta fenomen tre gånger efter varandra. Dvs om man drar för hårt en gång, bör man ju ha lärt sig det till nästa gång (obs, BÖR, människan är ju ingen exakt vetenskap :-) ) Och det gick bara sönder i fram. Hur skumt som helst.

Som tur var, är det enkelt att byta ( på min i alla fall).

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 december 2014 · 13 742 Inlägg

problemet är jhu att det är inte bestämt att dom går av vid en viss tidpunkt från den dagen dom drogs för hårt.

värsta är att för hårt dragna så kan alla gå sönder samtidigt om man har otur.
räcker med en gång för hårt dragna så blir dom försvagade.  sen ihop med lite friktionsvärme så går dom sönder ännu lättare.  så att man ska använda lagom med kraft är rätt viktigt när man drar åt hjul.

säger inte att ni gjort det men man märker ofta att folk drar så inåt helvete hårt.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Evildan
21 december 2014 ·

danieljohansson skrev:
Men just den pinnbulten som gick av , på den gick muttern att dra flera varv utan jättekraft innan den gick av. Kan det bero på att muttern hamnat lite snett, eller fälgen inte exakt centrerad? Det är en original alu.fälg som vinterdäcken sitter på. Tog inte i för kung och fosterland när den gick av. Men sedan vet man ju inte hur hårt den dragits tidigare när däckverkstaden skiftat däck.

Förmodligen är den som du själv gissat redan mattad av tidigare hjulbyten, inte helt otänkbart efter överdragande med luftmaskin hos någon mindre seriös däckverkstad.
Det positiva i historien är att det är inte svårt eller dyrt att byta pinnskruv på en Avensis.

Glesmark
21 december 2014 · 1 938 Inlägg

Growe skrev:
så blir det för att folk ska ta i så förbannat när dom monterar hjulen.. det kanske fungerar ett par gånger tillslut så går dom av bara att titta på dom.

3/8" bult dia: 35-45 ft.lbs. 4,8-6,2 Kg
• 7/16" bult dia: 55-65 ft.lbs. 7,6-9,0 Kg
• 1/2" bult dia: 78-85 ft.lbs. 10,8-11,7 Kg
• 9/16" bult dia: 95-115 ft.lbs. 13,1-15,9 Kg
• 12 mm bult dia: 70-80 ft.lbs. 9,7-11,0 Kg
• 14 mm bult dia:  85-95 ft.lbs. 11,7-13,1 Kg

Är det fingängat så får du ta i mindre, samma åtdragningsmoment ger betydligt högre kraft.
Sen beroende på kvalitet på materialet, 8.8 eller 10.9? Sett både och till hjulen.

danieljohansson
21 december 2014 · 9 Inlägg

Evildan: Vet du ungefär vad en Toyota-verkstad kan tänkas ta ut för detta jobb?
Problemet är nog mest att de ska ha tid nu. Får nog muta någon att jobba lite övertid smile

Evildan
21 december 2014 ·

danieljohansson skrev:
Evildan: Vet du ungefär vad en Toyota-verkstad kan tänkas ta ut för detta jobb?
Problemet är nog mest att de ska ha tid nu. Får nog muta någon att jobba lite övertid smile

Det bör gå att åtgärda på ca en timme, vad jag kan se på konstruktionen räcker det med att ta bort bromsoket med dess sadel för att kunna slå bort pinnskruven bakåt.

Pinnskruv har dom förhoppningsvis hemma.
Timdebiteringen skiljer på olika Toylådeverkstäder, alternativt kan du köra till en mindre allbilverkstad, det är inte direkt hjärnkirurgi för en bilmek att byta pinnskruven och detta arbete påverkar inte din eventuella TKG.

Muttley
21 december 2014 ·

danieljohansson skrev:
Evildan: Vet du ungefär vad en Toyota-verkstad kan tänkas ta ut för detta jobb?
Problemet är nog mest att de ska ha tid nu. Får nog muta någon att jobba lite övertid smile

Ett par hundringar.  Hade en celica som de gick ofta på.   
Eller om du själv gör jobbet och köper pinnbulten.  Verktyg du behöver är de vanliga för att få av hjulet, en liten slägga.
Sen knackar du ut den knäckta pinnbulten och trär på den nya. Mycket simpelt jobb som tar max 20 minuter från du lyft bilen.
(förutsatt att de nu är med splines)

Annars så klarar du dig väldigt många mil på bara 4.

Djo
21 december 2014 · 10 157 Inlägg

Man drar med känsla saknar man känsla så ska man inte skruva. Aldrig moment dragit ett hjul kommer aldrig göra.

Man kan dra med muttermaskin det gör alla däck verkstäder. Man får även där ha känsla annars ska man låta bli.

Obs detta har inget med trådskaparens problem att göra utan den allmänna diskussionen om hur hårt man ska dra hjulbultar.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Glesmark
21 december 2014 · 1 938 Inlägg

Djo skrev:
Man drar med känsla saknar man känsla så ska man inte skruva. Aldrig moment dragit ett hjul kommer aldrig göra.

Man kan dra med muttermaskin det gör alla däck verkstäder. Man får även där ha känsla annars ska man låta bli.

Obs detta har inget med trådskaparens problem att göra utan den allmänna diskussionen om hur hårt man ska dra hjulbultar.

Har du aldrig momentdragit ett hjul så har du garanterat dragit för hårt i 90% av fallen.
Det är med enkelhet man drar 200 nm med ett vanlig spärrskaft på typ 35cm, att överskrida 100-110nm av misstag är en barnlek utan momentnyckel.

Evildan
21 december 2014 ·

Djo skrev:
Man drar med känsla saknar man känsla så ska man inte skruva. Aldrig moment dragit ett hjul kommer aldrig göra.

Man kan dra med muttermaskin det gör alla däck verkstäder. Man får även där ha känsla annars ska man låta bli.

Obs detta har inget med trådskaparens problem att göra utan den allmänna diskussionen om hur hårt man ska dra hjulbultar.

Du drar alltid med moment när du skruvar åt en hjulskruv eller hjulmutter.
Bultar däremot kan man aldrig dra med moment då dom saknar gängor.
Momentstavar är en bra uppfinning för att slippa få problem med överdragna skruvförband när maskin används.

Samma grovlek på skruv kan ha olika moment hos olika tillverkare.
Det står ofta i instruktionsbok vad som förespråkas för det specifika fordonet tillika fälgtypen.

Djo
21 december 2014 · 10 157 Inlägg

Glesmark skrev:

Djo skrev:
Man drar med känsla saknar man känsla så ska man inte skruva. Aldrig moment dragit ett hjul kommer aldrig göra.

Man kan dra med muttermaskin det gör alla däck verkstäder. Man får även där ha känsla annars ska man låta bli.

Obs detta har inget med trådskaparens problem att göra utan den allmänna diskussionen om hur hårt man ska dra hjulbultar.

Har du aldrig momentdragit ett hjul så har du garanterat dragit för hårt i 90% av fallen.
Det är med enkelhet man drar 200 nm med ett vanlig spärrskaft på typ 35cm, att överskrida 100-110nm av misstag är en barnlek utan momentnyckel.

Har haft praktik på däckverkstad gott 3 år utbildat mig till bilmekaniker haft praktik på stor bilverkstad. skruvat massvis med hjul.

Jag drog åt mina egna hjul med muttermaskin i våras. och kunde utan problem få loss dom med ett fälgkors nu i höst.

Nej jag drar inte med moment såvida det inte är grejer som bör dras med det. jag drar med känsla.

Ja jag har varigt med om att folk dragit på tok för hårt och jag knappt fått av muttrar/bultar. och drar man så hårt då har man ingen känsla.

Evildan skrev:

Djo skrev:
Man drar med känsla saknar man känsla så ska man inte skruva. Aldrig moment dragit ett hjul kommer aldrig göra.

Man kan dra med muttermaskin det gör alla däck verkstäder. Man får även där ha känsla annars ska man låta bli.

Obs detta har inget med trådskaparens problem att göra utan den allmänna diskussionen om hur hårt man ska dra hjulbultar.

Du drar alltid med moment när du skruvar åt en hjulskruv eller hjulmutter.
Bultar däremot kan man aldrig dra med moment då dom saknar gängor.
Momentstavar är en bra uppfinning för att slippa få problem med överdragna skruvförband när maskin används.

Samma grovlek på skruv kan ha olika moment hos olika tillverkare.
Det står ofta i instruktionsbok vad som förespråkas för det specifika fordonet tillika fälgtypen.

Aldrig varigt med om någon på en däckverkstad eller bilverkstad som springer runt med momentnyckel för ett hjulskifte eller dyligt.

Momentsvar är förbjudna nuförtiden på verkstäder då dom efter användning tappar sitt bestämda moment och blir värdelösa.

Faktiskt för skojs skull provat dragit med muttermaskin på ren känsla sedan dragit med en momentnyckel tills jag kunde dra åt den mera. Då stog momentnyckeln på 112 NM.

Senast redigerat av Djo (21 december 2014)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
21 december 2014 ·

Djo skrev:

Glesmark skrev:

Djo skrev:
Man drar med känsla saknar man känsla så ska man inte skruva. Aldrig moment dragit ett hjul kommer aldrig göra.

Man kan dra med muttermaskin det gör alla däck verkstäder. Man får även där ha känsla annars ska man låta bli.

Obs detta har inget med trådskaparens problem att göra utan den allmänna diskussionen om hur hårt man ska dra hjulbultar.

Har du aldrig momentdragit ett hjul så har du garanterat dragit för hårt i 90% av fallen.
Det är med enkelhet man drar 200 nm med ett vanlig spärrskaft på typ 35cm, att överskrida 100-110nm av misstag är en barnlek utan momentnyckel.

Har haft praktik på däckverkstad gott 3 år utbildat mig till bilmekaniker haft praktik på stor bilverkstad. skruvat massvis med hjul.

Jag drog åt mina egna hjul med muttermaskin i våras. och kunde utan problem få loss dom med ett fälgkors nu i höst.

Nej jag drar inte med moment såvida det inte är grejer som bör dras med det. jag drar med känsla.

Ja jag har varigt med om att folk dragit på tok för hårt och jag knappt fått av muttrar/bultar. och drar man så hårt då har man ingen känsla.

Evildan skrev:

Djo skrev:
Man drar med känsla saknar man känsla så ska man inte skruva. Aldrig moment dragit ett hjul kommer aldrig göra.

Man kan dra med muttermaskin det gör alla däck verkstäder. Man får även där ha känsla annars ska man låta bli.

Obs detta har inget med trådskaparens problem att göra utan den allmänna diskussionen om hur hårt man ska dra hjulbultar.

Du drar alltid med moment när du skruvar åt en hjulskruv eller hjulmutter.
Bultar däremot kan man aldrig dra med moment då dom saknar gängor.
Momentstavar är en bra uppfinning för att slippa få problem med överdragna skruvförband när maskin används.

Samma grovlek på skruv kan ha olika moment hos olika tillverkare.
Det står ofta i instruktionsbok vad som förespråkas för det specifika fordonet tillika fälgtypen.

Aldrig varigt med om någon på en däckverkstad eller bilverkstad som springer runt med momentnyckel för ett hjulskifte eller dyligt.

Momentsvar är förbjudna nuförtiden på verkstäder då dom efter användning tappar sitt bestämda moment och blir värdelösa.

Faktiskt för skojs skull provat dragit med muttermaskin på ren känsla sedan dragit med en momentnyckel tills jag kunde dra åt den mera. Då stog momentnyckeln på 112 NM.

Det görs nog oftast med känsla utan momentnyckel, men det är likväl med moment, jag vidhåller dock att du aldrig kan skruva fast någon mutter/skruv utan moment.

Stavar byts givetvis ut inom föreskriven tid beroende på intensiteten dom används.
Det görs nog olika på olika verkstäder med den saken.

Erfarenheten gör att det går att dra ett ungefärligt moment även med mutterknacken det instämmer jag till fullo med, den känslan går att träna upp.
Däremot är det olika moment allt emellan ca 80Nm till uppåt 160Nm hos vissa olika bilmodeller och fälgar, has det koll på dessa skillnader hos gummiverkstäderna eller körs det bara på känsla? Jag tror att både du och jag är medvetna om hur det förhåller sig med den saken.

Djo
21 december 2014 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

Djo skrev:

Glesmark skrev:

Har du aldrig momentdragit ett hjul så har du garanterat dragit för hårt i 90% av fallen.
Det är med enkelhet man drar 200 nm med ett vanlig spärrskaft på typ 35cm, att överskrida 100-110nm av misstag är en barnlek utan momentnyckel.

Har haft praktik på däckverkstad gott 3 år utbildat mig till bilmekaniker haft praktik på stor bilverkstad. skruvat massvis med hjul.

Jag drog åt mina egna hjul med muttermaskin i våras. och kunde utan problem få loss dom med ett fälgkors nu i höst.

Nej jag drar inte med moment såvida det inte är grejer som bör dras med det. jag drar med känsla.

Ja jag har varigt med om att folk dragit på tok för hårt och jag knappt fått av muttrar/bultar. och drar man så hårt då har man ingen känsla.

Evildan skrev:
Du drar alltid med moment när du skruvar åt en hjulskruv eller hjulmutter.
Bultar däremot kan man aldrig dra med moment då dom saknar gängor.
Momentstavar är en bra uppfinning för att slippa få problem med överdragna skruvförband när maskin används.

Samma grovlek på skruv kan ha olika moment hos olika tillverkare.
Det står ofta i instruktionsbok vad som förespråkas för det specifika fordonet tillika fälgtypen.

Aldrig varigt med om någon på en däckverkstad eller bilverkstad som springer runt med momentnyckel för ett hjulskifte eller dyligt.

Momentsvar är förbjudna nuförtiden på verkstäder då dom efter användning tappar sitt bestämda moment och blir värdelösa.

Faktiskt för skojs skull provat dragit med muttermaskin på ren känsla sedan dragit med en momentnyckel tills jag kunde dra åt den mera. Då stog momentnyckeln på 112 NM.

Det görs nog oftast med känsla utan momentnyckel, men det är likväl med moment, jag vidhåller dock att du aldrig kan skruva fast någon mutter/skruv utan moment.

Stavar byts givetvis ut inom föreskriven tid beroende på intensiteten dom används.
Det görs nog olika på olika verkstäder med den saken.

Erfarenheten gör att det går att dra ett ungefärligt moment även med mutterknacken det instämmer jag till fullo med, den känslan går att träna upp.
Däremot är det olika moment allt emellan ca 80Nm till uppåt 160Nm hos vissa olika bilmodeller och fälgar, has det koll på dessa skillnader hos gummiverkstäderna eller körs det bara på känsla? Jag tror att både du och jag är medvetna om hur det förhåller sig med den saken.

Vist kan jag bara hålla med allt dras ju med ett moment så är det.

Stavar är förbjudna och då menar jag det. det kom tidigare iår att verkstäder ej ska få använda dom hur vida dom nu bryr sig om det är en annan sak.

Ja jag drar jun olika hårt om jag ser att det är hylsa 13 på en småbil drar jag ju inte lika hårt som på en bil med hylsa 24. Man får använda även ögon.

Kan bara hålla med att det nog finns stälen som bara drar tills maskin ej vill mer och att det finns ställen som över huvud taget inte bryr sig bara hjul fan sitter på bilen medans den åker runt hörnet.

och vist kan känslan pendla den med så är det.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang