Kan man köra med 4 hjulmuttrar (en pinnbult av på Avensis 2010..... =/)

Evildan
21 december 2014 ·

Djo skrev:

Evildan skrev:

Djo skrev:

Glesmark skrev:
Har du aldrig momentdragit ett hjul så har du garanterat dragit för hårt i 90% av fallen.
Det är med enkelhet man drar 200 nm med ett vanlig spärrskaft på typ 35cm, att överskrida 100-110nm av misstag är en barnlek utan momentnyckel.

Har haft praktik på däckverkstad gott 3 år utbildat mig till bilmekaniker haft praktik på stor bilverkstad. skruvat massvis med hjul.

Jag drog åt mina egna hjul med muttermaskin i våras. och kunde utan problem få loss dom med ett fälgkors nu i höst.

Nej jag drar inte med moment såvida det inte är grejer som bör dras med det. jag drar med känsla.

Ja jag har varigt med om att folk dragit på tok för hårt och jag knappt fått av muttrar/bultar. och drar man så hårt då har man ingen känsla.


Aldrig varigt med om någon på en däckverkstad eller bilverkstad som springer runt med momentnyckel för ett hjulskifte eller dyligt.

Momentsvar är förbjudna nuförtiden på verkstäder då dom efter användning tappar sitt bestämda moment och blir värdelösa.

Faktiskt för skojs skull provat dragit med muttermaskin på ren känsla sedan dragit med en momentnyckel tills jag kunde dra åt den mera. Då stog momentnyckeln på 112 NM.

Det görs nog oftast med känsla utan momentnyckel, men det är likväl med moment, jag vidhåller dock att du aldrig kan skruva fast någon mutter/skruv utan moment.

Stavar byts givetvis ut inom föreskriven tid beroende på intensiteten dom används.
Det görs nog olika på olika verkstäder med den saken.

Erfarenheten gör att det går att dra ett ungefärligt moment även med mutterknacken det instämmer jag till fullo med, den känslan går att träna upp.
Däremot är det olika moment allt emellan ca 80Nm till uppåt 160Nm hos vissa olika bilmodeller och fälgar, has det koll på dessa skillnader hos gummiverkstäderna eller körs det bara på känsla? Jag tror att både du och jag är medvetna om hur det förhåller sig med den saken.

Vist kan jag bara hålla med allt dras ju med ett moment så är det.

Stavar är förbjudna och då menar jag det. det kom tidigare iår att verkstäder ej ska få använda dom hur vida dom nu bryr sig om det är en annan sak.

Ja jag drar jun olika hårt om jag ser att det är hylsa 13 på en småbil drar jag ju inte lika hårt som på en bil med hylsa 24. Man får använda även ögon.

Kan bara hålla med att det nog finns stälen som bara drar tills maskin ej vill mer och att det finns ställen som över huvud taget inte bryr sig bara hjul fan sitter på bilen medans den åker runt hörnet.

och vist kan känslan pendla den med så är det.

wink Du förstod precis vad jag menade med mitt momentältande, ett verifierat moment är en annan sak.

På en del bilar och maskiner är inte hylsa 13 automatiskt M10 utan på exempelvis Volvos lastvagnar har M10 med fläns en 10mm skalle, den känslan i armbågen är lite jobbig i början att lära om då den nyckeln är kortare.


Men i sak är vi återigen väldigt överens, det skall dragas med måtta och de flesta drar på tok för hårt.

Djo
21 december 2014 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

Djo skrev:

Evildan skrev:

Det görs nog oftast med känsla utan momentnyckel, men det är likväl med moment, jag vidhåller dock att du aldrig kan skruva fast någon mutter/skruv utan moment.

Stavar byts givetvis ut inom föreskriven tid beroende på intensiteten dom används.
Det görs nog olika på olika verkstäder med den saken.

Erfarenheten gör att det går att dra ett ungefärligt moment även med mutterknacken det instämmer jag till fullo med, den känslan går att träna upp.
Däremot är det olika moment allt emellan ca 80Nm till uppåt 160Nm hos vissa olika bilmodeller och fälgar, has det koll på dessa skillnader hos gummiverkstäderna eller körs det bara på känsla? Jag tror att både du och jag är medvetna om hur det förhåller sig med den saken.

Vist kan jag bara hålla med allt dras ju med ett moment så är det.

Stavar är förbjudna och då menar jag det. det kom tidigare iår att verkstäder ej ska få använda dom hur vida dom nu bryr sig om det är en annan sak.

Ja jag drar jun olika hårt om jag ser att det är hylsa 13 på en småbil drar jag ju inte lika hårt som på en bil med hylsa 24. Man får använda även ögon.

Kan bara hålla med att det nog finns stälen som bara drar tills maskin ej vill mer och att det finns ställen som över huvud taget inte bryr sig bara hjul fan sitter på bilen medans den åker runt hörnet.

och vist kan känslan pendla den med så är det.

wink Du förstod precis vad jag menade med mitt momentältande, ett verifierat moment är en annan sak.

På en del bilar och maskiner är inte hylsa 13 automatiskt M10 utan på exempelvis Volvos lastvagnar har M10 med fläns en 10mm skalle, den känslan i armbågen är lite jobbig i början att lära om då den nyckeln är kortare.


Men i sak är vi återigen väldigt överens, det skall dragas med måtta och de flesta drar på tok för hårt.

Fick tänka en extra gång men vist kom jag på det smile

Okej lätt som en specialare kan tänka mig att man får öva känslan där smile

Jag kan bara hålla med om att vi åter är väldigt överens smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
caromania Forummoderator
21 december 2014 · 9 296 Inlägg

Låt mig citera en bilmek jag pratade med.

"Man ska dra tills de smakar blod i käften."

"Ingen har dött av lite stryk."

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Glesmark
22 december 2014 · 1 938 Inlägg

caromania skrev:
Låt mig citera en bilmek jag pratade med.

"Man ska dra tills de smakar blod i käften."

"Ingen har dött av lite stryk."

Eller tills man ser stjärnor, alla som styrketränar vet vad jag snackar om. big_smile

danieljohansson
22 december 2014 · 9 Inlägg

Nu är det fixat. Hittade en verkstad som kunde fixa redan idag. 860 kr, gick på ca 20 minuter.

Evildan
22 december 2014 ·

danieljohansson skrev:
Nu är det fixat. Hittade en verkstad som kunde fixa redan idag. 860 kr, gick på ca 20 minuter.

Kanoners.
Kör försiktigt nu i den hetsiga jultrafiken, och God jul.

-jimmy
22 december 2014 · 377 Inlägg

Evildan skrev:

danieljohansson skrev:
Nu är det fixat. Hittade en verkstad som kunde fixa redan idag. 860 kr, gick på ca 20 minuter.

Kanoners.
Kör försiktigt nu i den hetsiga jultrafiken, och God jul.

Full gas spar tid. God jul.

St3v3
26 december 2014 · 357 Inlägg

Evildan skrev:

Djo skrev:

Evildan skrev:

Det görs nog oftast med känsla utan momentnyckel, men det är likväl med moment, jag vidhåller dock att du aldrig kan skruva fast någon mutter/skruv utan moment.

Stavar byts givetvis ut inom föreskriven tid beroende på intensiteten dom används.
Det görs nog olika på olika verkstäder med den saken.

Erfarenheten gör att det går att dra ett ungefärligt moment även med mutterknacken det instämmer jag till fullo med, den känslan går att träna upp.
Däremot är det olika moment allt emellan ca 80Nm till uppåt 160Nm hos vissa olika bilmodeller och fälgar, has det koll på dessa skillnader hos gummiverkstäderna eller körs det bara på känsla? Jag tror att både du och jag är medvetna om hur det förhåller sig med den saken.

Vist kan jag bara hålla med allt dras ju med ett moment så är det.

Stavar är förbjudna och då menar jag det. det kom tidigare iår att verkstäder ej ska få använda dom hur vida dom nu bryr sig om det är en annan sak.

Ja jag drar jun olika hårt om jag ser att det är hylsa 13 på en småbil drar jag ju inte lika hårt som på en bil med hylsa 24. Man får använda även ögon.

Kan bara hålla med att det nog finns stälen som bara drar tills maskin ej vill mer och att det finns ställen som över huvud taget inte bryr sig bara hjul fan sitter på bilen medans den åker runt hörnet.

och vist kan känslan pendla den med så är det.

wink Du förstod precis vad jag menade med mitt momentältande, ett verifierat moment är en annan sak.

På en del bilar och maskiner är inte hylsa 13 automatiskt M10 utan på exempelvis Volvos lastvagnar har M10 med fläns en 10mm skalle, den känslan i armbågen är lite jobbig i början att lära om då den nyckeln är kortare.


Men i sak är vi återigen väldigt överens, det skall dragas med måtta och de flesta drar på tok för hårt.

Är det inte jobbigt att leka besserwisser och sen ha fel? smile
Volvo har 10:ans hylsa på M8, var 12 förut. Muttrarna är 13
M10 har 13:s hylsa, var 14 förut. Muttrarna är 15

JonR
26 december 2014 · 3 259 Inlägg

Kommer ihåg när vi började momentdra hjul på däckverkstaden som jag jobbade på, aldrig nånsin har folk tappat så mycket hjul. 100nm är alldeles för lite om man inte har lust att sitta i 20min och göra rent nav och fälg tills det är kliniskt rent. Då funkar det så klart med ca 80-100nm eller vad nu tillverkarna rekommenderar. Men vem fan gör det? Dra med känsla, det har fungerat i 100 år och kommer nog göra det i 100 år till.

Senast redigerat av JonR (26 december 2014)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Evildan
27 december 2014 ·

St3v3 skrev:

Evildan skrev:

Djo skrev:

Vist kan jag bara hålla med allt dras ju med ett moment så är det.

Stavar är förbjudna och då menar jag det. det kom tidigare iår att verkstäder ej ska få använda dom hur vida dom nu bryr sig om det är en annan sak.

Ja jag drar jun olika hårt om jag ser att det är hylsa 13 på en småbil drar jag ju inte lika hårt som på en bil med hylsa 24. Man får använda även ögon.

Kan bara hålla med att det nog finns stälen som bara drar tills maskin ej vill mer och att det finns ställen som över huvud taget inte bryr sig bara hjul fan sitter på bilen medans den åker runt hörnet.

och vist kan känslan pendla den med så är det.

wink Du förstod precis vad jag menade med mitt momentältande, ett verifierat moment är en annan sak.

På en del bilar och maskiner är inte hylsa 13 automatiskt M10 utan på exempelvis Volvos lastvagnar har M10 med fläns en 10mm skalle, den känslan i armbågen är lite jobbig i början att lära om då den nyckeln är kortare.


Men i sak är vi återigen väldigt överens, det skall dragas med måtta och de flesta drar på tok för hårt.

Är det inte jobbigt att leka besserwisser och sen ha fel? smile
Volvo har 10:ans hylsa på M8, var 12 förut. Muttrarna är 13
M10 har 13:s hylsa, var 14 förut. Muttrarna är 15

För att enkelt spä på din felaktiga uppfattning så leker ingen någonsin Besserwisser utan det är hur andra uppfattar en person som skapar den pejorativa termen. wink

Visst har du rätt angående M10/M8, jag skrev fel, sådant händer.
Bra att du var vaken så det kunde rättas till.

xXSammy
27 december 2014 · 6 569 Inlägg

JonR skrev:
Kommer ihåg när vi började momentdra hjul på däckverkstaden som jag jobbade på, aldrig nånsin har folk tappat så mycket hjul. 100nm är alldeles för lite om man inte har lust att sitta i 20min och göra rent nav och fälg tills det är kliniskt rent. Då funkar det så klart med ca 80-100nm eller vad nu tillverkarna rekommenderar. Men vem fan gör det? Dra med känsla, det har fungerat i 100 år och kommer nog göra det i 100 år till.

Drar alltid med full styrka med min lilla muttermaskin och halva med den större, 3/4 styrkan om det gäller en Ford med 21mm muttrar.

Jag gör fel, teoretiskt. Men ingen bil har tappat hjulen så jag kommer fortsätta så som jag gör.

Lite nördspecifikationer angående Fords hjulmuttrar

Muttrar till stålfälgar (guldmuttrar)    90 nm
Muttrar till stålfälgar (silvermuttrar)    130 nm
1-delad hjulmutter i aluminium för lättmetallfälgar och stålfälgar med 5 ekrar    130 nm
2-delad hjulmutter i aluminium med konisk bricka    110 nm
2-delad hjulmutter i aluminium med konisk bricka (endast Mondeo 2001) 90 nm

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang