Volvo 740 -90 Kupefläkten Slutade Fungera!

JeppEs94
21 december 2014 · 110 Inlägg

Som rubriken lyder så slutade kupéfläkten att funka
Funkade bra i Läge 1,2,3 (har 4 lägen) en kall morgon drog jag på fullt o den började typ varva så la den ner på läge 2 o då funkade den men sen testa jag läge 4 igen o den fortsatte varva bara, men när jag la den i läge 2 igen så gick den inte alls på varken 1,2,3 bara 4an med sitt varvande.
Och tillslut tvär dog den o funkar inte längre.
Och ibland när jag svänger vänster i korsning eller rondell så går fläkten men så fort jag rätade ut bilen så slutade den funka o som sagt nu funkar den inte alls och jag har rivit bort fläktmotståndet o den ser inte bränd ut i trådarna? (spelar de någon roll?)
Fläkten ska jag testa imorgon om den funkar med direkt ström. (mätte med mätare o då gav den utslag att ström gick igenom iallafall)

Någon som har en teori på detta ( vet slarvigt skrivet ) ? för ganska jobbigt med imma på framrutan i minus grader.
Några tips o tricks att testa?
Tack i förhand!

''Boys Will Always Be Boys''
Volvo 945 Ftt "DailyDriven" (1998)
kunghippe
22 december 2014 · 197 Inlägg

låter alla gånger som fläktrelät det som sitter under handskfacket det har hänt på båda mina 740s  läge 1,2,3 försvinner men på 4an är det full fjong igenom för där används inte relät alls ju utan bara går rakt igenom så byt det

Volvo 740 (1986)
Samuel3
25 december 2014 · 360 Inlägg

kunghippe skrev:
låter alla gånger som fläktrelät det som sitter under handskfacket det har hänt på båda mina 740s  läge 1,2,3 försvinner men på 4an är det full fjong igenom för där används inte relät alls ju utan bara går rakt igenom så byt det

Du menar motståndet

jaka54
26 december 2014 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det är motståndet som gått sönder!
Ta bort handskfacket på passagerarsidan så hittar du fläktmotorns motstånd.

JeppEs94
29 december 2014 · 110 Inlägg

Motståndet helt rev ner allt och kollade,
Är fläkten som börjar ge upp.
Gjorde rent den o blåste ur den o smorde lagret o funkar nu ett tag till med tanke på korden var snart helt slut wink Tack för svar iaf !

''Boys Will Always Be Boys''
Volvo 945 Ftt "DailyDriven" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang