spännar, drivrem + lagret. Service Schema v70N

Danne92_
23 december 2014 · 37 Inlägg

x

Senast redigerat av Danne92_ (4 januari 2015)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
23 december 2014 · 3 730 Inlägg

Du bör byta snarast. Vill det sig riktigt illa så traslar remmen in i kamremen med totalhaveri som följd. Har du tur så slutar bara generator och servo att fungera. Byt byt byt

18kmil intervall på soppafilter. Men inte dumt att byta tidigare.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 december 2014 · 14 053 Inlägg

Danne92_ skrev:
Jag har några frågor som jag hoppas ni kan ge mig svar på.
Har precis utfört kamremsbyte + spännare + drivrem på min volvo v70 -01  turbo 2.4.( 12500 mil ) Efter utfört jobb så sa verkstadsnubben att lagret i spännaren till drivremmen har börjat glappa.

- Är det något som är lätt att byta? Dyrt?  Han sa att drivremmen förmodligen skulle hoppa av i framtiden om inte lagret byts och man spänner den. Det händer väl inte så mycket om den hoppar av ? Mer än ett jävla oväsen?

Sedan undrar jag också hur pass ofta man ska byta bränslefilter, vxlåds olja samt bromsvätska på dessa modeller.

Är det någon som sitter på ett program eller fil/hemsida som man kan se exakt vad som ska göra vid dem olika serviceintervallerna på min volvo modell?

God Jul! smile

mvh
Daniel

Du kan börja med att ändra rubriken så man vet vad tråden handlar om!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mack Forum- och sitemoderator
24 december 2014 · 26 149 Inlägg

Ja, hejhej och god jul.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Evildan
24 december 2014 ·

Tjäna på vad?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 december 2014 · 14 053 Inlägg

Danne92_ skrev:
Någon som vet varför min oljetemp mätare hoppar och slutar att fungera efter kamremsbyte? Helt plötsligt under färd hoppar den upp sen lägger sig på noll.

Antar att han kommit åt någonting?
Sedan undrar jag också varför jag ALLTID får en stöt av min bil när jag har kört den och kliver ut och tar i dörrhantaget? :]

Det är väl dina kläder som tillsammans med klädseln i bilen bygger upp statisk elektrisitet och den laddas ur när du klivit ur och tar i ex.vis ett dörrhandtag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Bagarn
25 december 2014 · 689 Inlägg

Danne92_ skrev:

DiwraZ skrev:
Du bör byta snarast. Vill det sig riktigt illa så traslar remmen in i kamremen med totalhaveri som följd. Har du tur så slutar bara generator och servo att fungera. Byt byt byt

18kmil intervall på soppafilter. Men inte dumt att byta tidigare.

Så pass illa alltså? Är det svårt att byta lagret eller rätt simpelt?

Du byter komplett spännrulle (helst hela enheten) på dessa!

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 december 2014 · 3 730 Inlägg

Danne92_ skrev:

Bagarn skrev:

Danne92_ skrev:

Så pass illa alltså? Är det svårt att byta lagret eller rätt simpelt?

Du byter komplett spännrulle (helst hela enheten) på dessa!

Väldigt märkligt då han har utfört det arbetet, bytt spännrullarna.. Ändå så fick jag till svars att lagret är dåligt och dom glappar..

Kamrem inkl spännare ja. Nu pratar vi om remmen till servopump och generator

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang