Går som en traktor Volvo 745 -87 LÖST

Samuel3
25 december 2014 · 360 Inlägg

Tidigare rubrik: Startar inte i kylan Volvo 745 GL -87

motor: B230f årsm: -87 mil: 37*** 

Bilen är svårstartad, den tänder direkt och men går sedan på startmotorn. Om jag vrider på nyckeln igen så händer samma sak men den vill inte gå igång.

Den har bara varit såhär när det har varit väldigt kallt ute, ungefär mellan -10 och -17.


Jag har fyllt på koncentrerad glykol då det var isflak i expansionsbehållaren, den har även stått på motorvärmare ett par timmar utan resultat. När motorvärmaren var på som längst blev topplocket varmt och även delar av kylarslangarna närmast motorn.
Bilen har inte körts långt alls så batteriet har aldrig fått en chans att ladda upp ordentligt. Jag brukar sätta det på laddning när inte startmotorn orkar dra runt längre.

Temperaturmätaren rör sig inte, jag har inget minne av att den har ökat någongång. Min chansning är att det kan vara fel på motortemperaturgivaren. Jag har inte hittat en kallstartventil, hade jag hitttat en skulle jag ta reda på om den fungerar eller byta.

Under insuget så sitter går det in två kontakter i blocket. Den ena är guldig och jag har listat ut att det är motortemp.givaren, den andra är blå.

Jag ska även försöka starta bilen imorgon när det blir varmare och se vad som händer. |EDIT 26/12-14| Gav motorn rejält med startgas och gjorde flera startförsök. Den kan gå igång i några sekunder men den vill inte mera än så.

Senast redigerat av Samuel3 (19 januari 2015)

jaka54
26 december 2014 · 5 719 Inlägg

Hej!
Kolla om du har gnista!
Kolla om du får fram soppa till spridarna!
När bytte du rotor och fördelarlock sist?
När bytte du tändstift?

Samuel3
27 december 2014 · 360 Inlägg

Jag har haft bilen någon månad. Jag vet inte när fördelarlock eller tändstift byttes innan jag hade den. Hur kollar man så att det kommer soppa till spridarna?

Tampongpunkarn
27 december 2014 · 786 Inlägg

Samuel3 skrev:
Jag har haft bilen någon månad. Jag vet inte när fördelarlock eller tändstift byttes innan jag hade den. Hur kollar man så att det kommer soppa till spridarna?

Tar bort spridarbryggan å kollar om de spruter när man drar på nyckeln. Eller luktar på tändstiften om de luktar bensin eller är våta.

Har du gnista? om du ej har detta byt det som ovan person sa. Fördelarlock och tändstift och tändkablarna. För det är ej något svårt att byta. Rotor med om.

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 december 2014 · 3 730 Inlägg

Tror du har ispropp i bränslesystemet.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Samuel3
30 december 2014 · 360 Inlägg

Nu har det blivit varmare och bilen startar. Hela bilen skakar och vibrerar när motorn är igång. Det smäller även i avgassystemet, som läcker någonstans så der puffar lite under bilen då och då.

Något är fel helt uppenbart. Har nu skruvat av fördelar locket. Kanske ska byta hela grejen med lock, rotorarm och dammsköld eller vad som behövs? Tänkte även kolla elektrod avståndet, hur vet man hur stort det ska vara? Tacksam om någon kan skriva hjälpa lite!

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
30 december 2014 · 3 730 Inlägg

Samuel3 skrev:
Nu har det blivit varmare och bilen startar. Hela bilen skakar och vibrerar när motorn är igång. Det smäller även i avgassystemet, som läcker någonstans så der puffar lite under bilen då och då.

Något är fel helt uppenbart. Har nu skruvat av fördelar locket. Kanske ska byta hela grejen med lock, rotorarm och dammsköld eller vad som behövs? Tänkte även kolla elektrod avståndet, hur vet man hur stort det ska vara? Tacksam om någon kan skriva hjälpa lite!

Byt du alla tänddelar. Det är alltid en bra investering. Elektrodavståndet mäter du med bladmått i gapet på stiftet. Eller menade du brytarspetsavståndet? Du har inga brytarspetsar.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Samuel3
30 december 2014 · 360 Inlägg

Jag menar gapet på tändstiften, hur stort ska det vara? Tänkte byta föredelarlocket och rotorarmen. Ev. Kablar & stift också

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
30 december 2014 · 3 730 Inlägg

Samuel3 skrev:
Jag menar gapet på tändstiften, hur stort ska det vara? Tänkte byta föredelarlocket och rotorarmen. Ev. Kablar & stift också

0,7-0,8 bör va normalt. Finns exakt men har inte det i huvudet. Ja byt rubbet så är ju allt ok sen. Men köp märkesgrejjer. Inte Biltema.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Samuel3
30 december 2014 · 360 Inlägg

Är studentoch klent med pengar. Det blir Biltema för min del. Jag lusläser haynes i vanliga fall men jag hittar inga mått för elektrodavstånd. Jag går på 0.7-0.8 som du skrev tills jag hör annat

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
30 december 2014 · 3 730 Inlägg

Samuel3 skrev:
Är studentoch klent med pengar. Det blir Biltema för min del. Jag lusläser haynes i vanliga fall men jag hittar inga mått för elektrodavstånd. Jag går på 0.7-0.8 som du skrev tills jag hör annat

Isf är det bättre att du undersöker varje del och endast köper det som måste bytas. Då köper du bosch eller motsvarande kvalitet. Ngkstift är alltid bra

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
simlar
30 december 2014 · 5 524 Inlägg

Samuel3 skrev:
Är studentoch klent med pengar. Det blir Biltema för min del. Jag lusläser haynes i vanliga fall men jag hittar inga mått för elektrodavstånd. Jag går på 0.7-0.8 som du skrev tills jag hör annat

Måste höjja ett varningens finger för biltemas tändstift, vet av flera bilar som börjat gå som ett arsel och ge felkoder efter byte till dessa.

Som DiwraZ sagt, undersök grejjerna och byt endast det som är dåligt när du har så pass tight budget.

Det är ju inte heller omöjligt att tempgivaren till sprutet gett upp med tanke på dina symptom.
Men kan ju alltid börja med att ta loss och inspektera skick på tänddelarna och se till så alla kontakter på motorn sitter ordentligt.
Kan ibland hjälpa att lossa kontakterna och stoppa tillbaka dem igen.

Senast redigerat av simlar (30 december 2014)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Samuel3
30 december 2014 · 360 Inlägg

Tackar för svaren, väldigt uppskattat!

Elektrod avstånden på alla stift är 0.70mm.
Kontaktytorna på fördelarlocket är svarta och skrovliga. Ser ut som att det behöver bytas. Har inte fått loss rotorn än men är ganska säker på att ytorna ser lika ut på den.

simlar
30 december 2014 · 5 524 Inlägg

Prova skrapa bort oxiden på stiften i fördelarlocket och fila fram ny metall på rotorn, brukar ofta göra så man kan köra med fördelarlocket och rotorn några hundra mil till.

Rotorn brukar sitta riktigt hårt, men är bara dra den rakt utåt ur fördelaren så får man loss den till slut.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Samuel3
30 december 2014 · 360 Inlägg

Det var precis det jag ville veta! Rotorn sitter som berget. Men ska fila nu och försöka få bort oxid!

Samuel3
30 december 2014 · 360 Inlägg

Jag satte tillbaka fördelarlocket och funderade hur jag skulle sätta tändkablarna, läste att dom ska sitta 1-3-4-2 men jag tyckte att dom satt annorlunda jämfört hur dom har suttit tidigare. Jag startade och bilen går fortfarande lika dant, den går som en traktor.

simlar skrev:
Det är ju inte heller omöjligt att tempgivaren till sprutet gett upp med tanke på dina symptom.
Men kan ju alltid börja med att ta loss och inspektera skick på tänddelarna och se till så alla kontakter på motorn sitter ordentligt.
Kan ibland hjälpa att lossa kontakterna och stoppa tillbaka dem igen.

Hur kollar man om tempgivaren fungerar? Har tänkt att den kan vara trasig länge. Vill även veta exakt hur tändkablarna ska sitta då jag har läst olika på det, jag märkte aldrig dom när jag tog bort fördelarlocket. Jag vet hur jag ska sätt för att den ska starta, men då går den riktigt kasst.

Equium
30 december 2014 · 354 Inlägg

Samuel3 skrev:
Jag satte tillbaka fördelarlocket och funderade hur jag skulle sätta tändkablarna, läste att dom ska sitta 1-3-4-2 men jag tyckte att dom satt annorlunda jämfört hur dom har suttit tidigare. Jag startade och bilen går fortfarande lika dant, den går som en traktor.

simlar skrev:
Det är ju inte heller omöjligt att tempgivaren till sprutet gett upp med tanke på dina symptom.
Men kan ju alltid börja med att ta loss och inspektera skick på tänddelarna och se till så alla kontakter på motorn sitter ordentligt.
Kan ibland hjälpa att lossa kontakterna och stoppa tillbaka dem igen.

Hur kollar man om tempgivaren fungerar? Har tänkt att den kan vara trasig länge. Vill även veta exakt hur tändkablarna ska sitta då jag har läst olika på det, jag märkte aldrig dom när jag tog bort fördelarlocket. Jag vet hur jag ska sätt för att den ska starta, men då går den riktigt kasst.

Från vänster till höger från topplocket 1 2 4 3

http://www.pictures.se/bilder/tnm6U.png

Senast redigerat av Equium (30 december 2014)

caromania Forummoderator
31 december 2014 · 9 296 Inlägg

Jag har sagt det förr och säger det igen, Biltema har inga egna stift utan de säljer olika märken. Förr var det Equeem (stavning) som var ett franskt stift och nu är det Brisk som jag inte vet vad det är, verkar vara något dussinmärke från Tjeckien.

Jag köper alltid alltid NGK, erfarenheten av 25 års tändstiftbytande har visat mig att NGK är bra, alltid. Stift köper man på Ebay. Kostar mindre än hälften än hos OKQ8.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Foorsii
31 december 2014 · 65 Inlägg

Låter ju mer som något har frusit sönder? Jag skulle göra ett kompressions test

Samuel3
31 december 2014 · 360 Inlägg

Tändkablar sitter som de ska, enligt bilden ovan. Fördelarlocket är förmodligen funktionsdugligt eftersom det har gått innan kylan kom (nu har det blivit varmare igen) . har kollat lite kontakter som var lätt åtkomliga.
Måste man vara två för att kolla gnistan?
Har ingen kallstartventil mem då kan det vara värt att kolla tempgivaren kanske? Kommer det att rinna ur olja om jag tar ut den?
Alltså: Det är nu strax under nollan och bilen startar inte. Den har gått förut vid dom här temperaturerna

Senast redigerat av Samuel3 (31 december 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang