Golf 2:a 1.8 varvar inte/tappar ork efter 4000rpm RP-motor

xc90
27 december 2014 · 406 Inlägg

Tjena, köpte en "fixabil" billigt och har nu följande problem....den känns lite,lite orkeslös upp till 4k varv för att därefter kännas helt strypt nästan. Startar lätt med bra tomgång osv. och går väl hyfsat jämnt i övrigt.
Har bytt/provat följande:
Startgas=inga läckage
Nya stift o rengjort fördelarlock+rotor
Nytt luftfilter
bytt dom 2 (vatten)givarna + lambdasond från en donatorbil
Detta har resulterat i att bilen går bättre men inte bra om ni förstår vad jag menar...bilen har rullat 26000 mil...mina tankar går nu till:
igensatt katalysator(skramlar inte)
Nånting med bränslet fram.....fast bägge pumparna funkar/surrar till när tändning slås på, dock är bränslefilter inte bytt, men kan det strypa så tydligt?

Generatorn laddar fullt(uppmätt) MEN laddlampan lyser ytterst,ytterst svagt vid tomgång(syns bara i mörker)

Börjar gärna med enkla förslag då jag måste mecka utomhus utan lyft i minusgrader smile

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 december 2014 · 3 730 Inlägg

Tror på att kamrem hoppat en kugg. Blir precis så då

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
xc90
27 december 2014 · 406 Inlägg

DiwraZ skrev:
Tror på att kamrem hoppat en kugg. Blir precis så då

Där ser man, jag trodde bilar överlag inte funka alls om det kuggat över.....ja kamrem va faktiskt mitt nästa steg i servicesyfte på denna bil så det hade ju vatt bra(har en ny sats hemma).....återstår o googla hur man nollar denna motor, har aldrig nollat förr, bara märkt kuggar på gamla remmen o hjulen o sen räknat på nya remmen.

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 december 2014 · 3 730 Inlägg

xc90 skrev:

DiwraZ skrev:
Tror på att kamrem hoppat en kugg. Blir precis så då

Där ser man, jag trodde bilar överlag inte funka alls om det kuggat över.....ja kamrem va faktiskt mitt nästa steg i servicesyfte på denna bil så det hade ju vatt bra(har en ny sats hemma).....återstår o googla hur man nollar denna motor, har aldrig nollat förr, bara märkt kuggar på gamla remmen o hjulen o sen räknat på nya remmen.

Har bytt på en sådan motor. Hitta ej märkningar. Fick använda skruvmejsel i 1an cyl för att hitta ödp

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
dawwe ...has left the building...
27 december 2014 · 4 474 Inlägg

Remmen får hoppa minst 4-5 kugg för att man ska märka av det på RP. Har för mig att RP är en sk"Freiläufer", vilket betyder att ventiler/kolvar krockar inte oavsett vad som händer med remmen...Du har visst märken för inställningarna...Först ställer du veven i rätt läge (märke mellan växellåda och svänghjul, skal finnas en liten "inspektionslucka"). På kamdrevet bör det sitta ett märke/streck märkt med OT (Obere Totpunkt) vilket blir "Övre dödpunkt" på svenska. Detta märke skall stå i fas med det plan där ventilkåpa/topplock möts, jag är dock osäker på detta då det var många-många år sen jag skruvade RP. Men börja med att ställa veven korrekt,det skall även finnas två märken på remskivan som driver generatorn mm, den ena är statisk den andra dynamisk. Det är den statiska du skall ställa efter om du väljer att gå efter dessa märken, minns dessvärre inte hur den såg ut men du har två märken som kommer rätt tätt inpå varandra, varav det andra (i motorns rotationsriktning) borde vara det statiska, tror jag...När detta är gjort kan man "gissa" sig till hur kammen skall stå. Dubbelkolla fördelaren. Starta motorn. Skaffa en tändinställningslampa o vrid på fördelaren tills det dynamiska märket är i fas med referensmärket på kamremskåpan, du har då korrekt förtändning (6 grader),detta göres på tomgång med bortdragna o pluggade vakuumslanngar.

Senast redigerat av dawwe (27 december 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
xc90
27 december 2014 · 406 Inlägg

dawwe skrev:
Remmen får hoppa minst 4-5 kugg för att man ska märka av det på RP. Har för mig att RP är en sk"Freiläufer", vilket betyder att ventiler/kolvar krockar inte oavsett vad som händer med remmen...Du har visst märken för inställningarna...Först ställer du veven i rätt läge (märke mellan växellåda och svänghjul, skal finnas en liten "inspektionslucka"). På kamdrevet bör det sitta ett märke/streck märkt med OT (Obere Totpunkt) vilket blir "Övre dödpunkt" på svenska. Detta märke skall stå i fas med det plan där ventilkåpa/topplock möts, jag är dock osäker på detta då det var många-många år sen jag skruvade RP. Men börja med att ställa veven korrekt,det skall även finnas två märken på remskivan som driver generatorn mm, den ena är statisk den andra dynamisk. Det är den statiska du skall ställa efter om du väljer att gå efter dessa märken, minns dessvärre inte hur den såg ut men du har två märken som kommer rätt tätt inpå varandra, varav det andra (i motorns rotationsriktning) borde vara det statiska, tror jag...När detta är gjort kan man "gissa" sig till hur kammen skall stå. Dubbelkolla fördelaren. Starta motorn. Skaffa en tändinställningslampa o vrid på fördelaren tills det dynamiska märket är i fas med referensmärket på kamremskåpan, du har då korrekt förtändning (6 grader),detta göres på tomgång med bortdragna o pluggade vakuumslanngar.

Bockar o bugar för en nice förklaring vid kamremsbytet iaf....sånt här tycker man om när man ställer en fråga i ett forum!!
Kommer att uppdatera tråden efter bytet(nu i dagarna) hur det gått......men OM någon annan har någon annan ide´till mitt ursprungliga problem så mottages det tacksamt också.

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
xc90
29 december 2014 · 406 Inlägg

Har ställt upp tändningen nu bara för o testa.....återkommer när man får köra lagligt(tatt nåra goa nu)

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 december 2014 · 3 730 Inlägg

xc90 skrev:
Har ställt upp tändningen nu bara för o testa.....återkommer när man får köra lagligt(tatt nåra goa nu)

Det behöver man ha ibland

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang