Avgasvärdesproblem Renault Clio 1,4 RT -99

Krucial VW-driver
27 december 2014 · 291 Inlägg

Hej!

Jag har problem att få igenom bilen pga dåligt avgasvärde. När jag säger avgasvärde och inte avgasvärden är för att det är ju ett värde som utmärker sig grovt.

Mina värden är bra, men under förhöjd tomgång går CO upp till 3,0, gränsen är 0,2-0,3. Men under vanlig tomgång är den under gränsvärdet. Även HC är bra. Lambdan håller sig inom gränsen, men besiktningsteknikern sa under efterkontrollen att lambdan var svag?

Någon som har en aning om möjliga felaktiga komponenter?

Jag värmde lambdasonden med gas och fick max 0,4 V, vilket är för lågt?
Plockade en annan (visserligen från en 1,2-motor, men enligt en verkstadspolare har det ingen betydelse så länge sonden har 4 kablar, vilket min nuvarande också har) från skroten och mätte den till 0,9-1,0 V som max. Värdet sjunker som sten när jag för bort lågan från sonden (vilket det ska göra?).

Men när jag har den "nya" sonden monterad går motorn underligt under körning, känns som gasen låser sig när man ger gas. Jag kan kringgå detta problem genom att regelbundet pulserande trampa på gaspedalen, så länge jag inte ger gas hela tiden. Jag har förmodligen en liten läcka i gasspjällets gummitätningar, men problemet med gasen försvinner ju när jag byter tillbaka till den "defekta" ursprungliga lambdasonden. Låter märkligt.

Har nyligen bytt oljefilter, luftfilter och olja. Tändstiften verkar OK, har testat tändningen genom gnistan och får alltid jämn sådan i alla cylindrar.

Gjorde avgasmätning hos en verkstad med den "nya" lambdasonden, men inget förbättrat resultat. Han trodde det var katalysatorn som gett upp. Jag tog en universal från skroten, men har inte monterat den.

Jag vill också ha reda på knep med blandning av bränsle (etanol och K-sprit), om hur andra har klarat sina värden med hjälp av dessa. Jag har tyvärr illa om tid, därför vill jag ha reda på om K-sprit och etanol eller andra vätskor kan få ner CO-halten vid 2500 varv.

Väldigt tacksam för vettiga tips och svar, då jag hållt på rätt länge med att försöka få igenom denna lilla pendlarbil.

SportPilot Ubåtsingenjör
28 december 2014 · 7 229 Inlägg

byt till den hela sonden,  byt katt sen byter du gummit som läcker

efter detta så tankar du 10-20% e85 och ser till att köra motorn varm innan du besiktigar, sen går den igenom smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Krucial VW-driver
29 december 2014 · 291 Inlägg

CHEEVA skrev:
byt till den hela sonden,  byt katt sen byter du gummit som läcker

efter detta så tankar du 10-20% e85 och ser till att köra motorn varm innan du besiktigar, sen går den igenom smile

Tankade lite etanol och slängde i lite bensintillsats och K-sprit. Den gick igenom i morse. Även HC gick ner lite, enligt andra källor skulle den stiga något. Skönt!

Det långsiktliga problemet kvarstår ju dock. Tätade den ev. läckaget mellan filterhus och gasspjället. Vet ej om det var orsaken.

SportPilot Ubåtsingenjör
29 december 2014 · 7 229 Inlägg

Krucial skrev:

CHEEVA skrev:
byt till den hela sonden,  byt katt sen byter du gummit som läcker

efter detta så tankar du 10-20% e85 och ser till att köra motorn varm innan du besiktigar, sen går den igenom smile

Tankade lite etanol och slängde i lite bensintillsats och K-sprit. Den gick igenom i morse. Även HC gick ner lite, enligt andra källor skulle den stiga något. Skönt!

Det långsiktliga problemet kvarstår ju dock. Tätade den ev. läckaget mellan filterhus och gasspjället. Vet ej om det var orsaken.

kul att höra att den gick igenom smile grattis ! läckaget kan varit orsaken

men nästa gång, skippa k-spriten och bränsletillsatsen... räcker långt med e85 ! k-sprit= dyr e85 smile

Senast redigerat av CHEEVA (29 december 2014)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang