W210 Tändningslås vill ej vrida.

tino23
30 december 2014 · 97 Inlägg

Hejsan har sökt och sökt överallt på vad som det riktiga felet är, har aldrig fått ett riktigt svar.

Så detta kanske är en tråd för mycket. //sorry


Dåså har en w210 220cdi 2001. och fick slut ström på bilen, tändningslåset funkade några gånger men sen när jag fick ström då funkade inte den alls, bytte batteri på nyckeln, bilens lampor osv lyser men inget händer när man ska starta, ingen klickande eller nått.

Hjälp mig och hoppas jag får ett riktigt svar!

//mvh riclin

Psioon
30 december 2014 · 21 Inlägg

Det är nog så att nyckeln och bilen "tappat bort" varandra. Bil och nyckel behöver "kommunicera" en stund eftersom bilen varit strömlös.
Låt nyckeln sitta i nån timme så löser det sig nog.

Berätta gärna hur det gått sedan.

Vänligen Andreas

lighter22
30 december 2014 · 436 Inlägg

Hej!

detta är ett relativt vanligt problem på dem gamla w210 (hade en själv med samma problem) dem gamla nycklarna kunde ibland tappa minnet och man måste då köpa en ny nyckel och få den inprogrammerad.

men gör som Psioon sa och testa att göra rent nyckel och även inuti tändningslåset (med tex tops) och låt nyckeln sitta I en stund och se om den programmerar in sig fungerar fjärr låset?

tino23
30 december 2014 · 97 Inlägg

ok tack för svar, ska ladda batteriet och testa med nyckeln.

Återkommer med svar.....


mvh // riclin

tino23
1 januari 2015 · 97 Inlägg

Hallå hej, nu har jag laddat batteriet kopplat in det, rengjort nyckeln suttit kanske en timme, absolut ingenting.

tino23
1 januari 2015 · 97 Inlägg

vad tror ni att en sådan ny nyckel kan gå på?

lighter22
2 januari 2015 · 436 Inlägg

vi lämnade in våran gamla benz på på en verkstad I varberg dem ville ha 5500 för ny nyckel och inprogrammering.

du har ingen reserve nyckel till bilen du kan testa med??

tino23
3 januari 2015 · 97 Inlägg

nej tyvärr, hoppas det inte kommer kosta så mycket, blir mer än själva bilen

tino23
3 januari 2015 · 97 Inlägg

men om man beställer en ny nyckel, tror det kan lösa sig?

zzr94092
3 januari 2015 · 4 385 Inlägg

TS skriver ju att nyckeln "Tändningslås vill ej vrida." hur menar du,går det inte att vrida nyckeln? Om i så fall,vad skulle batt, i nyckeln ha med saken att göra....vet imget om MB,men det var det här som slog mig..

lighter22
7 januari 2015 · 436 Inlägg

tino23 skrev:
men om man beställer en ny nyckel, tror det kan lösa sig?

ja det kan det göra men en ny nyckel kostar från 2000:- och uppåt. sen är det så att det är långt ifrån säkert att det fungerar utan måste programmeras in också vilket dem andra tusenlapparna kommer in I bilden.

zzr94092 skrev:
TS skriver ju att nyckeln "Tändningslås vill ej vrida." hur menar du,går det inte att vrida nyckeln? Om i så fall,vad skulle batt, i nyckeln ha med saken att göra....vet imget om MB,men det var det här som slog mig..

tyvärr så är det så att nyckeln går inte att brida på om på dessa bilar eftersom det är laser så måste dem kommunicera med bilen innan man kan vrida om.

zzr94092
7 januari 2015 · 4 385 Inlägg

ok,allt var inte bättre för,men mycket enklare..

tino23
10 januari 2015 · 97 Inlägg

vet ni om man kan på nått sätt få i N (neutralen) för det går ej vrida på nyckeln då kan ej få på N.

Tänkte om jag bogserar den till firman.

lighter22
13 januari 2015 · 436 Inlägg

tino23 skrev:
vet ni om man kan på nått sätt få i N (neutralen) för det går ej vrida på nyckeln då kan ej få på N.

Tänkte om jag bogserar den till firman.

vill minnas att om man låste upp bilen och stoppade I nyckeln bara och höll ner bromsen kunde man få I Neutralen MEN denna bilen bör du inte bogsera då det är en automatare och vet att gamla merca automatare inte var kompis med bogsering.... så forsook att ta den på slap om du har möjlighet.

zzr94092
13 januari 2015 · 4 385 Inlägg

går ju även att ta bort kardanen,står väl även i instr,boken om o hur bogsera annars..

lighter22
13 januari 2015 · 436 Inlägg

zzr94092 skrev:
går ju även att ta bort kardanen,står väl även i instr,boken om o hur bogsera annars..

kardanen är sådär kul o ta bort:P då måste han ha torx hylsor (omvända torx så att saga) som Mercedes använder sig av vilket inte alla hemma mekare har direct smile

zzr94092
13 januari 2015 · 4 385 Inlägg

joooe,har inte alla det....

lighter22
14 januari 2015 · 436 Inlägg

zzr94092 skrev:
joooe,har inte alla det....

hehe jorå klart man har liggandes tonguetongue hehe

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang