Ta ner tank på Volvo 745 -91!

HannesV
31 december 2014 · 116 Inlägg

Hej!
Lång historia kort: jag har borrat hål i bränsletanken.
Så jag tänkte ta ner den å laga den, fast problemet är att jag inte har något garage å det är
Förbannat kallt ute.. Jag har tillgång till garage i 1 dag.
Så det måste gå ganska kvickt, vad ska man tänka på? Och är det möjligt att göra det på en dag? smile
Tacksam för snabba svar!

motorraZ
31 december 2014 · 578 Inlägg

Koppla väck slangar och sladdar från armaturen sen skruva väck banden sen ner med tanken .
Flytta över armaturen och i med den i den nya tanken sen upp med tanken koppla in armatur sen klart.

Har man skruv vana så ska de absolut gå på en dag!!

Ett tips är att använda en sån här att slipa av alla slanklämmor till armaturen och dit med nya efter

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl … -10-17393/

HannesV
1 januari 2015 · 116 Inlägg

Aha, låter ju inte så komplicerat!
Tack för hjälpen! smile

blink_pj
2 januari 2015 · 477 Inlägg

Måste tillägga 2 saker. För det första är det rent ut sagt idiotiskt att använda en slipmaskin vid en bensintank! Då är nog problemet med hål i tanken inte prio 1 att laga!!!
För det andra, ja en dag i garaget med domkraft o pallbock är rätt rimligt räknat vid ett tankbyte/lagning. Men varning för att rören på armaturen lätt går av och bultar till banden sitter fast/går av och då går det aldrig o säga hur lång tid det faktiskt kommer att ta!

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 januari 2015 · 13 669 Inlägg

blink_pj skrev:
Måste tillägga 2 saker. För det första är det rent ut sagt idiotiskt att använda en slipmaskin vid en bensintank! Då är nog problemet med hål i tanken inte prio 1 att laga!!!
För det andra, ja en dag i garaget med domkraft o pallbock är rätt rimligt räknat vid ett tankbyte/lagning. Men varning för att rören på armaturen lätt går av och bultar till banden sitter fast/går av och då går det aldrig o säga hur lång tid det faktiskt kommer att ta!

nu är du kännslig självklart fyller man den med bensin så det inte är några ångor kvar ;-)



brukar slå av klämmor som sitter fast.. brukar gå relativt lätt att få loss dom på en volvo.


tanken är i plast så det borde gå att limma på plats..varför man nu borrar ett hål i tanken är för mig obegripligt..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
blink_pj
2 januari 2015 · 477 Inlägg

Growe skrev:

blink_pj skrev:
Måste tillägga 2 saker. För det första är det rent ut sagt idiotiskt att använda en slipmaskin vid en bensintank! Då är nog problemet med hål i tanken inte prio 1 att laga!!!
För det andra, ja en dag i garaget med domkraft o pallbock är rätt rimligt räknat vid ett tankbyte/lagning. Men varning för att rören på armaturen lätt går av och bultar till banden sitter fast/går av och då går det aldrig o säga hur lång tid det faktiskt kommer att ta!

nu är du kännslig självklart fyller man den med bensin så det inte är några ångor kvar ;-)



brukar slå av klämmor som sitter fast.. brukar gå relativt lätt att få loss dom på en volvo.


tanken är i plast så det borde gå att limma på plats..varför man nu borrar ett hål i tanken är för mig obegripligt..

haha kände mig lite som min egen chef när ja skrev det haha. Ja gör också liknade saker medvetet ibland men det är kanske dumt att rekommendera andra att apa efter sina egna idiot lösningar 😛
Sen att du tänkte han skulle självklart fylla tanken först för att minska ångorna är ju rätt på ett sätt men de gör ju tanken betydligt mer svårhanterlig vid nedtagning och under tiden hinner den väll bli tom igen om de nu va hål i den 😊

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
HannesV
4 januari 2015 · 116 Inlägg

Anledningen till att jag har borrat hål i tanken är pga att det är en a traktor å ett mycket vanligt problem på a traktorer är att det regnar in vatten i flaket.. SÅ när jag skulle göra dränering till vattnet så borra jag lite för långt wink
Äsch, måste man slipa av alla slangklämmor?? Måste la gå å skruva av.. Ja det för jag se då. smile

motorraZ
4 januari 2015 · 578 Inlägg

HannesV skrev:
Anledningen till att jag har borrat hål i tanken är pga att det är en a traktor å ett mycket vanligt problem på a traktorer är att det regnar in vatten i flaket.. SÅ när jag skulle göra dränering till vattnet så borra jag lite för långt wink
Äsch, måste man slipa av alla slangklämmor?? Måste la gå å skruva av.. Ja det för jag se då. smile

Nej absolut inte . Men alla jag bytt på jobb och hemma har varit helt rönta i klämmor så går snabbt att slipa av dem och byta ut dem istället smile

HannesV
4 januari 2015 · 116 Inlägg

Ja fast har nog iingen slip som man kommer åt med hmm vinkelslip tror jag är för trångt för..

Johan85 Avstängd
4 januari 2015 · 1 418 Inlägg

det är en gammal 745a? allt kan dras bort med handkraft men beställ en ny armatur innan du börjar:)

HannesV
4 januari 2015 · 116 Inlägg

Haha jasså, Nytt armatur?? varför de? wink

zzr94092
5 januari 2015 · 4 378 Inlägg

för att anslutningarna för slangarna är upprostade o kommer att gå av..men slangklämmorna brukar ju att gå o få bort med en avbitare,brukar ju åxxå vara sönderrostat

motorraZ
5 januari 2015 · 578 Inlägg

HannesV skrev:
Ja fast har nog iingen slip som man kommer åt med hmm vinkelslip tror jag är för trångt för..

vinkelslip är kanske lite att ta i . länkade en slip lite längre upp som jag brukar använda

HannesV
5 januari 2015 · 116 Inlägg

Jo fast den var ju dyr hmm men tror ni inte att armaturet går att återanvända?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 januari 2015 · 14 006 Inlägg

HannesV skrev:
Jo fast den var ju dyr hmm men tror ni inte att armaturet går att återanvända?

Det får du bedöma själv, ingen här på gorg kan med säkerhet säga att det kan användas eller behöver bytas utan att ha sett det.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
HannesV
5 januari 2015 · 116 Inlägg

ja de e klart wink

blink_pj
5 januari 2015 · 477 Inlägg

Inte så enkelt att de ät lättare o ta av flaket där du borrat och täta uppifrån? Då slipper du allt med rostiga gamla rör o klämmor på armaturet m.m.

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
HannesV
5 januari 2015 · 116 Inlägg

nja, man kommer inte åt ganska litet hål.. plus att jag är inte helt hundra på att det är där det är hål. En gång när jag svetsade mellanvägg på flaket så kom det ner gnistor vid hålen där tanken är också börja det ryka därifrån, så jag är inte helt 100 på vart hålet är.. smile

GuggeKarlberg
7 januari 2015 · 508 Inlägg

Det går att ta ner tanken underifrån. Liiite jobbigare, men går. Gjorde det på min gamla 740 -87, det som kan vara jobbigt är att slangklämmorna oftast är vända åt fel håll om man gör det underifrån wink

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673
HannesV
7 januari 2015 · 116 Inlägg

Jaha okej smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang