Dippa fälgar hjälp!

MarcusMagnusson
1 januari 2015 · 194 Inlägg

Tjenare!

Har gått i tankarna om att dippa mina 18 r fälgar. De är lackerade nu med en svart färg men vill ha en riktig proffs yta får man det av plasti dip? Några som har lackerat om fälgar som har bilder att visa. Vad behövs för underarbete? Är det lätt att använda plasti dip på sparyburk hur blir resultatet? Skicka bilder,tipsa,råd allt ni vet om detta.

Tack på förhand

DusanMandick Random Hero
1 januari 2015 · 4 047 Inlägg

plastidip lämnar en matt strukturerad yta. underarbetet är som när du lackar nånting i vanliga fall. silikonborttagare eller liknande. burk är lättanvänt, ju längre bort ifrån föremålet du sprayar desto mer struktur blir det har jag upplevt.

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
MarcusMagnusson
1 januari 2015 · 194 Inlägg

DusanMandick skrev:
plastidip lämnar en matt strukturerad yta. underarbetet är som när du lackar nånting i vanliga fall. silikonborttagare eller liknande. burk är lättanvänt, ju längre bort ifrån föremålet du sprayar desto mer struktur blir det har jag upplevt.

Okej slipa hur är det med det? Du har inga bilder?

DusanMandick Random Hero
1 januari 2015 · 4 047 Inlägg

plastidipen bygger ju lite och döljer ojämnheter bättre än vanlig spraylack. men ska du ändå slipa och så så kan du lika gärna lacka med vanlig sprayfärg.

Googla så hittar du 1000tals bilder

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Concretum
1 januari 2015 · 67 Inlägg

Man slipar inte, det är därför man dippar istället för lack, bara dra bort sen, torka rent bara, inga vax rester eller så ska va kvar.

Senast redigerat av Concretum (1 januari 2015)

MarcusMagnusson
2 januari 2015 · 194 Inlägg

Concretum skrev:
Man slipar inte, det är därför man dippar istället för lack, bara dra bort sen, torka rent bara, inga vax rester eller så ska va kvar.

Okej så bara spraya på? Håller det länge det flagar inte eller så? Hur fungerar det med grundlack klarlack?

zekezeke Vila i frid, pappa..
2 januari 2015 · 517 Inlägg

MarcusMagnusson skrev:

Concretum skrev:
Man slipar inte, det är därför man dippar istället för lack, bara dra bort sen, torka rent bara, inga vax rester eller så ska va kvar.

Okej så bara spraya på? Håller det länge det flagar inte eller så? Hur fungerar det med grundlack klarlack?

Vill du att dippen ska sitta fast någorlunda behöver du bara se till att ytan i fråga är riktigt ren.

Vill du att den ska sitta riktigt bra finns det en primer framställd just för dip som man då sprayar på innan för att det ska fästa bättre.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Andyah
2 januari 2015 · 242 Inlägg

som sagt..det är gummi på burk.. du kan bara dra bort färgen om man inte är nöjd, sålänge man målat tillräckliga lager, för tunnt lager o man får pilla gummi läänge för det inte lossnar som en bit. Prova köp en burk..prova spraya på en platt järn/trä bit elr efter tyckte för att träna på hur det uppför sig.

MarcusMagnusson
2 januari 2015 · 194 Inlägg

zekezeke skrev:

MarcusMagnusson skrev:

Concretum skrev:
Man slipar inte, det är därför man dippar istället för lack, bara dra bort sen, torka rent bara, inga vax rester eller så ska va kvar.

Okej så bara spraya på? Håller det länge det flagar inte eller så? Hur fungerar det med grundlack klarlack?

Vill du att dippen ska sitta fast någorlunda behöver du bara se till att ytan i fråga är riktigt ren.

Vill du att den ska sitta riktigt bra finns det en primer framställd just för dip som man då sprayar på innan för att det ska fästa bättre.

Okej tack för hjälp ska fråga runt lite till och kolla smile

MarcusMagnusson
2 januari 2015 · 194 Inlägg

Andyah skrev:
som sagt..det är gummi på burk.. du kan bara dra bort färgen om man inte är nöjd, sålänge man målat tillräckliga lager, för tunnt lager o man får pilla gummi läänge för det inte lossnar som en bit. Prova köp en burk..prova spraya på en platt järn/trä bit elr efter tyckte för att träna på hur det uppför sig.

Ja de är ju sant. Blir det några bubblor med dipp? Tänkte på när man lackar med vanlig sprayburk tenderar det ju ofta till att bli som bubblor. Hur är det me dippen är det lätt att få bra om man säger så?

JimmyAndersson
2 januari 2015 · 1 679 Inlägg

Har användt plastidip en gång, och det var på två skoterkåpor.
Riktigt lätt att få det snyggt, verkade hålla ett bra tag också.

Enda jag gjorde först var att göra rent ordentligt smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
MarcusMagnusson
2 januari 2015 · 194 Inlägg

JimmyAndersson skrev:
Har användt plastidip en gång, och det var på två skoterkåpor.
Riktigt lätt att få det snyggt, verkade hålla ett bra tag också.

Enda jag gjorde först var att göra rent ordentligt smile

Okej! Vad rengjorde du med? Blev det några bubblor eller liknande?

Mack Forum- och sitemoderator
2 januari 2015 · 26 113 Inlägg

MarcusMagnusson skrev:

JimmyAndersson skrev:
Har användt plastidip en gång, och det var på två skoterkåpor.
Riktigt lätt att få det snyggt, verkade hålla ett bra tag också.

Enda jag gjorde först var att göra rent ordentligt smile

Okej! Vad rengjorde du med? Blev det några bubblor eller liknande?

Ett jäkla tjat om bubblor.
Rengör med till exempel thinner eller någon form av avfettningsmedel och lacka sedan lite tjockare lager än kanske normalt. Blir det dåligt så riv bort det efter ett tag.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Arly165 Bakhjulsdriven
2 januari 2015 · 334 Inlägg

Jag dippade de röda fälten på mina slotmags.
Fälgarna var helt nyblästrade & pulverlackade.
Rengjorde endast ytan med t-röd och fick sedan spraya många lager då de två första nästan rann av p.g.a. den glatta ytan men så fort de torkat så gick det bra att lägga på flera lager. Upplever att jag fick ett bra resultat och det har suttit i över ett år nu utan tendens till att släppa. Kör med fälgarna hela vintern.

Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
sotar The Bear
2 januari 2015 · 293 Inlägg

lägger upp lite bilder här snart, då jag håller på att dippa backspegel just nu.
Har fotat vid 2 lager, 4 lager och kommer fota vid 6 lager.

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker
JimmyAndersson
2 januari 2015 · 1 679 Inlägg

MarcusMagnusson skrev:

JimmyAndersson skrev:
Har användt plastidip en gång, och det var på två skoterkåpor.
Riktigt lätt att få det snyggt, verkade hålla ett bra tag också.

Enda jag gjorde först var att göra rent ordentligt smile

Okej! Vad rengjorde du med? Blev det några bubblor eller liknande?

Tyckte det var svårt att få rinningar, dra ihop sig väldigt bra smile, lackade 4 lager tror jag, första ganska tunt och dom tre andra ganska tjockt.

Väldigt behändig färg att hålla på med tycker jag smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
MarcusMagnusson
2 januari 2015 · 194 Inlägg

Mack skrev:

MarcusMagnusson skrev:

JimmyAndersson skrev:
Har användt plastidip en gång, och det var på två skoterkåpor.
Riktigt lätt att få det snyggt, verkade hålla ett bra tag också.

Enda jag gjorde först var att göra rent ordentligt smile

Okej! Vad rengjorde du med? Blev det några bubblor eller liknande?

Ett jäkla tjat om bubblor.
Rengör med till exempel thinner eller någon form av avfettningsmedel och lacka sedan lite tjockare lager än kanske normalt. Blir det dåligt så riv bort det efter ett tag.

Lite keligt att slänga 1000kr i sjön om det inte blir bra. Man lackar ju för att man vill ändra och ha det länge keligt att bara dra bort de efter 1 vecka om det inte blir bra.

MarcusMagnusson
2 januari 2015 · 194 Inlägg

JimmyAndersson skrev:

MarcusMagnusson skrev:

JimmyAndersson skrev:
Har användt plastidip en gång, och det var på två skoterkåpor.
Riktigt lätt att få det snyggt, verkade hålla ett bra tag också.

Enda jag gjorde först var att göra rent ordentligt smile

Okej! Vad rengjorde du med? Blev det några bubblor eller liknande?

Tyckte det var svårt att få rinningar, dra ihop sig väldigt bra smile, lackade 4 lager tror jag, första ganska tunt och dom tre andra ganska tjockt.

Väldigt behändig färg att hålla på med tycker jag smile

Okej tack! Blev resultat bra? Har du någon bild inget förarbete förutom thinner eller liknande?

Mack Forum- och sitemoderator
2 januari 2015 · 26 113 Inlägg

MarcusMagnusson skrev:

Mack skrev:

MarcusMagnusson skrev:

Okej! Vad rengjorde du med? Blev det några bubblor eller liknande?

Ett jäkla tjat om bubblor.
Rengör med till exempel thinner eller någon form av avfettningsmedel och lacka sedan lite tjockare lager än kanske normalt. Blir det dåligt så riv bort det efter ett tag.

Lite keligt att slänga 1000kr i sjön om det inte blir bra. Man lackar ju för att man vill ändra och ha det länge keligt att bara dra bort de efter 1 vecka om det inte blir bra.

I så fall ska du nog inte lacka med plastidip, om du vill ha något som håller sig en längre tid. (flera år för dom som inte förstår min poäng)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
MarcusMagnusson
2 januari 2015 · 194 Inlägg

Arly165 skrev:
Jag dippade de röda fälten på mina slotmags.
Fälgarna var helt nyblästrade & pulverlackade.
Rengjorde endast ytan med t-röd och fick sedan spraya många lager då de två första nästan rann av p.g.a. den glatta ytan men så fort de torkat så gick det bra att lägga på flera lager. Upplever att jag fick ett bra resultat och det har suttit i över ett år nu utan tendens till att släppa. Kör med fälgarna hela vintern.

Okej! Låter ju väldigt bra!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang