ABS-lampa lyser sporadiskt Volvo 850 -96

Forzzell
3 januari 2015 · 57 Inlägg

Hejsan!

Tänkte fråga, jag har varit inne och läst en del om att lödningarna på enheten på 96 års modellerna gärna släpper.

Jag har har letat och letat efter folk som har haft liknande symptom som mig men inte hittat ännu.

Jag hade en felkod på bilen som sa att det var höger givare bak. Jag lämnade då in bilen för att byta båda bak. Lampan var släckt ett tag men har nu tänt sig igen.

Det märkliga är att den kan vara släckt under körning och sen få för sig att tända sig igen. Dock är det inget skrapande ljud eller något sånt som jag läst att vissa haft när det har kunnat vara kransarna. Lampan blinkar inte heller. Ibland är den tänd när jag startar men släcker sig när jag kommer upp i 30 km/h då den gör självtest. Den kan också vara släckt när jag startar och sen vara det ett bra tag. Men oftast tänder den sig under färdens gång eller när man vart inne i en affär och sen gått ut och startar igen.

Jag kan verkligen bli tokig på detta. Jag har fram till sista juni på mig innan besiktning men man vågar inte gå in med den när den håller på så här.

Jag har prövat en del andra saker också som jag har läst t.ex. att vrida tillbaka nyckeln lite grann när den är igång.

Men min fråga är, eftersom jag inte har det skrapande ljudet som kan tyda på kransarna... kan jag då med stor säkerhet räkna med att det är styrenheten? Alltså den lilla svarta i motorrummet, inte hela enheten den silvriga med ledningar och så vidare?

Ber om ursäkt att det blev så långt och jag hoppas att det blev någorlunda sammanhängande smile

Tack på förhand!

Mvh
Patrik

You'll Never Walk Alone
Mack Forum- och sitemoderator
3 januari 2015 · 26 136 Inlägg

Det är inte bara "96:ans modell" som haft problemet med krånglande ABS-boxar, det hängde även med upp till V70:in, som tex min.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Jerk-R
3 januari 2015 · 593 Inlägg

Det verkar som att din styrenhet är glapp, troligtvis pga spruckna lödningar, så här såg en av boxarna ut som jag fixade till när jag höll på med volvos..

https://www1.garaget.org/gallery/images/85/84716/84716-4a04916eac817f7f7d3c80cffa5cd6e7_large.jpg

Haglund_Robin
3 januari 2015 · 82 Inlägg

Det vanligaste på dem är antingen ABS-givare eller styrenheten, eftersom givarna är bytta skulle jag ta styrboxen nästa

Dodge Charger "Gamle Svarten" (1970)
Volvo XC 70 (2005)
Forzzell
3 januari 2015 · 57 Inlägg

Tack så mycket för snabba svar! Jag misstänkte nästan att det var enheten.. Men det som jag kom att tänka på.. Om lödningarna är spruckna, borde inte lampan lysa hela tiden?? Eller är det för att det blir glapp då i enheten som gör att den fungerar ibland och ibland inte?

Hur som helst känns det lugnare.. Tack!

Med vänlig hälsning,
Patrik

You'll Never Walk Alone
Jerk-R
3 januari 2015 · 593 Inlägg

Spruckna lödningar kan visa sig som fel som kommer o går helt utan någon riktig anledning, hade du haft fukt i boxen eller kontakter så hade de kunnat funka när det är flera minusgrader(pga att vattnet då fryser och is inte leder ström)

Forzzell
3 januari 2015 · 57 Inlägg

Ok tack Jerk-R! Det är alltid kul att få lära sig hur det funkar smile

You'll Never Walk Alone
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang