Volvo 940 AUTOMAT växlar inte till sista växeln?

Oceanmist Emelie Hallberg
4 januari 2015 · 829 Inlägg

Hejsan, började klura på bilen igen.
Bytte motor i min 740, till ett 940 motorpaket inklusive låda.

Orginallådan hette 03-71  & den nya heter 03-71L  alltså är nya lådan med Lockup antar jag?

Lådan växlar iallafall EJ till sista växel= varvar alltså nå jävulskt...

Men sen satt det vita relät på bilen,   men på 940in motorpaketet är från så är det relät grönt??
vad är de för skillnad på reläna?

eller kan de va nå tok med solenoiden?

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114487/114487-61ae6ba30091e39afcd22f47de24ddc1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114487/114487-6f1a97e44b94f1fef87ecf8ad80988b0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114487/114487-88740976551b8a21a2a639b46ffb8317.jpg

Mvh

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 januari 2015 · 14 056 Inlägg

Är det inte bara så att lamellerna är slut? Hur ser oljan ut?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Oceanmist Emelie Hallberg
4 januari 2015 · 829 Inlägg

Inge fel på oljan, men en som kollat på ett elschema.

940lådan har tydligen 2 extra kablar..
relät skall ha en kabel till hastighets mätaren och en till tändsystemet extra

antar att lådan då ej känner av hur fort bilen går= därav att den ej växlar upp...

jag körde ju 940in hem och då var allt riktigt..

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 januari 2015 · 14 056 Inlägg

Oceanmist skrev:
Inge fel på oljan, men en som kollat på ett elschema.

940lådan har tydligen 2 extra kablar..
relät skall ha en kabel till hastighets mätaren och en till tändsystemet extra

antar att lådan då ej känner av hur fort bilen går= därav att den ej växlar upp...

jag körde ju 940in hem och då var allt riktigt..

Ja, då kan man ju bortse från lådans mekaniska del. Det kan ju vara elfel.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
simlar
4 januari 2015 · 5 525 Inlägg

Jag har för mig jag läst en tråd i höstas här på garaget om exakt samma problem vid exakt samma växelldsbyte (bytt AW71 mot AW71L) och då kom dem fram till att man måste använda reläet från 940.

Hittar tyvärr inte tråden hmm

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Oceanmist Emelie Hallberg
4 januari 2015 · 829 Inlägg

Hm.. ja jag har provat de gröna relät men då blir de inte ens en sån där uppåtpil i instrumentet sad  (det blir det med bilens orginalrelä) så tror nått är tok med elen?

simlar
4 januari 2015 · 5 525 Inlägg

Förmodligen är elen kopplad på annat sätt i 940, var väl fler anslutningar på 940-relät?

Du har inga elscheman att jämföra med?

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Oceanmist Emelie Hallberg
6 mars 2015 · 829 Inlägg

elscheman på de olika lådorna, enligt han jag fick dem av så har den nya lådan (relät)
2 extra kablar en till tändningen och en till hastighetsmätaren?
antar de blir att lådan ej känner hur fort bilen går och därmed ej växlar upp till sista växeln eller?



https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114487/114487-324d05faedb90381fb4c5203b2fc632d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114487/114487-ec0498e4d9b53713407799a65983c8dc.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang