Motorn lagt av pga. oljefel enligt Volvo

lab
5 januari 2015 · 5 Inlägg

Hej,

Ursäkta om jag skrivit det i fel tråd. Första inlägget jag gör.
Jag har en Volvo V50 årsmodell 2008.

Jag var på väg till jobbet på nyårsdagen och bilen bara la av på motorvägen så jag fick lov att bärga bilen. Jag har inte kunnat få start på bilen och Volvo assistans hämta den för att köra in den för en felsökning.
På felsökningen kom de fram till att motorn hade lagt av och man behövde byta motor och de kosta ca 60 000 kr.
Anledningen enligt Volvoverkstaden var pga. av felaktig olja. Det tycker jag är väldigt konstigt med tanke på att jag enbart gjort service på auktoriserade volvoverkstäder och senaste servicen jag gjorde var i Juli 2014 där oljan byttes.

Vad kan jag göra åt detta? Fel olja är sjukt enligt mig då det var en Volvo verkstad som bytte och använde sin egna olja.

Snälla hjälp!
Tack på förhand!

Senast redigerat av lab (5 januari 2015)

Djo
5 januari 2015 · 10 157 Inlägg

Prata med verkstaden hur det kan vara fel olja då dom själv har bytt den. Och ta en diskussion om det med dom.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
lab
5 januari 2015 · 5 Inlägg

Djo skrev:
Prata med verkstaden hur det kan vara fel olja då dom själv har bytt den. Och ta en diskussion om det med dom.

Tack för svar. Skall dit på onsdag igen och prata med dem och se vad man kan göra.
Frågan är om detta kan gå på deras goodwill garanti...

Glesmark
6 januari 2015 · 1 938 Inlägg

Har du papper från verkstaden där det står att motorhaveriet är pga felaktig oljetyp så tar du med kvittot för servicen till den verkstad som gjort det och föreslår att dom står för alla kostnaderna.
Det är ingen godwill, det är ett rent garantiärende, det blir deras problem pga felaktig service.

Är det så att oljan är felaktig, så som att din topplockspackning gått sönder, eller något annat vilket gjort din olja felaktig, t.ex blandad med vatten så är det värre.

Vad har du för försäkring på din bil?

xXSammy
6 januari 2015 · 6 569 Inlägg

Vilken motor..?

De/Dem
Richtenb
9 januari 2015 · 1 359 Inlägg

Kan du be dem specificera exakt vad som gått sönder... Att kräva 60 000 utan specifikation är ju som att någon skulle kräva 60 000 för ett trasigt badrum.

Hur långt har bilen gått? har du kört med 3000 mil mellan oljebyten? har du kollat att verkstaden verkligen bytt olja när du varit inne? Mycket som kan inverka om det verkligen kan stämma.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Richtenb
9 januari 2015 · 1 359 Inlägg

Dessutom undrar jag hur de kan dra slutsatsen att det var felaktig olja? Stod det i handboken exakt vilken olja som använts vid dina byten? Annars krävs det ju hyfsat avancerad mätutrustning för att kunna dra den slutsatsen

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
burnin_rubber
9 januari 2015 · 220 Inlägg

Om du inte har fyllt på olja mellan servicen och nu så stå på dig.
Har Volvo servat den så står det på ditt kvitto vilken olja dom hällt i samt antal liter.
Skulle du haft för lågt oljetryck eller för lite olja i motorn borde ju en såpass modern bil skicka ut en felkod kan man tycka.
Stå på dig är allt jag kan säga.Jag hade alsdrig gett mig mot Volvo i detta sammanhanget.
Dom har servat din bil och hävdar nu att ditt motorhaveri beror på fel olja som Volvo har hällt i vid servicen?!? Kan inte bli annat än Volvos fel att lösa.

lab
16 januari 2015 · 5 Inlägg

Ursäkta för inaktivitet.

Jag har under veckan åkt fram och tillbaka mellan Bilia och försäljaren där ja köpte bilen.

Bilia hade undersökt vad felet kunde vara och de kom fram till att motorn gått sönder pga. oljenivån hade ökat drastiskt vilket jag tycker är konstigt och de förklarar senare att det kan mycket möjligt vara pga. partikelfilter (att detinte e bytt) eller att additiv inte är påfyllt.

Då åker jag till försäljaren där ja köpte bilen för i samband med köpet så bytte de partikellfilter samt fyllning av additiv.
Han i sin tur lägger skulden på Bilia och påstår att bilia fyllt bilen med olja vid senaste servicen (3 månader sedan) men inte tömt den gamla oljan. Det har jag väldigt svårt att tro på.

Ringer sedan verkstadschefen på Bilia som skrattar åt det och ber mig att gå vidare med detta till ARN och tycker att dessa små försäljarna är riktiga skojare.

Skall också nämnas att enligt något utdrag som Bilia tog ut så stod det att inte partikelfiltret är bytt samt att additiv inte är fyllt vilket försäljaren menar på är pga. de inte använder samma system som Bilia.

Vad kan man göra? Skall inte bilen märka om det är dubbelt så mycket olja som det skall vara i bilen?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 januari 2015 · 14 039 Inlägg

lab skrev:
Ursäkta för inaktivitet.

Jag har under veckan åkt fram och tillbaka mellan Bilia och försäljaren där ja köpte bilen.

Bilia hade undersökt vad felet kunde vara och de kom fram till att motorn gått sönder pga. oljenivån hade ökat drastiskt vilket jag tycker är konstigt och de förklarar senare att det kan mycket möjligt vara pga. partikelfilter (att detinte e bytt) eller att additiv inte är påfyllt.

Då åker jag till försäljaren där ja köpte bilen för i samband med köpet så bytte de partikellfilter samt fyllning av additiv.
Han i sin tur lägger skulden på Bilia och påstår att bilia fyllt bilen med olja vid senaste servicen (3 månader sedan) men inte tömt den gamla oljan. Det har jag väldigt svårt att tro på.

Ringer sedan verkstadschefen på Bilia som skrattar åt det och ber mig att gå vidare med detta till ARN och tycker att dessa små försäljarna är riktiga skojare.

Skall också nämnas att enligt något utdrag som Bilia tog ut så stod det att inte partikelfiltret är bytt samt att additiv inte är fyllt vilket försäljaren menar på är pga. de inte använder samma system som Bilia.

Vad kan man göra? Skall inte bilen märka om det är dubbelt så mycket olja som det skall vara i bilen?

Stod det verkligen så här:så stod det att inte partikelfiltret är bytt eller stod det så här: så stod det inte att partikelfiltret är bytt

Det är lite olika betydelser av detta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
xXSammy
16 januari 2015 · 6 569 Inlägg

Eftersom du har additiv tank så antar jag att det är 1.6 motorn vi pratar om? Om nu partikelfiltret är fullt så ska bilen tända motorlampan, likaså om additivnivån är för låg. Det går heller inte att fylla förmycket additiv..

Kan vara så att de har lagt in fel service paket och fyllt på 1-2 liter för mycket olja. Tänkte ifall den blivit inlagd som 2 liters motorn istället.

De/Dem
Aronson
16 januari 2015 · 914 Inlägg

Om man ej byter partikel filter enligt ordning så efter ett tag när det är för igensatt så försöker bilen/styrsystemet regenerera dvs rengöra partikelfiltret med additivvätskan om och om igen vilket resulterar till att oljan späds ut dvs man får en för hög oljenivå vilket i sin tur resulterar i att motorn börjar använda/suga i sig motoroljan som bränsle och iom detta rusar motorn sönder sönder ,därav motorbyte .BILIA har helt rätt.

Haglund_Robin
16 januari 2015 · 82 Inlägg

Det är mycket viktigt att sköta serviceintervaller på dessa bilar med byte av partikelfilter och påfyllning med additiv, är också mycket viktigt att nolla räknaren för partikelfilterbyte samt additivpåfyllning så "bilen fattar" att det är gjort. Detta glömmer/vet inte alla verkstäder om.

Är servicen där man skulle bytt partikelfilter och fyllt på additiv gjort på Volvo med?

Att oljenivån är hög är som Aronson säger för att bilen försökt göra regenerering av partikelfilter, då tillsätts mer diesel. Funkar inte regenereringen som den ska pga strul med additiv och filter så späds motoroljan ut med diesel tillslut och därav den höga nivån, Och har man riktigt otur så börjar den rusa.

Bilia ser bara servicar som är gjorda på Auktoriserade Volvo verkstäder och inget annat så om de du köpte bilen av inte är det kan Bilia inte se om det är bytt sålänge de inte kollar under bilen eller med Vida

Volvo XC 70 (2005)
Dodge Charger "Gamle Svarten" (1970)
lab
16 januari 2015 · 5 Inlägg

Vettermannen: Jag mena självklart det sistnämnda, att partikellfiltret ej var bytt.

Servicerna har alltid gjorts på Bilia efter jag köpte bilen förutom i samband med köpet då försäljaren enligt dem gjorde bytet av partikellfiltret samt påfyllning av additiv.

Malheus: Det är en 2.0 liters diesel. Volvo V50.

lab
16 januari 2015 · 5 Inlägg

Haglund_Robin skrev:
Det är mycket viktigt att sköta serviceintervaller på dessa bilar med byte av partikelfilter och påfyllning med additiv, är också mycket viktigt att nolla räknaren för partikelfilterbyte samt additivpåfyllning så "bilen fattar" att det är gjort. Detta glömmer/vet inte alla verkstäder om.

Är servicen där man skulle bytt partikelfilter och fyllt på additiv gjort på Volvo med?

Att oljenivån är hög är som Aronson säger för att bilen försökt göra regenerering av partikelfilter, då tillsätts mer diesel. Funkar inte regenereringen som den ska pga strul med additiv och filter så späds motoroljan ut med diesel tillslut och därav den höga nivån, Och har man riktigt otur så börjar den rusa.

Bilia ser bara servicar som är gjorda på Auktoriserade Volvo verkstäder och inget annat så om de du köpte bilen av inte är det kan Bilia inte se om det är bytt sålänge de inte kollar under bilen eller med Vida

Servicen är gjord på en lite mindre firma där bilen köptes. De påstår att de fyllt på additiv och bytt partikellfilter men Bilia menar om detta verkligen är gjort så hade aldrig detta hänt. Partikellfiltret byttes vid 12000 och idag har bilen rullat 17000 mil.

Bytet av partikellfiltret skedde för ca 1,5 år sedan så även OM de hade bytt filter så har jag fortfarande garanti tid kvar.

Drunk A.Sörman
17 januari 2015 · 1 299 Inlägg

Du är långt ifrån ensam om detta ruskigt vanligt på dessa bilar nu mera. Oftast då mindre firmor börja ta servicen hmm

cyberk2
17 januari 2015 · 214 Inlägg

Saknas väsentlig teknisk information.
När bilen la av, rusade motorn då och typ "sprängde" sig själv?
Tvärdog den med låsta framhjul som resultat? Blev motoroljan utblandad med diesel så lager i motorn skar? Gick kamremmen av så allting i toppen blev sopor?

Du skriver att enbart bilia gjort service av bilen, men lilla bilfirman du köpte bilen av bytt partikelfilter och fyllt additiv. Volvo borde ju kunna se om dom nollställt dom värderna i bilens dator?
Var ju vanligt att motoroljan blev utspädd med diesel runt dom där årsmodellerna i samband med regenering av partikelfilter, kom ju nån mjukvaruuppdatering som skulle lösa det problemet, volvo borde ju kunna se vilken mjukvara som ligger i bilen nu. Men har du enbart servat på bilia så borde du fått ny mjukvara med tanke på att dom bjuder på det vid service??

Hur lång tid tycker du garanti och sånt ska gälla? Om man servar bilen hos verkstan så ansvarar verkstan för alla skador som uppstår på motorn fram till nästa planerade serviceintervall eller hur tänker du???

Djo
17 januari 2015 · 10 157 Inlägg

lab skrev:

Haglund_Robin skrev:
Det är mycket viktigt att sköta serviceintervaller på dessa bilar med byte av partikelfilter och påfyllning med additiv, är också mycket viktigt att nolla räknaren för partikelfilterbyte samt additivpåfyllning så "bilen fattar" att det är gjort. Detta glömmer/vet inte alla verkstäder om.

Är servicen där man skulle bytt partikelfilter och fyllt på additiv gjort på Volvo med?

Att oljenivån är hög är som Aronson säger för att bilen försökt göra regenerering av partikelfilter, då tillsätts mer diesel. Funkar inte regenereringen som den ska pga strul med additiv och filter så späds motoroljan ut med diesel tillslut och därav den höga nivån, Och har man riktigt otur så börjar den rusa.

Bilia ser bara servicar som är gjorda på Auktoriserade Volvo verkstäder och inget annat så om de du köpte bilen av inte är det kan Bilia inte se om det är bytt sålänge de inte kollar under bilen eller med Vida

Servicen är gjord på en lite mindre firma där bilen köptes. De påstår att de fyllt på additiv och bytt partikellfilter men Bilia menar om detta verkligen är gjort så hade aldrig detta hänt. Partikellfiltret byttes vid 12000 och idag har bilen rullat 17000 mil.

Bytet av partikellfiltret skedde för ca 1,5 år sedan så även OM de hade bytt filter så har jag fortfarande garanti tid kvar.

Är du säker på det? Brukar vara år eller mil angivelse på garanti på bilar, och du har kört 5000 mil vilket får mig att tro att du inte har kvar garantin.

Däremot om du kan bevisa med hjälp av Bilia att den mindre verkstaden ej gjort det dom säger att dom har gjort då har du lagen på din sida och då är det den mindre verkstaden som får stå för kalaset.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Christian S
17 januari 2015 · 4 816 Inlägg

lab skrev:
Det är en 2.0 liters diesel. Volvo V50.

och du har nu skrivit att det är en 2008 du har, då är det alltså den 4 cylindriga 2 liters dieseln du har (den vi på volvo kallar DW10) och inte den 5 cylindriga 2 liters dieseln (som vi kallar I5D) som är den jag har i min V50 D3

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
caromania Forummoderator
18 januari 2015 · 9 296 Inlägg

Drunk skrev:
Du är långt ifrån ensam om detta ruskigt vanligt på dessa bilar nu mera. Oftast då mindre firmor börja ta servicen hmm

"Ruskigt vanligt", hur vanligt är det? Finns det statistik på hur många V50 diesel som rasat? Jag visste att V50 hade väldigt mycket problem de första åren, med ca 50% av alla sålda bilar inne på garantiärenden, men att motorerna fortfarande rasar till höger och vänster låter ju trist.

Deras nya slogan kanske bör vara "Volvos värde rasar"?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang