Seat Cordoba 1.6 sxe - 97 startar inte

LinneaJohaanson
6 januari 2015 · 3 Inlägg

Hej!
Jag behöver verkligen hjälp.
Jag har en Seat cordoba som jag köpte i februari förra året och har döpt till Sven. Sven är världens bästa och jag älskar honom innerligt och kan inte tänka mig en annan bil på något sätt. Sven gick som en pärla hela våren förutom att bromsarna i fram gick. Dessa bytte vi. Mot sommaren började problemen.
Jag kan ingenting om bilar, alls. Min sambos pappa har hjälpt mig massor men idéerna börjar ta slut.

Bilmodell
Seat Cordoba 1.6 sxe

Årsmodell
1997

Miltal
Har inte detta i huvudet men ca 23..

Modifikationer på bilen 


Hur yttrar sig felet?
Det började med att Sven tvärdog i en backe påväg till stallet, jag gasade och det gjorde inte Sven. Det gick inte att få igång honom alls. Lyckligtvis var detta i backen påväg ner till stallet. Så kunde ställa honom där. Efter att ha stått i någon dag gick han igång igen, samma problem någon dag senare. Fick igång honom men han "hackade" vid körning. När jag gasade blev det nästan motorstopp men gick igång varje gång..om ni förstår?
Vi hittade vevhusventelationsslangen som det var många hål i, bytte den och bilen gick bra. I någon dag. Sen tvärdog den igen. Fick igång den och körde på så var det sådär någon gång ibland under hösten. Dock såfort jag kört långt med bilen så gick den bra och körde jag långt ofta gick den bra jämt. Så hela november och ungefär halva oktober och halva december så var det inte ett problem. Till i december. Sven hade gått bra hela morgonen och sen när min sambo skulle låna bilen så tvärdog den mitt i körning, inget hack inget sådant utan bara tvärdog. Allt bara stängde av. Sen dess har den inte startat.

Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
Just nu är det permanent, har kommit och gått men ser inget riktigt sammanhang.
Vill säga att det varit mest när det regnat men kan också vara en inbillning.

Vilken felsökning har redan gjorts? 

Vi har bytt:
Tändspolen
Födelarlock
Födelararm
Kollat tändstiften
Bytt batteri - då detta la av efter otaliga startförsök
Vi har testat få igång bilen i rullning, med startkablar, startgas.. you name it. Den startar inte.
Ibland går inte startmotorn ens igång och sen när jag håller in nyckeln så går den igång sen lägger av och sen igång. Ja... Inga konstiga lampor lyser alls. Bensin finns.
Vi börjar få slut på förslag men ja jag har världens bästa bil och kan inte tänka mig någon annan bil. Vill verkligen att han ska fungera. MEN bilen kostade 5000 kr och någonstans måste man ju vara lite realistisk. Så jag kommer heller inte lämna in till en verkstad som tar 5000 för ett ens kolla på bilen. Då är det mer värt att köpa en annan, hel bil. Realistiskt men sorgligt.

valle22 Smidd i rostigt stål
6 januari 2015 · 933 Inlägg

Bränslepumps relä kan ge sådana fel. Hade samma bekymmer med min Golf 3:a

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
valle22 Smidd i rostigt stål
6 januari 2015 · 933 Inlägg

Har för mig det är samma artnr som på ADZ motorn
191906383C brukar ligga på 400kr hos VW/AUDI återförsäljarna

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Naturligtgalen
6 januari 2015 · 1 Inlägg

Det står att ni har bytt massor med tändningsrelaterade grejer men har ni kollat så att det faktiskt finns gnista? Med tanke på att den inte ens vill igång på startgas så känns det inte som att det är bränslefel. Den borde med startgas åtminstone låtsas som att den tänker starta.

Att kontrollera;

-Är stiften blöta eller torra?

-Finns det gnista? (detta kontrolleras genom att ett stift hålls mot en jordad punkt och någon vrider på nyckeln)

-Går bränslepumpen? (Lägg örat på tanken eller ännu bättre hitta ett stetoskop vilket bör finnas i alla stall och lyssna om pumpen går)

Senast redigerat av Naturligtgalen (7 januari 2015)

LinneaJohaanson
25 januari 2015 · 3 Inlägg

Håller på att kolla upp det där med bränsle relä!
Okunnig som man är så har jag några frågor.
I instruktionsboken om min kära bil så står det "Elektrisk bränslepump" under säkringar och det är det ända bränslerelaterade som står där. Är det det jag bör byta om det skulle vara felet? Den sitter under säkringar och ser ut såhär: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … -st-24309/
Alltså rent utséende mässigt så ser den ut som på bilden där. Jag tog loss den och tycker inte den ser så avikande ut, kan man se om den behövs bytas? Det är alltså ingen sådan där stor kloss som Valle22 länkade. Kan det stämma? Vart sjutton får jag tag på en sådan? Är det så enkelt som att det är det där som jag länkade?

LinneaJohaanson
25 januari 2015 · 3 Inlägg

Naturligtgalen skrev:
Det står att ni har bytt massor med tändningsrelaterade grejer men har ni kollat så att det faktiskt finns gnista? Med tanke på att den inte ens vill igång på startgas så känns det inte som att det är bränslefel. Den borde med startgas åtminstone låtsas som att den tänker starta.

Att kontrollera;

-Är stiften blöta eller torra?

-Finns det gnista? (detta kontrolleras genom att ett stift hålls mot en jordad punkt och någon vrider på nyckeln)

-Går bränslepumpen? (Lägg örat på tanken eller ännu bättre hitta ett stetoskop vilket bör finnas i alla stall och lyssna om pumpen går)

När vi testade med startgasen så lät det som om det tänkte gå igång någon enstaka gång tills startmotorn blev för varm och inte ville vara med mer. Så jag tror inte det är det som är problemet!

Xebers76
25 januari 2015 · 2 266 Inlägg

Kommer ihåg en gammal hyundai jag hade problem med, det visade sig vara glapp i tändningslåset, bara en tanke

Wehlen
17 december 2019 · 4 Inlägg

valle22 skrev:
Bränslepumps relä kan ge sådana fel. Hade samma bekymmer med min Golf 3:a

Tänkte återuppliva denna tråden igen då jag har en Seat Toledo -01 som inte heller vill starta i lutning. Så frågan är om det fungerade att byta bränslerelät och varför skulle den fela i lutning?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 december 2019 · 4 917 Inlägg

Jag klipper till med att du kanske har för lite soppa i tanken och att bränslepumpen bara suger/trycker luft..
Du skrev ju inte om bilen lutade nerför eller uppför, men jag tror du menar upp..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Wehlen
23 december 2019 · 4 Inlägg

malus skrev:
Jag klipper till med att du kanske har för lite soppa i tanken och att bränslepumpen bara suger/trycker luft..
Du skrev ju inte om bilen lutade nerför eller uppför, men jag tror du menar upp..smile

Nope, hade gått en kvarts tank kanske. Och det var ner...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang