Frågor angående AirRide bygge, Ford Fairlane -65

volvo_142tic
6 januari 2015 · 15 Inlägg

Som rubriken lyder så behöver jag lite hjälp med airride bygget! är helt ny inom detta så nu undrar jag vilka alla komponenter behövs för att bygga airride endast i bakänden ? smile bilen är en -1965 Ford Fairlane (bladfjädrar) har 3" sänkblock bak och tänkte ta bort alla blad förutom huvudbladet så den sjunker i marken och med hjälp av dynorna så hissar jag upp den vid behov smile men vad allt behövs för det ? kompressor och lufttank förståss med hur är det med ventiler och dylikt så höjning/sänkning funkar ? tacksam för alla sortens tips ! bilder är såklart en fördel! smile

Ford F250 "4x4 XLT LARIAT" (1991)
JacobSoh
10 januari 2015 · 72 Inlägg

BSM-AB har kompletta paket. En kompis till mig köpte nåt av de kiten de tillhandahåller - till sin Cadillac fleetwood 58. Jag har hjälpt honom att konstruera ett sånt ombygge för hans bakvagn.

Mycket har han gjort själv, montering och dyligt. Men vi fick göra helt egendesignade fästen för bälgarna som monterades i bärarmarna nedtill, samt ovanför bälgen, som fästes i ramen (där fjädern suttit).

Ring till BSM och prata med dem. priserna står även på sidan deras. Inte särskilt billigt men det är smällar man får ta.

volvo_142tic
21 januari 2015 · 15 Inlägg

men jag har ju bladfjädrar och dem tänker jag ha kvar! smile

Ford F250 "4x4 XLT LARIAT" (1991)
JacobSoh
25 januari 2015 · 72 Inlägg

Då är de ju omöjligt att göra om till airride. Eftersom det bygger på att du tar bort fjädrandet och inte stötdämperiet.

Att ha airride och bladfjädrar vet jag inte om besiktningen kommer tycka om.. Blir nog en försämring på väghållningen/konstruktionen..

mr_z28
25 januari 2015 · 47 Inlägg

Om du bara ska kunna höja/sänka bak så räcker det med hi-jackers och en kompressor.

Buick Roadmaster "Skeppet." (1955)
Chevrolet Impala "Black beast" (1965)
volvo_142tic
9 februari 2015 · 15 Inlägg

har nog sett flera som fixat dynor med bladfjädrar.. de lämnar huvudbladet och stötdämparna och leggär dynorna mellan baldjäder och rambalk. så är ju bilen låg som f*n och så får man höjja med dynorna. hijackers höjjer inte tillräcklit tongue

Ford F250 "4x4 XLT LARIAT" (1991)
mr_harry orginal är för gubbjävlar
9 februari 2015 · 296 Inlägg

skulle vara kul och veta varför de inte skulle gå och sätta airride om man har bladfjädrar ? Är ju många som brukar göra så då är ju bara fimpa bort blad tills man tycker de är lågt nog och sen dit med bälgar ju..

hellre pallbocks kung än trailer queen
Volvo 144 Automatic "9000 mil" (1968)
volvo_142tic
13 februari 2015 · 15 Inlägg

mr_harry skrev:
skulle vara kul och veta varför de inte skulle gå och sätta airride om man har bladfjädrar ? Är ju många som brukar göra så då är ju bara fimpa bort blad tills man tycker de är lågt nog och sen dit med bälgar ju..

exakt! big_smile det jag vill veta är vilka komponenter jag behöver för att få det att funka smile

Ford F250 "4x4 XLT LARIAT" (1991)
mr_harry orginal är för gubbjävlar
15 februari 2015 · 296 Inlägg

Ja ett par bälgar är ju en bra början och sen är de ju bara och bygga fästen wink sen är de ju hur mycke man vill kosta på..finns ju allt från de simplaste med och fylla med bilventil,manuella eller el ventiler,kompressor som pumpar rätt i bälgarna eller om man vill ha tank ja som sagt allt beror ju på hur mycke man vill lägga smile har själv prövat alla dom alternativen från och först ha och fylla med bilventil till och skaffa manuellt 2 vägs system till och skaffat el styrt 4vägs till Lincolnen som jag sätter de på nu smile

hellre pallbocks kung än trailer queen
Volvo 144 Automatic "9000 mil" (1968)
volvo_142tic
17 februari 2015 · 15 Inlägg

vill så klart ha de så billigt som möjlit nu men ändå så att jag kan höja sänka relativt snabbt smile så vilket vore smartast ? smile

Ford F250 "4x4 XLT LARIAT" (1991)
mr_harry orginal är för gubbjävlar
19 februari 2015 · 296 Inlägg

Då lär du ju ha med tank och kompressor och allt men så länge du inte har allt för Brotom upp och ner så skulle jag skaffat med manuella ventiler..har jag haft på 2 av minna tidigare och har funkat kanon dock inte jätte snabbt..men ta och goggla lite på airride och läs lite finns rätt så mycke på olika forum så får du dig nog en bra uppfattning om vad du vill ha för grejer smile

hellre pallbocks kung än trailer queen
Volvo 144 Automatic "9000 mil" (1968)
volvo_142tic
19 februari 2015 · 15 Inlägg

jo de blir nog de smile hur stor tank borde man ha ungefär ? smile

Ford F250 "4x4 XLT LARIAT" (1991)
mr_harry orginal är för gubbjävlar
19 februari 2015 · 296 Inlägg

Beror på ska du bara ha bak klarar du dig nog på 2,5gallon men är ju ingen nackdel med 5 tankarna skiljer de ju inte mycke i pris ändå på så smile

hellre pallbocks kung än trailer queen
Volvo 144 Automatic "9000 mil" (1968)
volvo_142tic
21 februari 2015 · 15 Inlägg

okej smile vartifrån får man billigaste delarna ? dynor med fästen har jag hittat billit på Ebay men vart får man billiga ventiler och sånt ? smile

Ford F250 "4x4 XLT LARIAT" (1991)
mr_harry orginal är för gubbjävlar
22 februari 2015 · 296 Inlägg

Billigast blir nog ich beställa ett komplett kitt sett på eBay för 4500/5000 ich då är de ju 4vägs system med dubbla kompressorer och 3/8 ventiler smile

hellre pallbocks kung än trailer queen
Volvo 144 Automatic "9000 mil" (1968)
volvo_142tic
24 februari 2015 · 15 Inlägg

men jag skall endast ha bak till denna säsong ! big_smile

Ford F250 "4x4 XLT LARIAT" (1991)
mr_harry orginal är för gubbjävlar
27 februari 2015 · 296 Inlägg

bara leta kit till bara bak då vet när jag skulle ha bara bak på 64an till en början så blev de dyrare än ochg köpa ett komplett kit runt om smile

hellre pallbocks kung än trailer queen
Volvo 144 Automatic "9000 mil" (1968)
volvo_142tic
1 mars 2015 · 15 Inlägg

hittar inga kit til fairlane. bara universal leadsled kit bak hmm

Ford F250 "4x4 XLT LARIAT" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang