BMW Blockpackningen läcker!!

Micoway
8 januari 2015 · 296 Inlägg

Köpte en BMW E36 med motor M43 för några dagar sedan.
Säljarna skrattade åt mig när jag betalade 7500 kronor för bilen.
Motorn suger i sig vatten och ryker vitt. Vad är det för typ av
bultar i toppen 6-kant eller? Hur många kg/m skall mad dra ???
Kommer man åt alla topp-bultar utan att lossa kamaxeln?

Glesmark
8 januari 2015 · 1 938 Inlägg

Bmw brukar ha 12kant utvändig skruv,  gissningsvis topplockspackningen/sprucken topp/sprucket block.
Tycker också det är mycket pengar för en bil där motorn är kass.

Glesmark
8 januari 2015 · 1 938 Inlägg

Det beror helt och hållet på storleken på Opels skruvar, hur hårt dom skall dras står i förpackningen.
Gissningsvis avslutas det med 1 eller 2 st 90graders dragningar.

Glesmark
9 januari 2015 · 1 938 Inlägg

Testa schmiedmann, dom har mycket till Bmw.

Glesmark
9 januari 2015 · 1 938 Inlägg

Testa att dra lös ditt stift, dra RAKT när du gör det så har du bäst förutsättningar.
Går det av så går det av, du får ändå ta lös din topp och det är enklare att ta lös ett fastsittande stift när toppen sitter fast.
Visar det sig att toppen är OK så kan du borra ur det gamla stiftet.

Varför köpa en topp i onödan om det inte är det, det blir en jävligt dyr 318 om du skall köpa saker utan att veta att det är fel på det du har, speciellt när du betalade såpass mycket som du gjorde i inköp.

Sett många motorer där det är småsprickor runt tändstiftet, det gör inte att stiftet fastnar, i alla fall inte dom jag rört.

Micoway
12 januari 2015 · 296 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127941/127941-ab59623a9937ce291aca9aa7024859ff_tn.jpg

Var och köpte några flaskor Glykol idag. Hällde direkt i grova slangen som går till topplocket. Att hälla i burken fungerar dåligt eftersom det uppstår luftfickor som skadar motorn. I morgon får nog BMW Lilan smaka på en flaska motor cement till frukosten.

uhlin
12 januari 2015 · 2 831 Inlägg

Micoway skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 9ff_tn.jpg

Var och köpte några flaskor Glykol idag. Hällde direkt i grova slangen som går till topplocket. Att hälla i burken fungerar dåligt eftersom det uppstår luftfickor som skadar motorn. I morgon får nog BMW Lilan smaka på en flaska motor cement till frukosten.

Nej för guds skull....ha inte i sån skit......yikes

Nico-the-kid
12 januari 2015 · 509 Inlägg

Prova bars leak (plåtburk med pellets i någon sörja) funkar kanon, finns hos mekonomen bla.Bara man gör exakt som det står i bruksanvisningen så funkar det.

Micoway skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 9ff_tn.jpg

Var och köpte några flaskor Glykol idag. Hällde direkt i grova slangen som går till topplocket. Att hälla i burken fungerar dåligt eftersom det uppstår luftfickor som skadar motorn. I morgon får nog BMW Lilan smaka på en flaska motor cement till frukosten.

uhlin
12 januari 2015 · 2 831 Inlägg

Nico-the-kid skrev:
Prova bars leak (plåtburk med pellets i någon sörja) funkar kanon, finns hos mekonomen bla.Bara man gör exakt som det står i bruksanvisningen så funkar det.

Micoway skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 9ff_tn.jpg

Var och köpte några flaskor Glykol idag. Hällde direkt i grova slangen som går till topplocket. Att hälla i burken fungerar dåligt eftersom det uppstår luftfickor som skadar motorn. I morgon får nog BMW Lilan smaka på en flaska motor cement till frukosten.

Varför ha i sån skit i motorn överhuvudtaget? Bättre att göra som det ska göras från början, nämligen ordentligt, det går inte och fuska sig fram.

Om det nu är toppen och detta bars leak är så bra borde väl verkstäder använda det istället för att riva en topp?

-jimmy
12 januari 2015 · 377 Inlägg

Haha hade i sån där sörja på mitt rödblock.
det spröt en liten vattenstråle mellan topp/block, hävde i sån där och det blev tätt.
var dock en ful 940 classic som gick som vinterbil en vinter.

Nico-the-kid
13 januari 2015 · 509 Inlägg

Du tror inte verkstäder använder kylarcement?
Har man en billig bil man bara ska ha ett tiotal år så kanske man inte vill kosta på den 15000kr eller?

uhlin skrev:

Nico-the-kid skrev:
Prova bars leak (plåtburk med pellets i någon sörja) funkar kanon, finns hos mekonomen bla.Bara man gör exakt som det står i bruksanvisningen så funkar det.

Micoway skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 9ff_tn.jpg

Var och köpte några flaskor Glykol idag. Hällde direkt i grova slangen som går till topplocket. Att hälla i burken fungerar dåligt eftersom det uppstår luftfickor som skadar motorn. I morgon får nog BMW Lilan smaka på en flaska motor cement till frukosten.

Varför ha i sån skit i motorn överhuvudtaget? Bättre att göra som det ska göras från början, nämligen ordentligt, det går inte och fuska sig fram.

Om det nu är toppen och detta bars leak är så bra borde väl verkstäder använda det istället för att riva en topp?

uhlin
13 januari 2015 · 2 831 Inlägg

Nico-the-kid skrev:
Du tror inte verkstäder använder kylarcement?
Har man en billig bil man bara ska ha ett tiotal år så kanske man inte vill kosta på den 15000kr eller?

uhlin skrev:

Nico-the-kid skrev:
Prova bars leak (plåtburk med pellets i någon sörja) funkar kanon, finns hos mekonomen bla.Bara man gör exakt som det står i bruksanvisningen så funkar det.

Varför ha i sån skit i motorn överhuvudtaget? Bättre att göra som det ska göras från början, nämligen ordentligt, det går inte och fuska sig fram.

Om det nu är toppen och detta bars leak är så bra borde väl verkstäder använda det istället för att riva en topp?

Jo det tror jag säkert det finns, det är ju en del oseriösa verkstäder.

Men för all del, ha i kylarcement, så kommer det snart en tråd nåt i stil med: Finns ingen värme, blåser bara kalluft. Vad kan va fel? smile

Förövrigt behöver det inte kosta 15000:- att reparera, om man nu har en gammal bil som man ska ha några år.

Senast redigerat av uhlin (13 januari 2015)

Nico-the-kid
13 januari 2015 · 509 Inlägg

Varför ska värmen försvinna om man har i kylarcement? Jag har använt kylarcement på flera bilar och värmen har aldrig försvunnit för mig. 760 b28 1 liter i veckan ,med kylarcement funkade det i minst 5 år. VAG uppsala rekommenderade bars leak när topparna läckte på äldre vw. Det kan inte bli fel om man gör rätt. Du har säkert misslyckats med kylarcement pga att du inte gjorde som man ska göra.http://www.seab.se/produkter/bars/

jaka54
14 januari 2015 · 5 680 Inlägg

Hej!
Men för höge farao set till att fixa felet seriöst istället för att hälla sån't skit! Det är möjligt att Bar-leak och liknande  kan fixa små läckor men definitivt inte större sprickor.
Kan inte begripa varför man inte bara ta bort toppen och kollar vad  som är fel, det är ju så enkelt!

uhlin
14 januari 2015 · 2 831 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Men för höge farao set till att fixa felet seriöst istället för att hälla sån't skit! Det är möjligt att Bar-leak och liknande  kan fixa små läckor men definitivt inte större sprickor.
Kan inte begripa varför man inte bara ta bort toppen och kollar vad  som är fel, det är ju så enkelt!

Tack gode gud för att det fortfarande finns seriöst folk wink

mb_pucken
14 januari 2015 · 5 083 Inlägg

Har plockat av toppen på en bil som gått med kylarcement. Sedan dess skulle jag aldrig slå i något liknande.
Har även fått bytt ett par värmeelement då det blivit mer eller mindre tappat sin funktion pga att dom blivit täta och fått beläggningar.
Ne fixa felet så vet man att de funkar sen...

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
uhlin
14 januari 2015 · 2 831 Inlägg

Nico-the-kid skrev:
Varför ska värmen försvinna om man har i kylarcement? Jag har använt kylarcement på flera bilar och värmen har aldrig försvunnit för mig. 760 b28 1 liter i veckan ,med kylarcement funkade det i minst 5 år. VAG uppsala rekommenderade bars leak när topparna läckte på äldre vw. Det kan inte bli fel om man gör rätt. Du har säkert misslyckats med kylarcement pga att du inte gjorde som man ska göra.http://www.seab.se/produkter/bars/

Jag själv har aldrig misslyckats med sånt då jag vägrar slå i nåt sånt i mina motorer.

Men vet en del som gjort det och misslyckats, trots att de gjort som man ska göra..... och trots att det inte kan bli fel om man gjort rätt.  Detta är min bestämda åsikt...... Och som mb_pucken skriver, jag har också tagit av nån topp som gått med kylarcement, och det var ingen vacker syn.

Slutdiskuterat för mig om detta

Micoway
26 januari 2015 · 296 Inlägg

När man köper en nyskattad och besiktad BMW för 7500 kronor
så får man räkna med några fel. Men är detta normalt?

1) Blockpackningen tätades med motor-cement.
2) Fyllde glykol och tätning direkt i tjocka slangen.
3) Vindrutespolaren var felmonterade. Fyllde även spolarvätska.
4) Bromsbeläggen bak är utslitna. Måste bytas omedelbart.
5) Lampan på krockkudden lyser. Minst 300 kronor för en USB dosa?
6) Krockkudden sitter bara med en skruv och glappar.
7) Motorn går inte på cylinder 3 som har avbrott i tändkabeln.

OSV OSV !!

Glesmark
26 januari 2015 · 1 938 Inlägg

Micoway skrev:
När man köper en nyskattad och besiktad BMW för 7500 kronor
så får man räkna med några fel. Men är detta normalt?

1) Blockpackningen tätades med motor-cement.
2) Fyllde glykol och tätning direkt i tjocka slangen.
3) Vindrutespolaren var felmonterade. Fyllde även spolarvätska.
4) Bromsbeläggen bak är utslitna. Måste bytas omedelbart.
5) Lampan på krockkudden lyser. Minst 300 kronor för en USB dosa?
6) Krockkudden sitter bara med en skruv och glappar.
7) Motorn går inte på cylinder 3 som har avbrott i tändkabeln.

OSV OSV !!

Det hade varit OK om bilen hade varit en bortskänkesbil, då hade den med reparationerna som behövts för att få den i besiktningsbart skick, med lite tur ha kostat som en besiktigad och skattad bil i brukskick.
Förmodligen kostar en bil med dessa problem, som man fått gratis, med reparationer, mer än att köpa en som är i skick nog att klara en besiktning.

Allt förutom motorcementet bör du ha sett vid en snabbtitt på bilen innan köpet, så jag förstår inte varför du betalade 7500 kr för en bil som är redo för skroten.

Alla gör vi misstag, detta hade dock kunnat undvikas om du hade ägnat 5 minuter åt att kontrollera bilen en snabbis innan köpet.

Micoway
27 januari 2015 · 296 Inlägg

Visst skall man kontrollera bilen innan köpet och det gjorde jag både på bilregistret och med provkörning. Tyvärr är BMW en bil som jag inte har erfarenhet av. Bättre om jag hade köpt en Mercedes eller en gammal Cheva som jag kör i många år. Att byta fabrikat helt och hållet är inte bra då man lätt blir lurad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang