Biltema vxl-olja till 745:a med M47

xc90
12 januari 2015 · 406 Inlägg

Equium skrev:
Använde själv biltema ATF typ G i min M47, lådan är otroligt lättväxlad och fungerar perfekt, gått 2000 mil sedan bytet.

Tackar för alla svar, köpte ATF-g oljan idag(+ måånga andra service grejor) så snart är bilen fullservad med i princip allt.

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
Teknikale
15 januari 2015 · 64 Inlägg

Equium skrev:
Använde själv biltema ATF typ G i min M47, lådan är otroligt lättväxlad och fungerar perfekt, gått 2000 mil sedan bytet.

Samma här...lådor som motorer gillar ny olja...

http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S … p-G-36985/

Emiiilz
15 januari 2015 · 908 Inlägg

kör biltemas vxl låds olja i ena skylinen, funkar kanon smile

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
volvo-93
15 januari 2015 · 625 Inlägg

Du ska ha en 75W 90 gl 4 olja atf är rena skiten för lådan, jag kör på  Castrol syntrans transaxle 75W-90 blivit rekommenderad av Volvo och Castrol, testat atf en gång och lådan gick inte bra med den atf hör hemma i en automatare och inte i en manuell låda.

http://www.castrol.com/sv_se/sweden/pro … 5w-90.html

Senast redigerat av volvo-93 (15 januari 2015)

xc90
17 januari 2015 · 406 Inlägg

volvo-93 skrev:
Du ska ha en 75W 90 gl 4 olja atf är rena skiten för lådan, jag kör på  Castrol syntrans transaxle 75W-90 blivit rekommenderad av Volvo och Castrol, testat atf en gång och lådan gick inte bra med den atf hör hemma i en automatare och inte i en manuell låda.

http://www.castrol.com/sv_se/sweden/pro … 5w-90.html

Jaha nu blev man osäker IGEN......precis som när man läser 50 andra olika svar på olika forum.....jag som trodde jag hittat RÄTT olja (atf-type G).....
Men från det ena till det andra så tror jag att mitt problem med trög 1:a till 2:an(och 2 till 1) beror på kärvande axel i lamellcentrum+ att koppling "hugger" lite vid start.....alla symptom tyder på det.....Alltså blir inte lättare om man lyfter backspärren+ är bara trög när motor är igång, går lätt o fint med motor avstängd!
Vad tror ni?? Innan jag beställer ny koppling.....
Mvh

Edit: I instruktionsboken står det:citat "Volvos syntetiska olja ELLER alt. ATF type F eller G.........Men vad motsvarar då volvos syntetiska olja???

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
GuggeKarlberg
17 januari 2015 · 508 Inlägg

Som sagt, ATF typ G är det som gäller, sen går det väl som sagt att köra på vad som helst i princip. Men ATF är då det jag alltid har fått höra, och har kört på det i min gamla 740.

Senast redigerat av GuggeKarlberg (17 januari 2015)

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673
volvo-93
17 januari 2015 · 625 Inlägg

Fråga Henkix här på Garaget han vet också en som hade problem med atf oljan och Henkix kör med 75w 90 som jag. Det där med instruktionsboken Volvos syntetiska är 75w 90 oljan och atf är den alternativa oljan som är totalt usel för manuell låda.

Senast redigerat av volvo-93 (17 januari 2015)

Equium
17 januari 2015 · 354 Inlägg

volvo-93 skrev:
Fråga Henkix här på Garaget han vet också en som hade problem med atf oljan och Henkix kör med 75w 90 som jag.

Inget problem med ATF typ G olja... Varför skulle volvo rekommendera det i manualen annars?

volvo-93
17 januari 2015 · 625 Inlägg

Har hänt lite sedan 90 talet nu rekommenderar dom 75w 90 när jag har frågat dom, står även det när dom söker upp mitt regnummer i deras system.

Senast redigerat av volvo-93 (17 januari 2015)

Equium
17 januari 2015 · 354 Inlägg

volvo-93 skrev:
Har hänt lite sedan 90 talet nu rekommenderar dom 75w 90 när jag har frågat dom, står även det när dom söker upp mitt regnummer.

I vilket fall så fungerar det lika bra med båda! Skulle ATF vara dålig för M47 skulle det inte stå i instruktionsboken...

xc90
17 januari 2015 · 406 Inlägg

Equium skrev:

volvo-93 skrev:
Har hänt lite sedan 90 talet nu rekommenderar dom 75w 90 när jag har frågat dom, står även det när dom söker upp mitt regnummer.

I vilket fall så fungerar det lika bra med båda! Skulle ATF vara dålig för M47 skulle det inte stå i instruktionsboken...

Ska ringa bildeve på måndag så får vi se vad just dom hade hällt i bilen om man hade lämnat in den.....

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
Emiiilz
17 januari 2015 · 908 Inlägg

Vafan töm i biltema oljan den kommer gå hur bra som helst på det.

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
xc90
18 januari 2015 · 406 Inlägg

Emiiilz skrev:
Vafan töm i biltema oljan den kommer gå hur bra som helst på det.

Haha ja biltema olja blir det, men jag har 2 sorter nu, den som tråden starta med+ atf-g oljan...

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
Teknikale
18 januari 2015 · 64 Inlägg

xc90 skrev:

Emiiilz skrev:
Vafan töm i biltema oljan den kommer gå hur bra som helst på det.

Haha ja biltema olja blir det, men jag har 2 sorter nu, den som tråden starta med+ atf-g oljan...

Prio 1 är väl ändå fräsch olja...istället för flytande slipmedel.

Denna är 35 kr/L dyrare: http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S … rtId=36997

Senast redigerat av Teknikale (18 januari 2015)

xc90
18 januari 2015 · 406 Inlägg

Teknikale skrev:

xc90 skrev:

Emiiilz skrev:
Vafan töm i biltema oljan den kommer gå hur bra som helst på det.

Haha ja biltema olja blir det, men jag har 2 sorter nu, den som tråden starta med+ atf-g oljan...

Prio 1 är väl ändå fräsch olja...istället för flytande slipmedel.

Denna är 35 kr/L dyrare: http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S … rtId=36997

Det är den jag osså har hemma o tänkte slå i först......

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
xc90
19 januari 2015 · 406 Inlägg

xc90 skrev:

Equium skrev:

volvo-93 skrev:
Har hänt lite sedan 90 talet nu rekommenderar dom 75w 90 när jag har frågat dom, står även det när dom söker upp mitt regnummer.

I vilket fall så fungerar det lika bra med båda! Skulle ATF vara dålig för M47 skulle det inte stå i instruktionsboken...

Ska ringa bildeve på måndag så får vi se vad just dom hade hällt i bilen om man hade lämnat in den.....

Maliade bildeve som svara: OKQ8:s oljeguide som sade ATF-G.......
Mailade Bilia som svara: Vid byte växellåds olja använder vi oss utav Castrol motorolja
Magnatec Professional OE 5W-40

Volvo har även transmitionsolja som här beskrivs

1 l  art nr 1161 645
En multigradesyntetisk transmissionsolja avsedd för manuella
växellådor i personvagnar.
Oljan har mycket bra lågtemperaturegenskaper och en lägsta
flyttemperatur på minst -48 °C.
Transmissionsoljan rekommenderas till alla årsmodeller av typ
M45, M46, M47, M90 och M5M42 i S-/V40 med GDI-motor
samt av typ M56, M58 och M59 t.o.m. årsmodell 1995.
Tekniska data
Kvalitet: API GL-4......

Alltså detta kan man diskutera fram o tillbaks!!!

JAG slår i ATF-G sen får det bli som det blir...TACK till alla som har svarat efter bästa förmåga!

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 januari 2015 · 13 735 Inlägg

atf ska normalt sätt bara användas till m46:orna   då dom har den typen av överväxel.  brukar köra apl gl-4 i fwd lådorna och det fungerar jhu så det fungerar garanterat på en m47.. den går endå sönder innan oljan skapar ett problem ;-)  tjuter dom så häll i bananskal som är mixad i oljan så brukar det bli tyst en stund ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang