Seat Leon Cupra R, enklare styling och uppfräschning

Tobzter
27 maj 2015 · 3 145 Inlägg

Försöker också förstå varför de är så mycket dyrare än bsr??

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Cupra_
27 maj 2015 ·

tobzter skrev:
Försöker också förstå varför de är så mycket dyrare än bsr??

Det jag kan se av bilderna så är bsr-röret längre vilket gör att filtret hamnar lite bakom strålkastaren, på gott och ont. Sedan om man ska tro bilderna så får du med ett litet rör och slangklämma till vevhusslangen på CTS-kittet..
Och det är ett helt rör till skillnad från BSR som är ihopsvetsat, eller så är det svetsat fast snyggare gjort i alla fall.

Helst skulle man ha något rör i kolfiber/komposit för att spara vikt, men då blir det snabbt väldigt dyrt..

Senast redigerat av Deception (27 maj 2015)

Tobzter
27 maj 2015 · 3 145 Inlägg

Jo finishen ser lite bättre ut på cts röret .. bsr röret är i ett stycke på dom Bilderna jag har sett ej slipad svetsfog bara,därför syns den går säkert å slipa ner om man e petig wink .Sen om man vill ha samma vinkel som CTS så kan man kapa röret "10cm" så får du samma vinkel ..men tycker inte de är försvarbart för den pris skillnaden.är fortfarande bara ett rör och ett filter.tror att de är I aluminium så de väger nog inte allt för mycket

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Cupra_
27 maj 2015 ·

Haha nä men jag överväger att slänga ur reservhjulet för att spara vikt ju tongue
Billigare att lätta än att trimma smile

Jag får se hur det blir med insuget, först och främst måste intercooler och turboröret på plats, sen får vi se..

Tobzter
27 maj 2015 · 3 145 Inlägg

Hehe de är sant ..byt fälgar med mig för 18" är lättare än dina 19" wink gör stor skillnad

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Cupra_
27 maj 2015 ·

tobzter skrev:
Hehe de är sant ..byt fälgar med mig för 18" är lättare än dina 19" wink gör stor skillnad

Haha du kan få köpa mina så jag kan skaffa andra tongue

Cupra_
28 maj 2015 ·

Micro-update:

Fick aldrig min OBD-läsare att fungera ikväll så måste byta den.
Den ansluter till mobilen utan problem, men den blir aldrig "klar" utan lyser konstant rött.
Trots guider och många försök funkar det inte.

Lite trist då jag ville kolla en del värden nu innan intercoolern och turboröret byts ut, samt för att se hur mycket tryck som läcker ut.

Hinner jag smita iväg någon minut imorgon så byter jag den då.

Cupra_
28 maj 2015 ·

Då hade jag bytt den, utan framgång.
Telefonen hittar den och det går att parkoppla, men sen händer det inte mer. Den lyser konstant rött.

Jag har ominstallerat appen, startat om allt flera gånger men samma sak hela tiden. Det är precis som om den ansluter till telefonen (för jag hittar den i torque-appen) men den vägrar läsa av bilen. Bara rött ljus hela tiden.

Är det tekninmagasinet som säljer någon billig kina-skit-kopia eller vad är det som krånglar tro? Får den verkligen inte att fungera.. Sjukt störande i alla fall...


Å andra sidan:
Så fick jag sms om att mitt turbo end pipe är skickat och kommer idag eller imorgon smile

Tobzter
28 maj 2015 · 3 145 Inlägg

Hmmm.dum fråga kanske ,men har du tändningen på?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Cupra_
28 maj 2015 ·

tobzter skrev:
Hmmm.dum fråga kanske ,men har du tändningen på?

Japp, prövat både och, och med motorn igång

Tobzter
28 maj 2015 · 3 145 Inlägg

Sjukt skumt .måste ju vara trasig .eftersom vi vet att de funkar med min wink
pröva den i v70in å se om den funkar där?

Senast redigerat av tobzter (28 maj 2015)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Cupra_
28 maj 2015 ·

tobzter skrev:
Sjukt skumt .måste ju vara trasig .eftersom vi vet att de funkar med min wink
pröva den i v70in å se om den funkar där?

Jo jag får göra det, men tror inte den kommer funka där heller tyvärr.. Inte sett ett liv ur någon annan diod än den röda, så den verkar inte ens försöka kommunicera..

Cupra_
29 maj 2015 ·

Okej, då har jag nästan bestämt mig för något tongue

Då jag ändå ska riva isär halva bilen när intercoolern ska rivas så är det ju ett perfekt tillfälle att montera insugskit.

Det finns ju en uppsjö av olika, men också olika priser och det får inte vara löjliga pengar, även om dessa gränsar..

Alternativ 1:
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-872ad38eab74bed2af3a3229a986cd6a.jpg
Fördelarna med detta kit är finishen, filtret är öppet inuti också (dubbelkona),  filtrets placering mitt i luftflödet samt att det kommer passa perfekt med min Heatshield från samma tillverkare.

Nackdelen är priset, 4000 spänn i runda slängar är äckliga pengar för ett luftfilter.



Alternativ 2:
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-04a9d083e57085cc367944d0f17383cf.jpg

Fördelarna är billigare (2000).

Nackdelar: Filtret sitter mer bakom lyktan, sämre finish på röret.

Så vad säger ni, och hur hade ni gjort?
Jag känner själv att jag helst vill ha CTS-kittet, och jag blir nog mest nöjd med det, men det är liiiite väl dyrt. Hade det kostat 3000 så hade jag slagit till direkt.

BSRs vanliga sportluftilter för box (tillverkas av JR) har jag använt förr och varit nöjd med.
Det som gör att jag inte vill ha det är främst den fula svetsskarven mitt på röret, sen är jag lite skeptisk till att filtret hamnar bakom strålkastaren, känns som större risk att det suger varmluft då. Fördelen är att den skit som kommer in igenom grillen flyger inte rakt på filtret på BSRs.

Senast redigerat av Deception (29 maj 2015)

Cupra_
30 maj 2015 ·

Lördagsgodis!


Idag har jag varit och hämtat ut lite grejer.


Ett oljelock till Audi R8 smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-4df04dafcfbb9a8468fea599bb09b47b.jpg



Men viktigast av allt, mitt utloppsrör!
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-f5bb4924eb1acfc19c24e60a6affd857.jpg

Det känns gediget och välgjort måste jag säga, och väger typ ingenting, skitcoolt smile


Angående insugskit så kan jag säga att det är avgjort hur/vad som ska bli av det. Men ni får vänta och se helt enkelt smile

Senast redigerat av Deception (30 maj 2015)

Cupra_
31 maj 2015 ·

Miniupdate:

Idag har jag satt dit R8-oljelocket!
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-7630e0acb449a87aeb93b0be8b083d19.jpg

Liten onödig detalj kanske men lite kul, och visst ser det lite roligare ut än det helsvarta originalet smile

Mahlberg
1 juni 2015 · 506 Inlägg

Rolig tråd och kul att det händer så mycket hela tiden! Tråkigt med bakslagen du har fått på vägen men det har samtidigt pushat dig längre i byggandet smile Blev själv sugen på en sån OBD läsare, skriv gärna lite mer om den och funktionerna osv om du får i gång den. Prem lagd för övrigt! Bara att kämpa på nu big_smile

"Fighting for peace is like fucking for virginity"
Hellre en tratt i anus än ratta en Taunus!
Volvo V70II MY09 Projekt - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=317855
Cupra_
1 juni 2015 ·

Mahlberg skrev:
Rolig tråd och kul att det händer så mycket hela tiden! Tråkigt med bakslagen du har fått på vägen men det har samtidigt pushat dig längre i byggandet smile Blev själv sugen på en sån OBD läsare, skriv gärna lite mer om den och funktionerna osv om du får i gång den. Prem lagd för övrigt! Bara att kämpa på nu big_smile

Tack och kul att du uppskattar tråden!
Obd-dongeln funkar kalas för Tobzter här i tråden, vi har pluggat in hans i min bil en gång. Vad du kan se och läsa ut är lite olika beroende på bilmodell. I vårt fall kunde man se det mesta live via appen Torque.
Laddtryck, insugstemp, lambda m.m. vilket gör det överflödigt att köpa såna mätare och installera. Jag tror att antingen har jag fått två trasiga eller så är det något med min telefon som jag inte lyckats lösa.

Händer mycket hela tiden vet jag inte om det gör. Men jag försöker hålla liv i tråden och uppgradera bilen i den mån tid och ekonomi tillåter.
Helst vill man ju bara köpa alla coola grejer man ser, men med hund, barn och villa så är det mycket annat som tar tid och pengar.

Jag uppskattar verkligen alla era kommentarer och förslag, det sporrar mig att fortsätta fixa och dona. Så stort tack till alla medverkande!

Tobzter
1 juni 2015 · 3 145 Inlägg

Jäkla mysigt oljelock wink  måste du ju köpa matchande kylarlock och svart lock till spolarvätskan  wink

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Cupra_
1 juni 2015 ·

tobzter skrev:
Jäkla mysigt oljelock wink  måste du ju köpa matchande kylarlock och svart lock till spolarvätskan  wink

Tack!
Svart lock till kylarvätskan och spolarvätskan kommer nog med tiden.
Kylarlocket till R8 var rätt dyrt så där har jag inte bestämt mig än om det blir något.

Oxygen
1 juni 2015 · 629 Inlägg

Jag kör med lock från Porsche:

https://www1.garaget.org/archive/8/7669/356891/356891-3491736.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang