Saab 9-3 OG dörrhögtalare

roxuw
14 januari 2015 · 56 Inlägg

Tjena allihopa!
Har tyvärr det klena ljudsystemet i min Saab, närmare bestämt AS1.
Därav inga högtalare i dörrarna fram. Har nu öppnat och tittat och ser att jag har faktiskt fördragna kablar till högtalarna. Då är det ju ingen ström i det här heller. Så måste jag montera ett slutsteg nu då? Räcker isfåfall ett 2 kanals slutsteg? Eller kan man koppla högtalarna till stereon direkt? Om den nu klarar av det..
annars vart ska jag montera slutsteget för att koppla in 6.5" i dörrarna.

Har inte original HU.

Väldigt tacksam för svar, Rookie inom ljud wink

roxuw
14 januari 2015 · 56 Inlägg

http://www.netonnet.se/ItemExtraImages/bil-och-navigation/bilstereo/slutsteg/andersson-caa20(169262)-2.jpg
så ser mitt slutsteg ut,  2 rca sladdar (röd respektive vit) inkopplad. Vart ska baslådan sitta i dessa fästen? Går det att koppla ett par högtalare också eller måste man dra extra RCA kablar eller dyl? eller bara plug n play i slutsteget?

Senast redigerat av roxuw (14 januari 2015)

Fjong
14 januari 2015 · 1 494 Inlägg

Går att driva högtalare direkt på stereon om du inte har 4st inkopplade där redan men med ett slutsteg så får du mkt bättre resultat om installationen är rätt gjord smile

Behöver veta fullständigt namn på steg och baslåda om jag ska kunna hjälpa dig med hur du ska koppla. Man behöver också göra lite inställningar på steget innan man börjar spela så att allt används på rätt sätt annars finns risken att man bränner nått.

roxuw
14 januari 2015 · 56 Inlägg

http://www.netonnet.se/art/bil-och-navi … 3390.3366/
Hur ska jag kunna koppla högtalare med slutsteget och även basen?

Senast redigerat av roxuw (14 januari 2015)

roxuw
15 januari 2015 · 56 Inlägg

Behöver verkligen hjälp, testade koppla in de i slutsteget men låter ingenting..
Har en RCA Kabel kopplat från stereo till slutsteg, baslådan funkar.

Fjong
15 januari 2015 · 1 494 Inlägg

Skulle inte koppla både bas och framsystem på det steget, köp ett monoblock till basen och kör framsystemet på 4 kanal steget istället smile

zipper63
15 januari 2015 · 2 Inlägg

Dörrhögtalarna som sitter där original drivs av ett slutsteg som sitter bakom panelen till vänster om passagerarens fötter om du hade högtalare i dörrarna sitter det troligtvis ett steg som inte är inkopplat (det är specialkontakt, man måste ha en adapter för RCA-utgångarna till den)

Jag skulle satt det steget du har bryggkopplat till baslådan och ett till för dörrhögtalarna. Du skall egentligen inte driva baslådan med mer än 150w rms men jag hade nog lagt den på 200 ändå, något kortare livstid men 100w för bas känns lite. (jag tycker min som är 2 12" med 200wrms var är lite klent emellanåt) Om du bryggkopplar så du kör en kanal får du ut 200wrms ur det steget. Du kan driva på 100wrms till basen och troligtvis driva dörrhögtalarna på de andra två kanalerna men du kommer ha låg effekt.

Tänk också på att du vill ställa så att basen inte spelar för höga frekvense, medan dörrhögtalarna helst bör spela som mid-range eller full-range. Originaldörrhögtalarna är midbasar. Personligen spelar mina dörrhögtalare ca 200hz-4khz men det finns många sätt att göra det på.

Tillbaka till ursprungsfrågan/TL;DR. Kolla om det sitter ett slutsteg till dörrhögtalarna, avgör om du prioriterar livslängd eller ljud på baslådan och koppla den på 100w respektive 200w beroende på vad du kommer fram till. Om nu inte det finns något steg, lägg till ett extra, det lönar sig troligtvis. Alternativt kör steget i tre kanaler (se till att du har low-pass för fram/bak-kanalerna separat). Då kopplar du basen i ena "blocket" som bryggat och högtalarna i andra blocket som "vanligt". du har då 100wrms till bas och 50w till varje dörrhögtalare.

Saab 9-3 (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang