Koppla Högnivå+Lågnivå på 6x9

erilc
16 januari 2015 · 13 Inlägg

Hej!
Jag har ett slutsteg som är 4 kanaler på (Denver CAP-4100) och har bryggat två av dessa till baslådan, då tänkte jag ta de resterande två till de 6x9 jag har i hatthyllan bak men det finns ingen högnivå-ingång på detta slutsteg. Då jag gärna vill ha högnivå-ljud och ljud från slutsteget på dessa högtalare bak så tänkte jag höra om någon har en bra lösning på detta?
Mvh Erik

Senast redigerat av erilc (16 januari 2015)

it_mutt Avstängd
16 januari 2015 · 10 388 Inlägg

erilc skrev:
Hej!
Jag har ett slutsteg som är 4 kanaler på (Denver CAP-4100) och har bryggat två av dessa till baslådan, då tänkte jag ta de resterande två till de 6x9 jag har i hatthyllan bak men det finns ingen högnivå-ingång på detta slutsteg. Då jag gärna vill ha högnivå-ljud och lågnivåljud i dessa högtalare bak så tänkte jag höra om någon har en bra lösning på detta?
Mvh Erik

Ehm...va?

Har du ingen lågnivåutgång på stereon "över" så kan du antingen Y-splitta de lågnivåutgångarna du har på stereon, eller skaffa en "högnivå-till-lågnivå"-adapter.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
erilc
16 januari 2015 · 13 Inlägg

Hur skall jag förklara, jag vill inte enbart ha basljud i högtalarna utan jag vill även ha vanligt ljud i dessa.
Jag har en subwooferutgång som jag kopplat med rca kablar till slutsteget som driver både baslådan och högtalarna. Så hur gör jag för att få in vanligt stereoljud också på dessa högtalare? Är det ens möjligt? smile
ursäkta, jag misstolkade hög och lågnivå för något annat!

Senast redigerat av erilc (16 januari 2015)

Fjong
16 januari 2015 · 1 494 Inlägg

Har du testat den den lågnivåutgången du har så att du vet om det är full signal där eller inte? tongue

erilc
16 januari 2015 · 13 Inlägg

Fjong skrev:
Har du testat den den lågnivåutgången du har så att du vet om det är full signal där eller inte? tongue

Jadå, Högtalarna spelar basljudet från slutsteget som dom ska. Jag vill bara ha in ljudet från högnivåkablarna från stereon också på dessa smile

Fjong
16 januari 2015 · 1 494 Inlägg

Är dålig på Denver steg, finns möjligheten att köra HPF på två kanaler och LPF på dom andra två eller är det samma filter för alla 4 kanaler?

erilc
16 januari 2015 · 13 Inlägg

Tyvärr så är det samma hpf filter till alla kanaler

Senast redigerat av erilc (16 januari 2015)

Fjong
16 januari 2015 · 1 494 Inlägg
erilc
16 januari 2015 · 13 Inlägg

Fjong skrev:
ÄR det detta steget du har? :o
http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 6751.4698/

ja! Såg nu att jag har högpassfilter till två kanaler men händer inget då jag slår på hpf filtret

Fjong
16 januari 2015 · 1 494 Inlägg

Stämmer denna bilden med? Blir lättare att hjälpa om jag vet hur det ser ut tongue
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234148

Finns även förklaring på vad alla inställningar gör om du inte redan vet det.

erilc
16 januari 2015 · 13 Inlägg

Den ser precis ut så där!

Fjong
16 januari 2015 · 1 494 Inlägg

Då kan du alltså använda HPF på alla fyra kanaler och LPF på två, testa ställ båda filtren på full och kolla så att du inte har några filter inställda i stereon, spelar 6*9orna då så kan vi gå vidare med hur du ska dela sen. tongue

erilc
16 januari 2015 · 13 Inlägg

De spelar då jag har dessa på full!

Fjong
17 januari 2015 · 1 494 Inlägg

Bra, kör då basarna på dom 2 kanaler där du kan använda LPF och 6*9orna på dom andra två och ställ det på HPF så ska allt funka som tänkt tongue Finns andra som är mer kompetenta än jag för att avgöra delningen men du kan ju börja med att ställa både LPF och HPF på runt 80Hz och sen labba lite själv och se vad du tycker låter bäst smile

Ställ också Super Bass på 0 om den inte redan står där och sen är det bara att ställa in gainen.

Janneutanb
17 januari 2015 · 7 271 Inlägg

Du har inte ett lp filter på stereon som du har slagit igång?

erilc
17 januari 2015 · 13 Inlägg

Fick till det nu! Tack!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang