Audi A4 -97 ABS problem

Schotttz
17 januari 2015 · 586 Inlägg

Jag har mätt alla givare nu på bilen både fram och bak, och får utslag när jag snurrar på däcket, mätte ohm. Sitter helt nya givare fram på bilen.
Mätte även kontakten från bilen till givare och får 4,7v på alla. Så långt verkar allt okej.

Startar jag bilen så lyser ABS lampan direkt innan jag ens har hunnit rulla en meter med bilen.
Efter ett tag, runt 200m börjar även (!) lampan att blinka.
Kransarna fram har jag kollat med, även en kompis som är mekaniker på Hedin bil sa att dom såg helt okej ut.

Vad ska jag kolla härnäst? Eller kan det vara så enkelt att allt är korrekt fast man bara behöver nolla?

philleHBG
18 januari 2015 · 69 Inlägg

Du kan ju börja med att läsa ut felkoderna så har du iaf något att gå efter. Du kan behöva radera felkoderna också

it_mutt Avstängd
18 januari 2015 · 10 388 Inlägg

"Ger utslag"....har du ungefär samma värde på givarna? Det är nämligen det som är intressant.

ABS-varning, beroende på vad den är relaterad till, KAN vara "självläkande". Är det relaterat till givare/krans brukar dessa släckas efter just ett par hundra meters körning (alternativt tändas om man släcker med felkodssläckare och felet inte åtgärdats givetvis)

Men, om "(!)" tänds är det inte givarna/kransarna, då dessa just tänder "bara" abs-lampan..

(!) är ju mer åt "allvarligt fel i bromssystemet".

Som påpekat redan; läs ut felkoderna och ta det därifrån. Kan vara allt från taskigt med bromsvätska eller en trasig bromsljuskontakt till större ett fel

Senast redigerat av it_mutt (18 januari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Schotttz
18 januari 2015 · 586 Inlägg

Ja precis. Jag tror jag för börja med att läsa av alla felkoder och förhoppningsvis få mer kött på bena..

it_mutt Avstängd
18 januari 2015 · 10 388 Inlägg

SpotniX skrev:
Ja precis. Jag tror jag för börja med att läsa av alla felkoder och förhoppningsvis få mer kött på bena..

Läs ut felkoderna med "något ordentligt" bara (med andra ord; -inte- ELM327) och posta loggen, om felet nu inte är uppenbart givetvis smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Schotttz
19 januari 2015 · 586 Inlägg

Läs ut felkoderna med "något ordentligt" bara (med andra ord; -inte- ELM327) och posta loggen, om felet nu inte är uppenbart givetvis smile

Ska göra detta så fort jag får tag på en apparat till att göra det smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang