Vaz Lada 1300cc goes 2300cc with a swedish heart

Efter att ha lackat ur för många gånger på att ingen av de motorer jag försökt med fått plats eller rent av fått plats men svikit på den lilla detaljen att grenrör/insug suttit på fel sida så har jag nu kommit ett steg längre :) Volvos B23A motor med lite moddning av tråg och ny framvagnsbalk ska kunna göra susen :)
  • 30 Följare
  • 23 402 Visningar
  • Projektet avslutat 21 maj 2015
Sicko
18 januari 2015 · 177 Inlägg

Har tokat alldeles för mycket nu och velat fram och tillbaka, testad nya motorer olika bilmärken men slutade ändå i att modda och bygga om en gammal hederlig B23A. Hittade en lös motor med M46 låda i Vansbro och nu är jag igång smile
Började med att mäta och kolla om man eventuellt skulle flytta sumpen och bygga om oljepump m.m kom snart fram till att minska sumpen och bygga ny framvagnsbalk var det som skulle spara mest ork och plats smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179460/179460-ef7c2115da1f6cdc7fd26263dffd33e6.jpg

Sicko
18 januari 2015 · 177 Inlägg

Har även sen en tid tillbaka en sida på Facebook under namnet "Ryska fordon i Sverige" som jag lägger ut bilder på när det hänt nått nytt med mina fordon. Fast sidan är ju tänkt att fler ska gilla och dela med sig av sina ryska åkdon smile

Lygdman Amatör
18 januari 2015 · 488 Inlägg

De tror jag blir en bra lösning och betydligt enklare med inug och avgas på rätt sida.. Och billigare å enklare å trimma i framtiden wink

Gillar det mesta som någon lagt sin själ i...
Masen_Racing Euro 6 vad e det?
18 januari 2015 · 616 Inlägg

Hallå. Glöm inte av kombin bara. big_smile

Sicko
18 januari 2015 · 177 Inlägg

Jofan jag hoppas det jag å smile har svetsat om tråget idag och gjort rent lite för återmontering smile
Imårrn får jag förhoppningsvis hem en svets så jag kan svetsa en egen framvagnsbalk och kapa bort den befintliga. Efter det så ska motor och låda på plats för inpassning mot staget mellan hjälpstyrarm och snäcka

Lygdman skrev:
De tror jag blir en bra lösning och betydligt enklare med inug och avgas på rätt sida.. Och billigare å enklare å trimma i framtiden wink

Sicko
18 januari 2015 · 177 Inlägg

Haha nejdå den står kvar där jag lasta av den i väntan på ett nytt kopplingskitt som vart försenat hmm
Men lär ju i med den 5-växlade lådan i den och testa först innan jag kapar av en orginalkardan för hoppassning på den gröna smile

Masen_Racing skrev:
Hallå. Glöm inte av kombin bara. big_smile

Masen_Racing Euro 6 vad e det?
18 januari 2015 · 616 Inlägg

Hahaha. Den sista färden wink Skrattar fortfarande om detta. Får kika ut en dag å se hur de går för dig smile

Sicko
18 januari 2015 · 177 Inlägg

Kaffe/pilsner i garaget och lite bilsnack smile aldrig fel

Masen_Racing skrev:
Hahaha. Den sista färden wink Skrattar fortfarande om detta. Får kika ut en dag å se hur de går för dig smile

Masen_Racing Euro 6 vad e det?
18 januari 2015 · 616 Inlägg

Hahaha. Precis. Jag skulle bara dit en sväng, sluta med  timtal i ett garage big_smile

blir det sugis i denna eller?

Senast redigerat av Masen_Racing (18 januari 2015)

Sicko
18 januari 2015 · 177 Inlägg

Haha japp smile

Jorå det blir ju en standard b23a till en början, får jag sen bara fart på drivningen och insidan klar i tid till vårkanten så ska jag jaga delar för eventuellt mindre toppbygge, och en till fugge smile

Masen_Racing skrev:
Hahaha. Precis. Jag skulle bara dit en sväng, sluta med  timtal i ett garage big_smile

blir det sugis i denna eller?

Gl3nn
19 januari 2015 · 137 Inlägg

Lycka till! smile

Lada 2105 "Russian Cab" (1990)
Lada 2107 "Russian Standard" (1988)
Sicko
19 januari 2015 · 177 Inlägg

Tror du inte hä går? smile

Gl3nn skrev:
Lycka till! smile

Gl3nn
19 januari 2015 · 137 Inlägg

Sicko skrev:
Tror du inte hä går? smile

Gl3nn skrev:
Lycka till! smile

Jodå de är ju klart de går big_smile Det omöiliga tar bara lite längre tid tongue

Lada 2105 "Russian Cab" (1990)
Lada 2107 "Russian Standard" (1988)
Sicko
19 januari 2015 · 177 Inlägg

Idag har tråget monterats tillbaka på motorn, den nya framvagnsbalken är måttad och ska nu byggas. Blir till att bygga egna motorfästen på blocket så man kan ställa ned den på nya balken.

Gl3nn
20 januari 2015 · 137 Inlägg

http://www.ladaklubi.ee/foorum/viewthread.php?tid=13299 här har du en som lagt i en ford capri 2.xL v6 så de borde ju finnas rum big_smile

Lada 2107 "Russian Standard" (1988)
Lada 2105 "Russian Cab" (1990)
Wolf_89 Wolf_89
20 januari 2015 · 446 Inlägg

Ny tråd? varför inte fortsätta i den gamla?

Men vad är det man bruka seja?
Third time's the charm? :p

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Sicko
20 januari 2015 · 177 Inlägg

Nja smile den där såg kortare ut en stor radfyra smile jag skulle inte få plats med orginalkylare, men får se om den gamla mb190 kylaren får plats även med B23an

Gl3nn skrev:
http://www.ladaklubi.ee/foorum/viewthread.php?tid=13299 här har du en som lagt i en ford capri 2.xL v6 så de borde ju finnas rum big_smile

Sicko
20 januari 2015 · 177 Inlägg

Jadu smile jag tillflippade lite efter att Opelmotorn inte heller gick så jag raderade den helt och la bilen på blocket hmm men ångrade mig rätt snabbt och forskade i en tredje motor och den SKA i!!! smile om vi så ska gråta bägge 2

Wolf_89 skrev:
Ny tråd? varför inte fortsätta i den gamla?

Men vad är det man bruka seja?
Third time's the charm? :p

Sicko
20 januari 2015 · 177 Inlägg

Liten update idag:

Ny framvagnsbalk svetsad i bänk efter det jag måttat fram, blir väll att svetsa i den imorgon med lite flyt.
Har även gjort en lite snitsigare plugg till "pulsair ingången" i insuget istället för att som förr knäcka röret och svetsa ihop det har jag gjort en bult smile
Pluggar till grenrörsidan finns också nu.

Bilder kommer efter det att jag fått delarna på plats

Wolf_89 Wolf_89
20 januari 2015 · 446 Inlägg

Sicko skrev:
Jadu smile jag tillflippade lite efter att Opelmotorn inte heller gick så jag raderade den helt och la bilen på blocket hmm men ångrade mig rätt snabbt och forskade i en tredje motor och den SKA i!!! smile om vi så ska gråta bägge 2

Wolf_89 skrev:
Ny tråd? varför inte fortsätta i den gamla?

Men vad är det man bruka seja?
Third time's the charm? :p

Okej. Allt går ju. Men frågan är ju bara hur mkt man vill kapa smile

Men du lyckas nog till sist.

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang