Lackera om huv,tak,bagagelucka 15 000kr

newflag
18 januari 2015 · 62 Inlägg

Vi börjar med en kort historia:

En bil skulle köpas av modellen BMW 5-serie  E60 2007 , bilen hade fått kåda över sig vilket återförsäljaren försökt ta bort genom polering. Detta var ett mycket dåligt beslut då de masserat/bränt in kådan i lacken, detta går antagligen inte att ta bort utan det är en omlackering som gäller på motorhuv, tak och bagagelucka.


Pratade med en lackerare  som ville ha 15 000kr för en omlackering ( motorhuv, tak och bagagelucka) bara motorhuven skulle gå på runt 5500kr, min fråga är helt enkelt är detta dyrt eller ett bra erbjudande, färgen är en metalliclack.



http://s12.postimg.org/nmlvejshp/IMG_20150223_133908.jpg

http://s12.postimg.org/427cbrrwd/IMG_20150223_133914.jpg

http://s12.postimg.org/58bcakg71/IMG_20150223_134001.jpg


free image hosting

Senast redigerat av newflag (23 februari 2015)

it_mutt Avstängd
18 januari 2015 · 10 388 Inlägg

Skulle väl spontant säga att det inte låter så överdrivet dyrt om det är "med kvitto". Det är snordyrt att få saker och ting lackade om det ska vara "med kvitto", för att inte tala om hela bilar.

Men, det är väl bara att kolla runt vad andra skulle vilja ha, så ger det ju ett hum om hur prisbilden ser ut.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mack Forum- och sitemoderator
19 januari 2015 · 26 136 Inlägg

Helt okej tycker jag det låter som. Särskilt om det är med kvitto.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
19 januari 2015 · 1 152 Inlägg

Som ex så lackade jag om frontstötis, motorhuv, splitters, ögonlock, vingen samt samtliga lister invändig för 5500:- exkl moms här i Sthlm så 15 lax för tre delar är rån!

Jag fick ett bra pris det vet jag men 15k för 3delar är brutalt! Ring runt olika firmor och kolla.
Sen så råder jag dig att kolla med mindre firmor då de är rädda om sina rykten och lever på kunderna så allt blir bra.

De större firmorna brukar ha dålig attityd och skiter i små kunder....

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
dawwe ...has left the building...
19 januari 2015 · 4 474 Inlägg

Kanske sveriges bästa lackerare, men definitvt bland de dyrare...Prisexempel, hellack 5-serie in & utvändigt ca 75', men då med "garanterat perfekt resulat"...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
zzr94092
19 januari 2015 · 4 385 Inlägg

lackeraren ska ju dessutom få bort kådan åxxå,,har inte bilhandlaren nån "drulle"försäkring , så ni kan lösa det på den vägen,om inte den självrisken är högre än lackpriset du fått redan.

Hamilton
19 januari 2015 · 8 864 Inlägg

En duktig rekondare borde titta på bilen innan du beslutar dig för att lackera om den.

Fotograf på tierpidag.se
Hool
19 januari 2015 · 1 067 Inlägg

Att jämnföra lack av lösa delar med lack av tak är fel..

Dels ska en jävla massa lister och skit lös dessutom så får man lacka med lite överlapp så det inte blir skarvar och dylikt.. 

Slänga in lite lösa delar i boxen är fan så mycket mindre jobb..

Och ja..  Visa bilen åt en duktig rekondare innan..

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Powe_R
19 januari 2015 · 414 Inlägg

Visa bilen för en rekondare innan som flera sagt tidigare.

Själv tycker jag priset är dyrt, men antagligen är det där omkring priset ligger med kvitto och utan att du förbereder något själv. (T.ex plocka lister, vattenslipa)

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
JBeam
19 januari 2015 · 201 Inlägg

newflag skrev:
Vi börjar med en kort historia:

En bil skulle köpas av modellen BMW 5-serie  E60 2007 , bilen hade fått kåda över sig vilket återförsäljaren försökt ta bort genom polering. Detta var ett mycket dåligt beslut då de masserat/bränt in kådan i lacken, detta går antagligen inte att ta bort utan det är en omlackering som gäller på motorhuv, tak och bagagelucka.


Pratade med en lackerare  som ville ha 15 000kr för en omlackering ( motorhuv, tak och bagagelucka) bara motorhuven skulle gå på runt 5500kr, min fråga är helt enkelt är detta dyrt eller ett bra erbjudande, färgen är en metalliclack.

Ni får gärna ge tips på bra lackerare i skåne då bilen befinner sig där!

Upp med lite bilder på "skadorna". Man kan inte polera in kåda i lacken. Antingen polerar du runt kådan på lacken eller så bränner du lacken. Så länge det finns lack finns det hopp wink
Rengörning, våtslip och polering löser det mesta om man vet vad man sysslar med.

Sen är det omöjligt att säga om 15.000:- är billigt eller dyrt. Beror på hur bra det blir.
Är det någon riktigt duktig och noggrann lackerare är 15.000:- helt acceptabelt. E60 är ju rätt stor dessutom.

Senast redigerat av JBeam (19 januari 2015)

zZackEe
20 januari 2015 · 53 Inlägg

Skulle nog också börja med att lämna in den hos en bilvårdsfirma först.
Jag blev nyfiken och räknade lite snabbt på en E60 och hamnade på 14,428:- inkl moms så det är nog riktigt det pris du fått. Det är en del demontering av detaljer innan lack (emblem, spolmunstycken, antenn mm mm)samt återmontering och det är den minst tidskrävande biten.

newflag
5 februari 2015 · 62 Inlägg

Sorry för det sena svaret har inte varit här inne på ett bra tag!

it_mutt skrev:
Skulle väl spontant säga att det inte låter så överdrivet dyrt om det är "med kvitto". Det är snordyrt att få saker och ting lackade om det ska vara "med kvitto", för att inte tala om hela bilar.

Men, det är väl bara att kolla runt vad andra skulle vilja ha, så ger det ju ett hum om hur prisbilden ser ut.

ok!

Mack skrev:
Helt okej tycker jag det låter som. Särskilt om det är med kvitto.

Ok!

PITSTOP skrev:
Som ex så lackade jag om frontstötis, motorhuv, splitters, ögonlock, vingen samt samtliga lister invändig för 5500:- exkl moms här i Sthlm så 15 lax för tre delar är rån!

Jag fick ett bra pris det vet jag men 15k för 3delar är brutalt! Ring runt olika firmor och kolla.
Sen så råder jag dig att kolla med mindre firmor då de är rädda om sina rykten och lever på kunderna så allt blir bra.

De större firmorna brukar ha dålig attityd och skiter i små kunder....

Skall höra med några andra firmor också.

dawwe skrev:
Kanske sveriges bästa lackerare, men definitvt bland de dyrare...Prisexempel, hellack 5-serie in & utvändigt ca 75', men då med "garanterat perfekt resulat"...

lite för dyrt kanske haha...

zzr94092 skrev:
lackeraren ska ju dessutom få bort kådan åxxå,,har inte bilhandlaren nån "drulle"försäkring , så ni kan lösa det på den vägen,om inte den självrisken är högre än lackpriset du fått redan.

Nope det ville han inte gå med på utan den såldes som det stod!

Hamilton skrev:
En duktig rekondare borde titta på bilen innan du beslutar dig för att lackera om den.

skall visa upp bilen snart när det blir lite varmare ute.


Powe_R skrev:
Visa bilen för en rekondare innan som flera sagt tidigare.

Själv tycker jag priset är dyrt, men antagligen är det där omkring priset ligger med kvitto och utan att du förbereder något själv. (T.ex plocka lister, vattenslipa)

JBeam skrev:

newflag skrev:
Vi börjar med en kort historia:

En bil skulle köpas av modellen BMW 5-serie  E60 2007 , bilen hade fått kåda över sig vilket återförsäljaren försökt ta bort genom polering. Detta var ett mycket dåligt beslut då de masserat/bränt in kådan i lacken, detta går antagligen inte att ta bort utan det är en omlackering som gäller på motorhuv, tak och bagagelucka.


Pratade med en lackerare  som ville ha 15 000kr för en omlackering ( motorhuv, tak och bagagelucka) bara motorhuven skulle gå på runt 5500kr, min fråga är helt enkelt är detta dyrt eller ett bra erbjudande, färgen är en metalliclack.

Ni får gärna ge tips på bra lackerare i skåne då bilen befinner sig där!

Upp med lite bilder på "skadorna". Man kan inte polera in kåda i lacken. Antingen polerar du runt kådan på lacken eller så bränner du lacken. Så länge det finns lack finns det hopp wink
Rengörning, våtslip och polering löser det mesta om man vet vad man sysslar med.

Sen är det omöjligt att säga om 15.000:- är billigt eller dyrt. Beror på hur bra det blir.
Är det någon riktigt duktig och noggrann lackerare är 15.000:- helt acceptabelt. E60 är ju rätt stor dessutom.

okej bra att veta

zZackEe skrev:
Skulle nog också börja med att lämna in den hos en bilvårdsfirma först.
Jag blev nyfiken och räknade lite snabbt på en E60 och hamnade på 14,428:- inkl moms så det är nog riktigt det pris du fått. Det är en del demontering av detaljer innan lack (emblem, spolmunstycken, antenn mm mm)samt återmontering och det är den minst tidskrävande biten.

Skall ta bilen till en rekondare när det blir lite varmare!





För övrigt så köptes bilen eftersom jag fick det för ett ganska bra pris tillslut 10 000kr billigare än begärt blev det. När jag jämför med andra firmor så ligger priserna på ca 20 000kr - 30 000 kr dyrare för samma bil (utan kåda då...).

Lägger upp en bild när jag har tid, tack för alla svar

Senast redigerat av newflag (5 februari 2015)

3milius
12 februari 2015 · 296 Inlägg

Hool skrev:
Att jämnföra lack av lösa delar med lack av tak är fel..

Dels ska en jävla massa lister och skit lös dessutom så får man lacka med lite överlapp så det inte blir skarvar och dylikt.. 

Slänga in lite lösa delar i boxen är fan så mycket mindre jobb..

Och ja..  Visa bilen åt en duktig rekondare innan..

Jag håller helt och hållet med.

Lösa delar som splitters, vinge osv är inget arbete. Motorhuv är relativt enkelt men lite stort i fallet E60.
Jag höll på en hel dag att skruva loss takrailsen från en Merca W210, fick riva allting ovanför instrumentbrädan inuti bilen för att ens få loss innertaket, med andra ord krockgardinerna också som satt under taklisterna.

15k låter rimligt, kåda kan dessutom ställa till det vid lackering kan jag tänka mig,
jag lackade en dörr på en bil som stått under ett plommonträd och den fick jag lacka om sisådär 3 gånger,
då det var något som färgen reagerade på, även efter slipning.

Kolla definitivt med någon kunnig bilrekondare, på bilfirmorna är det bara snabba pengar som gäller,
ingen ställer sig och lerar och våtslipar bilen till perfektion där.

newflag
23 februari 2015 · 62 Inlägg

it_mutt skrev:
Skulle väl spontant säga att det inte låter så överdrivet dyrt om det är "med kvitto". Det är snordyrt att få saker och ting lackade om det ska vara "med kvitto", för att inte tala om hela bilar.

Men, det är väl bara att kolla runt vad andra skulle vilja ha, så ger det ju ett hum om hur prisbilden ser ut.

Mack skrev:
Helt okej tycker jag det låter som. Särskilt om det är med kvitto.

PITSTOP skrev:
Som ex så lackade jag om frontstötis, motorhuv, splitters, ögonlock, vingen samt samtliga lister invändig för 5500:- exkl moms här i Sthlm så 15 lax för tre delar är rån!

Jag fick ett bra pris det vet jag men 15k för 3delar är brutalt! Ring runt olika firmor och kolla.
Sen så råder jag dig att kolla med mindre firmor då de är rädda om sina rykten och lever på kunderna så allt blir bra.

De större firmorna brukar ha dålig attityd och skiter i små kunder....

dawwe skrev:
Kanske sveriges bästa lackerare, men definitvt bland de dyrare...Prisexempel, hellack 5-serie in & utvändigt ca 75', men då med "garanterat perfekt resulat"...

zzr94092 skrev:
lackeraren ska ju dessutom få bort kådan åxxå,,har inte bilhandlaren nån "drulle"försäkring , så ni kan lösa det på den vägen,om inte den självrisken är högre än lackpriset du fått redan.

Hamilton skrev:
En duktig rekondare borde titta på bilen innan du beslutar dig för att lackera om den.

Hool skrev:
Att jämnföra lack av lösa delar med lack av tak är fel..

Dels ska en jävla massa lister och skit lös dessutom så får man lacka med lite överlapp så det inte blir skarvar och dylikt.. 

Slänga in lite lösa delar i boxen är fan så mycket mindre jobb..

Och ja..  Visa bilen åt en duktig rekondare innan..

Powe_R skrev:
Visa bilen för en rekondare innan som flera sagt tidigare.

Själv tycker jag priset är dyrt, men antagligen är det där omkring priset ligger med kvitto och utan att du förbereder något själv. (T.ex plocka lister, vattenslipa)

JBeam skrev:

newflag skrev:
Vi börjar med en kort historia:

En bil skulle köpas av modellen BMW 5-serie  E60 2007 , bilen hade fått kåda över sig vilket återförsäljaren försökt ta bort genom polering. Detta var ett mycket dåligt beslut då de masserat/bränt in kådan i lacken, detta går antagligen inte att ta bort utan det är en omlackering som gäller på motorhuv, tak och bagagelucka.


Pratade med en lackerare  som ville ha 15 000kr för en omlackering ( motorhuv, tak och bagagelucka) bara motorhuven skulle gå på runt 5500kr, min fråga är helt enkelt är detta dyrt eller ett bra erbjudande, färgen är en metalliclack.

Ni får gärna ge tips på bra lackerare i skåne då bilen befinner sig där!

Upp med lite bilder på "skadorna". Man kan inte polera in kåda i lacken. Antingen polerar du runt kådan på lacken eller så bränner du lacken. Så länge det finns lack finns det hopp wink
Rengörning, våtslip och polering löser det mesta om man vet vad man sysslar med.

Sen är det omöjligt att säga om 15.000:- är billigt eller dyrt. Beror på hur bra det blir.
Är det någon riktigt duktig och noggrann lackerare är 15.000:- helt acceptabelt. E60 är ju rätt stor dessutom.

zZackEe skrev:
Skulle nog också börja med att lämna in den hos en bilvårdsfirma först.
Jag blev nyfiken och räknade lite snabbt på en E60 och hamnade på 14,428:- inkl moms så det är nog riktigt det pris du fått. Det är en del demontering av detaljer innan lack (emblem, spolmunstycken, antenn mm mm)samt återmontering och det är den minst tidskrävande biten.

3milius skrev:

Hool skrev:
Att jämnföra lack av lösa delar med lack av tak är fel..

Dels ska en jävla massa lister och skit lös dessutom så får man lacka med lite överlapp så det inte blir skarvar och dylikt.. 

Slänga in lite lösa delar i boxen är fan så mycket mindre jobb..

Och ja..  Visa bilen åt en duktig rekondare innan..

Jag håller helt och hållet med.

Lösa delar som splitters, vinge osv är inget arbete. Motorhuv är relativt enkelt men lite stort i fallet E60.
Jag höll på en hel dag att skruva loss takrailsen från en Merca W210, fick riva allting ovanför instrumentbrädan inuti bilen för att ens få loss innertaket, med andra ord krockgardinerna också som satt under taklisterna.

15k låter rimligt, kåda kan dessutom ställa till det vid lackering kan jag tänka mig,
jag lackade en dörr på en bil som stått under ett plommonträd och den fick jag lacka om sisådär 3 gånger,
då det var något som färgen reagerade på, även efter slipning.

Kolla definitivt med någon kunnig bilrekondare, på bilfirmorna är det bara snabba pengar som gäller,
ingen ställer sig och lerar och våtslipar bilen till perfektion där.

Knäppte några bilder idag vad tror ni ser det mörkt ut för mig, skulle till rekondaren idag men det började snöa så får bli någon annan dag.

smile

Andyah
23 februari 2015 · 242 Inlägg

det är väl bara o åka till rekonden fast det snöar? den ska ju IN i en lokal med bra belysning.

Glesmark
23 februari 2015 · 1 938 Inlägg

Mina första tankar går lite åt "vad i h*****e?"-hållet efter att ha sett bilderna.
Frågan är varför man inte ger upp efter att ha testat på en fläck.
Undra hur många hättor det gick åt utan att det ens blev bra. lol lol

Kåda börjar man att lösa med kem, man försöker inte polera bort kåda med maskin som ett första steg.

Hur kändes det om du drar fingret över kåda-fläckarna?
Jag misstänker att det kan ha blivit en hård yta pga poleringen som gör att det kan bli ännu jävligare att få bort.
Skulle tvättat bort det med kem från början som sagt.

newflag
23 februari 2015 · 62 Inlägg

Andyah skrev:
det är väl bara o åka till rekonden fast det snöar? den ska ju IN i en lokal med bra belysning.

Rekomdaren har ej tid at ta emot bilen just nu därför det inte kändes lönt att lämna av bilen.

Glesmark skrev:
Mina första tankar går lite åt "vad i h*****e?"-hållet efter att ha sett bilderna.
Frågan är varför man inte ger upp efter att ha testat på en fläck.
Undra hur många hättor det gick åt utan att det ens blev bra. lol lol

Kåda börjar man att lösa med kem, man försöker inte polera bort kåda med maskin som ett första steg.

Hur kändes det om du drar fingret över kåda-fläckarna?
Jag misstänker att det kan ha blivit en hård yta pga poleringen som gör att det kan bli ännu jävligare att få bort.
Skulle tvättat bort det med kem från början som sagt.

Jag kan ju säga att jag ifårgasatte polerens kompetens när jag såg det förstår inte varför man inte bara söker på internet om man inte vet hur man får bort något, jag hade gjort ett bättre jobb desutom misstänker jag att de inte polerat hela bilen utan bara just huv/tak/bagagelucka. Köpte bilen eftersom det är 1 ägare på den typ all utrustning utan navi samt servad 9 gånger hos samma BMW återförsäljare.

Svar ja kådan är hård går ej att göra märke i den med nageln...

Senast redigerat av newflag (23 februari 2015)

Glesmark
23 februari 2015 · 1 938 Inlägg

Vart bor du någonstans?

newflag
23 februari 2015 · 62 Inlägg

Glesmark skrev:
Vart bor du någonstans?

Lite utanför lund, Skåne

Digital_Kicker
23 februari 2015 · 3 721 Inlägg

Hör med Dan på http://dperssonbilrekond.se.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang