Felkoder Volvo V70 2007/08

Tbirdvibes
20 januari 2015 · 10 Inlägg

'Motorserv.  Erfodras Snarast' står det på färddatorn i bilen. Aktoriserad Volvoverkstad kan inte hitta felet.  De släcker felkoderna men lampan tänds igen efter någon km.  Det är tredje gången som jag lämnar in den på verkstaden. De vet som sagt inte vad som är felet men de tror då istället att det är själva datorn i bilen som är fel och att det då kostar 11.000 kr att reparera/laga (Bilen är inte värd mer än 40-50.000 kr).
Men enligt en källa ifrån en som utvecklar motorer och fordon så anser den personen att det troligen inte är det som är felet. Förekommer ofta på hans arbete att verkstadskillar/tjejer som inte kan hitta felen på deras fordon har antagit att det är datorn på deras fordon och har bytt. Men senare visats sig att det inte varit det.
Någon mer som råkat för detta? Vad kan man göra när ingen auktoriserad volvoverkstad kan hitta felet, och ingen annan verkstad kan komma in i hela systemet för de inte har rätt utrustning?
De vill förövrigt att man ska betala 1300 kr för varje gång jag lämnar in den och de ska söka efter felkoder/koppla upp den igen ....?!?

zzr94092
20 januari 2015 · 4 390 Inlägg

Hur går bilen då?

Tbirdvibes
20 januari 2015 · 10 Inlägg

Den går normalt när felkoderna har släckts ned. När de sedan tänds så går den max 80 km/h...!
Fick för övrigt svar idag ifrån verkstaden. Idag var de säkra sa de att det verkligen var styrenheten (datorn) till bilen som var trasig.  Men det tror inte jag.... men, men.  Jag får lov att lita på det dom säger och skriftligen komma överens med dem att jag inte behöver betala om det visar sig att felkoderna fortfarande finns kvar efteråt.
Nu sa de att en ny styrenhet med arbete kostar 10.000 kr, inte 11.000 som förra veckan? ?? En begagnad. sådan kostar 5000 kr med arbete inkluderat...

Senast redigerat av Tbirdvibes (20 januari 2015)

zzr94092
20 januari 2015 · 4 390 Inlägg

Kolla på "Jag rullar.se" försök att få tag på denna man "johnnype" han har mer kunnande än vilken volvo verkstad som helst.

Frosted
20 januari 2015 · 1 878 Inlägg

ERm....
Bistå oss med de felkoderna volvo verkstaden har läst ut.. annars blir det en gissningslek...

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Haglund_Robin
20 januari 2015 · 82 Inlägg

Du vet inte mer specifikt vad det är för kod som kommer upp? På Volvo har dom alltså inte bytt eller gjort något utan bara nollat felkoder? Har dom sagt nåt om vad det är dom har felsökt om dom gjort det?

Det är ju inte jätte vanligt att en styrenhet lägger av men det händer ju, men man ska inte byta styrenhet baserat endast på en felkod utan ordentlig felsökning först så nåt måste dom ju kollat?

Dodge Charger "Gamle Svarten" (1970)
Volvo XC 70 (2005)
Tbirdvibes
20 januari 2015 · 10 Inlägg

Har tyvärr inte de felkoder i närheten. Men de jag vet är bland annat en felkod för luftmassemätaren. Dock har jag bytt 3 gånger på verkstad, men lik förbannat lyser lampan om felkod igen efter någon månad/veckor. 
Verkstadskillarna pratade om två nätverk i Volvo som datorn växlar mellan. Så fort de ska gå igenom en utav alla felkoder så växlar bilen/datorn om och byter nätverk.  Helt plötsligt fungerar den delen igen de skulle gå igenom sa de till mig. De hinner inte utforska felen förren det växlar om och felkoderna försvinner som sagt. Lustigt. Återkommer med exakta felkoder imorgon till Er.

Frosted
20 januari 2015 · 1 878 Inlägg

Dem som har sagt att felkoderna försvinner ljuger dig upp i nyllet. Det gör dem inte..
Detta är från min bil med Volvos program VIDA (gjort hos Auktoriserad Verkstad!)

http://i.imgur.com/czGDJcv.jpg
Felkoden är funnen Aktiv/Inte Aktiv.

Koderna som sagt försvinner inte....

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Tbirdvibes
21 januari 2015 · 10 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210682/210682-1c712b3df670507380b7cfeb41c394a7.jpg

Här är mina felkoder som den auktoriserade Volvoverkstaden har svårt att förstå vad felet är.... motor-styrenhetsfel säger de....

https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210682/210682-617b90a6a8b914955017916ca82b5ce1.jpg

Tbirdvibes
21 januari 2015 · 10 Inlägg

...dessutom undrar jag vad denna data-styrenhet heter så man kan söka rätt efter en sådan begagnad.  Om det nu är det som är felet. ... Tacksam för svar

Highway_Outlaw
21 januari 2015 · 198 Inlägg

Du har felkod 135F Luftmassemätare , för låg signal.

Detta kan vara ett felaktivt luftflöde igenom den eller kanske ett fel på själva luftmassemätaren.

Nolla felkoden är ingen reparation.

Tycker det är mycket märkligt att en auktoriserad verkstad gör så.

Googlar du på felkoden så verkar den inte vara helt ovanlig.

Hittar 2 st där felet verkar ha legat i tryck/temp sensorn på intercoolern.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=62801

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=19759

Senast redigerat av Highway_Outlaw (21 januari 2015)

Haglund_Robin
21 januari 2015 · 82 Inlägg

ECM heter styrenheten som luftmassemätaren jobbar mot, det står framför felkoden på pappret du fått vilken styrenhet som registrerat ett fel.

Som Highway_Outlaw säger så kan det bli denna felkoden när det är strul med TMAP:en, är relativt vanligt på en sån motor som du har. Är dock bara en gissning, hade vart lite intressant att prova det i alla fall innan man byter styrenhet vilket är desto ovanligare.

Annars så hade jag kollat noga efter så den inte tar tjuvluft någonstans iom att den sätter felkod på låg signal, också nåt som borde göras innan man byter styrenhet. Det allra bästa tycker jag när man letar luftläckor är rökmaskin, man ser minsta lilla läcka hur lät som helst!

Känns inte som att Luftmassemätaren skulle vart paj om du bytt den 3ggr innan, byttes den mot ny eller beg?

Kort sagt hade jag kollat efter luftläcka först sen provat med ny TMAP

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194881/194881-81a77e6f0cfb766b5c899000f2d7b400.jpg
Tog mig friheten att vrida bilden:)

Dodge Charger "Gamle Svarten" (1970)
Volvo XC 70 (2005)
Tbirdvibes
21 januari 2015 · 10 Inlägg

Jag har bytt luftmassemätaren hos verkstäder 3 gånger.  Lampan fortsätter att tändas.... Därför vet de inte vad de skall göra åt saken.  De gjorde även en test på volvoverkstad en. De tyckte där att testvärdet/resultatet var så pass liten/lågt där värdet egentligen skulle ligga på att de inte borde vara någon anledning/faktor till att lampan borde lysa. De visste inte varför eller vad de skulle göra då med tanke på att jag nu redan varit inne tre gånger och bytt luftmassemätaren....

Nog om det, mitt största bekymmer/problem är istället att de säger att "datorns"-styrenhet är trasig och att den skall bytas för nu av en kostnad av 10.000 kr.
Som jag skrev i tidigare här i inlägget att nu helt plötsligt så lyser lampan i bilen att 'Motorserv.  Erfodras Snarast' på färddatorn i bilen. Aktoriserad Volvoverkstad kan inte hitta felet.  De släcker felkoderna att testa om de tänds igen vilket det gör igen efter någon km.  Det är tredje gången som jag lämnar in den på verkstaden. De vet som sagt inte vad som är felet men de tror då istället att det är själva datorn i bilen som är fel och att det då kostar 11.000 kr att reparera/laga (Bilen är inte värd mer än 40-50.000 kr).
Men enligt en källa ifrån en som utvecklar motorer och fordon så anser den personen att det troligen inte är det som är felet. Förekommer ofta på hans arbete att verkstadskillar/tjejer som inte kan hitta felen på deras fordon har antagit att det är datorn på deras fordon och har bytt. Men senare visats sig att det inte varit det....

Tbirdvibes
21 januari 2015 · 10 Inlägg

Den är bytt begagnad 1 gång iallafall och 2 gånger ny. Tackar för Era engagemang.  Stort tack till Er 😊

zzr94092
21 januari 2015 · 4 390 Inlägg

"Tbirdvibes" har du kollat vad jag skrev till dig för ett par inlägg sedan?

Frosted
21 januari 2015 · 1 878 Inlägg

Finns 3st möjliga/potentiella saker att byta..

Efterssom du redan har bytt LMM så är den avklarad.



På högra sidan sett om man står framför bilen nere på Intercoolern sitter en trycksensor/givare. (många har fått byta denna på senare tid)
Skulle nästan säga att det är den som spökar för dig.. Du har inga kompisar som du eventuellt kan låna denna sensorn ifrån?

Skulle det inte vara den givaren skulle jag rikta mig in mot Främre lambdan..

Som sagt inget som går att garantera..

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
JUSTer
22 januari 2015 · 451 Inlägg

Insugsläckage säger jag!

vilka jävla amatörer till mekaniker, läser av felkoden tror att givaren e pajj direkt, har dom kollat livedata när komponenten är aktiv ? nej tror jag inte....

åk till en riktig verkstad

Senast redigerat av JUSTer (22 januari 2015)

Tbirdvibes
23 januari 2015 · 10 Inlägg

Ja "zzr94092" jag har skickat mail till honom men inget svar ännu tyvärr. 
Vad mer kan jag göra?
Mitt största problem är ju inte luftmassemätaren utan felkoderna  BCM-0115 och BCM-0148 vilket är "datorn" i bilen har jag fattat det som.
Förklarat på Volvoverkstaden om Era synpunkter och förslag på åtgärder här på forumet, men de står fast vid sitt/sina beslut. Jag är bara orolig för att de av egna själ inte vill erkänna sina fel/anställdas brister/oförmåga om så är fallet.
Vi får dock inte glömma bort att det är väldigt många personer inblandade i detta ärende på Volvoverkstaden. Jag har bara pratat med VD och/eller den ansvarige i kassan och inte med några verkstadskillar (har inga andra kontakter/vänner inom motorbranchen att få hjälp ifrån heller). 
VD för Volvo sa 11.000 kr inkl.arbete till mig först för att byta styrenheten till datorn mot en ny sådan (inte styrenheten till luftmassemätaren denna gång). Dagen efter sa personen i kassan att det skulle kosta 10.000 kr inkl. arbete (men det kan ju bero på missförstånd dem sins i mellan). Att byta mot en beg. styrenhet så skulle de kosta 5.000 kr inkl. arbete. Som kund blir man ju då ifrågasättande.
Hur ska man veta att de inte bara byter en slang/sladd, "röktrycker" eller bara byter en liten sändare etc. och sedan får betala för något helt annat och för något som är dyrare till sist?
Nu måste jag bli av med bilen och har nu igår (torsdag) gett dem klartecken att byta ut datorns styrenhet i bilen mot en ny då de inte kunde ge mig garanti på en begagnad styrenhet.  De har nu lovat mig att jag slipper betala dessa 10.000 kr om felet skulle kvarstå efteråt.  Men som sagt hur ska jag kunna veta som kund vad de gjort/bytt ut egentligen? Skulle det visa sig att felkoderna mystiskt dyker upp igen så är ju jag inte direkt troende till att de är villiga att tala om det för mig direkt, innan de återigen försökt lösa problemet. För att jag just ska betala för styrenheten.

Tack för allas engagemang kring detta.  Bilen ska ju säljas så fort detta "dator-styrenhetsfel" är fixat någon gång.  Bara haft strul men deta "måndags-exemplar"

Senast redigerat av Tbirdvibes (23 januari 2015)

Tbirdvibes
23 januari 2015 · 10 Inlägg

....känner mig lurad iallafall som helst.

Lindh
23 januari 2015 · 1 064 Inlägg

En fråga bara, LMM, när denna byttes till en ny, köpte du då "bosch-orginal" LMM eller ersättningsmodell exempelvis från proparts eller liknande?
Har dom trycksatt systemet också för att utesluta läck?

//Lindh

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang