Köpråd: Kombi och mindre bil

hsjovold
21 januari 2015 · 2 Inlägg

Hej! Det här blir min premiärtråd här, så ni får säga till om jag gör några nybörjarmissar.

jag och sambon slutar plugga i sommar och kommer behöva varsin bil. Vi har tänkt att vi kommer behöva en något större bil (kombi) och en mindre. Det vi har tittat på är dels en Saabkombi och dels en Volvo C30 diesel. Nu vill vi gärna ha lite mer input från er!

C30:n (som sambon snöat in på) kommer vi mest ha till små ärenden som att handla och sånt. Det kan också bli så att sambon pendlar ca 45 minuter enkel restid med den. kommer en C30 bli bra tror ni?

Sen tänker vi att det blir rätt smidigt att ha en kombi också. Det kan bland annat bli så att familjen växer lite de kommande åren. Det vi har kollat mest på är Saab 9-3 och 9-5, eftersom de är säkra och sköna. Våran familj har alltid haft Saab, men min sambos pappa tycker att vi borde skaffa en V70 istället med tanke på att reservdelarna kan börja sina till Saab. vilken tror ni passar oss bäst av de tre alternativen? Eller finns det andra alternativ? Vi tittade lite på Kia Cee'd, men den ska tydligen vara usel på vintern. Kan tillägga att jag är 2 meter lång, så utrymmet är rätt viktigt.

Budgeten är 60-80 000 per bil, så man landar runt 07-08 för C30 och 06-08 för Saab om man håller sig runt 10 000 mil. Vi kommer som sagt inte sluta plugga förrän om ca 5 månader så det är ingen brådska.

Senast redigerat av hsjovold (21 januari 2015)

940gli
21 januari 2015 · 56 Inlägg

jag tycker att c30 låter mycker om den. med kollar på en volvo s40.

Hemma bra garaget bäst.
Volvo amazon "121" (1967)
Rquired Allmänt envis
21 januari 2015 · 12 512 Inlägg

Jag hade nog tänkt annorlunda:

-Volvo C30 är ingen dålig bil men fruktansvärt opraktisk, den har inga bakdörrar men däremot långa framdörrar som ni kommer att svära över när ni skall in eller ut ur bilen på trånga parkeringar. Den är låg, har ingen vidare sikt och är trång invändigt i förhållande till yttermåtten.

Fundera på Mercedes A-klass trots att den vid en första anblick är väldigt liten, den kommer trots allt från landet Autobahn och gör inte bort sig i högre farter så som många andra modeller i samma storleksklass gör. Det lilla formatet gör den smidig att köra, höjden ger bra sikt och gör det bekvämt att kliva in eller ut men gömmer även en annan fördel: Formatet som liknar en minibuss inkluderar ett baksäte som går att fälla ner eller lyfta ur och gör man så rymmer den mycket mer last än vad man tror, i klass med många kombibilar som har betydligt större yttermått. Oavsett om det är ICA-kassar, möbler från IKEA eller i framtiden barnstolar som skall in så tror jag ni uppskattar de egenskaperna.

Modellen finns med diverse motorer och växellådor, men är diesel ett krav? Det är motorer som inte brukar trivas om man kör korta sträckor och med all teknik de rymmer idag (t.ex partikelfilter) kan det bli dyra reparationskostnader samtidigt som literpriset stiger och skatten sakta drar iväg i takt med att samhället inser att koldioxid inte är allt: En dieselbil släpper ut lite mindre av den varan men mycket mer av andra giftiga ämnen vilket börjar märkas på bränsle och fordonskatten efter några år där diesel som bränsle gynnats (och därmed har dieselbilar sålt väl).

Ett exempel: http://www.blocket.se/skaraborg/Mercede … 20&w=3
Ingen raket men mindre än tre år gammal, större motorer som går på antingen bensin eller diesel finns. 

-Angående den större bilen finns det många bra alternativ men min största invändning mot SAAB är inte reservdelarna utan åldern, de (främst 9-5) utvecklades på 90-talet och känns (är) hopplöst omoderna jämfört med t.ex en V70 II. Jag hade aldrig lagt ≤ 80.000:- på en 9-5 från 2008 när det går att hitta ett okej men lite äldre exemplar av i stort sett samma modell för 20-25.000:-. Entusiaster av märket lär påpeka att modellen uppdaterades med åren men lite krom, nya strålkastare eller ett nytt motoralternativ är inte detsamma som en helt ny modell.

Modellerna har dock funnits länge vilket å andra sidan innebär att delar bör finnas ett tag framöver till åtminstone de modeller som är aktuella för er, man kanske får vara lite kreativ men forum som det här är aldrig längre än några klick bort och där kan du säkert få tips på var man hittar delar (original/pirat) eller kanske artikelnumret till en del från Opel (GM) som passar lika bra i en SAAB. Men jag förstår din sambos far för när en bil krånglar vill man inte vara kreativ utan ha tillbaka den i bruk så fort som möjligt. 

Det är de tankar jag har för tillfället, lycka till med studierna och bilköpen!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
hsjovold
23 januari 2015 · 2 Inlägg

Mercedesen gick bort direkt när hon fick se hur den ser ut. Hon har kört C30 en hel del och gillar den, så om det inte finns någon nackdel som "inte syns" blir det nog svårt att övertala henne.

På vilket sätt menar du att Saaben känns omodern?

Senast redigerat av hsjovold (23 januari 2015)

Rquired Allmänt envis
31 januari 2015 · 12 512 Inlägg

hsjovold skrev:
Mercedesen gick bort direkt när hon fick se hur den ser ut. Hon har kört C30 en hel del och gillar den, så om det inte finns någon nackdel som "inte syns" blir det nog svårt att övertala henne.

På vilket sätt menar du att Saaben känns omodern?

Jag ber om ursäkt för ett sent svar men den här tråden och ditt svar slank förbi mig.

Jag förstår för Mercedes har ett lite annorlunda format. Om hon har spenderat tid i C30 och gillar den är det nog rätt bil för henne, visst ska en bil fylla en funktion (det gör C30) och en del bryr sig inte om vad de kör men för oss som gör så är känslan minst lika viktig; Det spelar ingen roll hur praktisk A-klass är om hon inte trivs.

Samma sak gäller självklart för SAAB om ni trivs med dem, men jag tycker inte att de upplevdes som fräscha mot slutet. Krocksäkerheten tar stora steg framåt varje år och i fallet SAAB spelar det en lite mindre roll eftersom de lade väldigt stor vikt vid säkerheten som många andra märken inklusive Volvo. Men om du då tänker dig att SAAB bygger en så säker bil de bara kan och lanserar den 1997 (9-5) och Volvo en så säker bil de kan med tio års extra erfarenhet i ryggen och lanserar den 2007 (V70II), i vilken modell sitter ni säkrast?

Eller ta motorerna som exempel särskilt om du tänkt dig en diesel, du kan välja en 9-5 1.9 TID med 150hk eller en markant piggare V70 D5 med 205Hk som trots det drar mindre bränsle (6.8 mot 6.4L/100km), eller en V70 DRIVe (115hk) som är jämnkvick med SAAB men förbrukar 4.5L/100km. Lilla 9-3 fick piggare versioner av samma diesel, bland annat en bi-turbo. I det exemplet marknadsförde SAAB siffran 180hk friskt men konkurrenterna var kvickare och drack mindre bränsle trots lägre effekt.

Jag förstår att någon från en SAAB-familj som levt och trivts med bilarna ser det ur en annan vinkel men jag har svårt att skriva ett köpråd ur någon annan vinkel än min egen. För att en bil skall tilltala mig behöver den erbjuda något eller sticka ut i något hänseende vilket jag upplever att SAAB inte gjorde mot slutet.

De hade inte högst passiv säkerhet, saknade tillval inom aktiv säkerhet så som autobroms eller aktiv farthållare etc, briljerade inte med en välbyggd interiör utan snarare tvärt om efter GM budgetbroms 06/07 och hade ingen form av integrerad medialösning (t.ex. IDrive/MMI/Sensus) i kupén utan det är knappar och små tråkiga skärmar som gäller. I mina ögon som en 3310 jämfört med senaste luren med Android men en del föredrar Nokia, och så vidare.

Jag hade köpt något annat men vem säger att jag har rätt? Oavsett gör det inte deras modeller till ett dåligt val om man trivs med dem.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 februari 2015 · 17 478 Inlägg

Liten bil vet jag inte vad som ska rek. men den större?

Vågar man föreslå Citroen C5? En redigt stor kombi som inte är så dålig som många tror! Därav hyggliga priser. Jag har själv jobbat som bilförsäljare på just Citroen. Sällan problem med dessa. Bakrutetorkaren brukar dock lägga av...

Saab hade jag inte köpt. Haft ett gäng och upplever dessa som uråldriga.

http://www.blocket.se/goteborg/Citroen_ … 056976.htm

Ska ni titta på C5 så åk bort till Frontbilar i Tagene. Har som sagt jobbat där så om det väl gäller fixar jag ett bra pris på en om ni inte gillar att pruta själva...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
1 februari 2015 · 6 570 Inlägg

Istället för att lägga pengarna på Volvo emblemet tycker jag ni ska titta på Ford Focus istället. smile
C30, S40, V50 och C70 II delar samma bottenplatta och chassi med Ford Focus. Du får en rymligare bil och liknande kvalité för ett billigare pris. (Säger liknande för det finns måndags exemplar av alla bilmärken)

Vissa modeller erbjuds även med el-uppvärm framruta. smile

http://www.blocket.se/goteborg/Ford_Foc … 15&w=1
http://www.blocket.se/goteborg/Ford_Foc … 15&w=1
http://www.blocket.se/skaraborg/Ford_Fo … 15&w=2
http://www.blocket.se/skaraborg/Ford_Fo … 15&w=2

De/Dem
sotar The Bear
4 februari 2015 · 293 Inlägg

Problemen som brukar uppstå på dessa fordar dock är att ljusbilden på halvljusen brukar bli sunkiga och plast-länkaget som sitter i låskolven man öppnar huven med brukar gå sönder.. minst ett par bilar i veckan som har just dessa problem på provningen av dessa fordmodeller som föregående talare länkar.

Köp absolut inte en bil med avtagbar dragkrok, man kan intala sig att "jag kommer sköta om den" osv osv... Men varje dag kommer det människor som varken vet var dem har nyckeln till dragkroken, om dem ens har med sig dragkroken eller så har dem inte skött den så den har rostat fast, vilket leder till ett nytt besök om 250kr samt tiden du måste vara iväg från arbete osv.

C30 är väl inget som dyker upp ofta hos oss, dock så har jag en kompis som har haft en sådan och den är väldigt "opraktisk" som någon nämnde, långa dörrar som förhindrar att du tar dig in smidigt på en parkering.. Inte bara en trång parkering utan ALLA. Väldigt taskigt med lastutrymme och jag som är över 2 meter lång kan inte sitta mer än 30 minuter i baksätet.

Är hon envis på C30, försök rikta hennes blick mot en S40 av samma utseende, dvs -04 & uppåt, brukar inte vara något speciellt förutom slitdelar på dem som vi anmärker på vid besiktning.
Då pratar vi alltså om en normalt servad bil som används dagligen (lite slarv hit och lite slarv dit mao).
Har själv ingen personlig erfarenhet mer än vid besiktning, letar däremot efter en sådan själv att köpa.
Upplever dem som duglig lastförmåga, halvbekväma säten (klarar dock inte 40mil i sträck utan att få ont i ryggen i en V50 och S40 är ju samma bil så..), Inget speciellt lull, enkel bil som med rätt motoralternativ kan bli en konservativ, ekonomisk och smidig liten vardagsbil.

Bara en synpunkt från en något uttråkad männska ;p

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang