Hjälp! Borra i rostfritt stål.

Redolent
21 januari 2015 · 5 Inlägg

Har monterat en japsdämpare och har även införskaffat en insats för att kunna få ner ljudet när det behövs.
Man måste dock borra upp ett 7mm hål i själva dämparen för att kunna skruva fast insatsen men det verkar helt omöjligt.

Har provat alla möjliga sorters metallborrar och försök förborra med en mindre dimension för att det ska bli lättare med den större men borren vägrar bita något. Den bara snurrar och vandrar iväg. Vad ska man göra för att kunna få hål på själva dämparen? neutral

myran Foto/Bilnörd
21 januari 2015 · 1 541 Inlägg

Köp riktiga borr och kör riktigt sakta med maskinen.. Blir borren överhettad en gång så kan du slänga den sen..

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Redolent
21 januari 2015 · 5 Inlägg

Ja nu har jag använt snabbstål-borr och kört den jättesakta. Men det är som att själva spetsen aldrig biter fast i metallen. Ska man ha någon annan typ av borr?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 januari 2015 · 14 007 Inlägg

Redolent skrev:
Ja nu har jag använt snabbstål-borr och kört den jättesakta. Men det är som att själva spetsen aldrig biter fast i metallen. Ska man ha någon annan typ av borr?

Du måste kyla och smörja hela tiden annars går det inte.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Ahonen
21 januari 2015 · 347 Inlägg

Slå ett slag med en körnare först så ska du se att den inte vandrar sen smile

Redolent
21 januari 2015 · 5 Inlägg

Okej tack för tipsen ska prova att kyla och slå ett slag med körnare först och se om det hjälper smile

Senast redigerat av Redolent (21 januari 2015)

jonTe
22 januari 2015 · 5 710 Inlägg

Rostfritt är lurigt.
Problemet är att plåten ofta blir för varm och härdar och då är det "kört".
Råkar man ut för det är det bara "offra" borret och köra järnet och smälta sig igenom.

För att undvika att det härdar är som sagt nyckeln:
- Vassa borr
- Låg fart
- Kyla/smörja OFTA
- Hög matning = tryck hårt, då avverkar man mycket material och värmen försvinner i spånan.

MVH Jonas
..............
opela VD Hammar
22 januari 2015 · 613 Inlägg

pelarborrmaskin

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
HG_
26 januari 2015 · 2 470 Inlägg

Det finns en speciell skärpasta till borrning som fungerar bra till sådanna jobb. Kolla med någon lokal mekanisk verkstad.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang