Effekt b230fk

Martin501
21 januari 2015 · 7 Inlägg

Tjena! är ny här på sidan och skulle vilja ha lite tips om att få lite mer effekt till min volvo 940 ltt.. finns säkert 1000 trådar om b230 fk här redan men valde att göra en ny... Vill som sagt ha tips och råd osv om att få lite mer effekt i motorn behöver inte va något brutalt men så man i alla fall kan få lite mer spinn på hjulen wink har rullat ca 37 och laddar 0,4 - 0,5 och såklart så skall det helst vara så billigt som möjligt smile ös på med tips nu vad man kan börja med!

Mack Forum- och sitemoderator
21 januari 2015 · 26 111 Inlägg

En rejäl service.

Och ja, du har rätt i att det finns många trådar om ämnet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
burnin_rubber
22 januari 2015 · 220 Inlägg

Hej
finns nog 3000 trådar om detta men jag ger dig ett svar ändå.

Service först..oljebyte,filter,tänddelar

Sedan:
Bränslechip
Justerbar wastegateklocka som du justerar upp trycket på till ca 0.9bar
detta borde ge dig lite mera flös i maskinen..
Billigt? tja begagnat skulle jag säga runt 700:- och nytt runt 1500:- totalt...

Efter detta så kommer din koppling börja slira förmodligen då effekten ökat..
Då får man sätta på en hårdare tryckplatta och en ny lamell kostnad runt 5-6000:-

Så frågan är om det är värt att döda en 945 ltt till eller köra den på standardtryck och leva med det.

Senast redigerat av burnin_rubber (22 januari 2015)

Martin501
22 januari 2015 · 7 Inlägg

justerbar wastegateklocka har jag liggande så den ska på smile service får jag göra! och leta upp något chip

burnin_rubber
22 januari 2015 · 220 Inlägg

kolla med turbodeath eller 850grabb här på forumet.
dom köpte jag av..

nixon89 klabbarpan
22 januari 2015 · 3 041 Inlägg

I slutändan får man vad man betalar för. Skall det hålla i längden? Gör rätt och köp utprovade delar. Har själv kört på turbodeaths chip. Funkade skit på min motor, visst det var billigt men blev fortfarande skit. Körde justerbar wg med 0.9 bars ladd med frisk motor. Motorn gick snålt på högre varv. Körde sedan vikings istället med positivt resultat. 850grabb är turbodeaths son.

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Martin501
22 januari 2015 · 7 Inlägg

Hm okej skall kolla upp lite olika chip.. ös på med mer tips å råd av era erfarenheter smile vet ju inte riktigt va den tål heller men man kan ju inte garrantera något heller wink självklart hade jag satt mer pengar i den om ekonomin tillåtit det smile

Baverhojt
23 januari 2015 ·

Vad har du för låda? hur ska bilen användas? Det är aldrig billigt att trimma de du kan göra är redan skrivit ovan nästa steg blir koppling osv sen större turbo, annat granrör, annan bränsle pump , spridare osv men då blir de som sagt inte billigt smile

burnin_rubber
26 januari 2015 · 220 Inlägg

nixon 89:
Har mätt min också och min går lite fett på höga varv istället på 0.92bar i laddtryck.
Samma chip som alla andra köpt.
Körde däremot KL RACING chip i en 945 turbo som fick motorskador. så dyrt är inte alltid bäst.

Martin501
26 januari 2015 · 7 Inlägg

har m90 lådan smile

Martin501
26 januari 2015 · 7 Inlägg

vad rekommenderar ni för kam?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang