Köpråd: ang w123 240d lb-reggad

Volvo740simon
22 januari 2015 · 32 Inlägg

hallå! har fått tag på en w123  lb-reggad till salu gått typ 70 000 mil... finns lite rost å ägaren vet inte om den går igenom besiktningen sen sist 2011 vad kan den vara värd? han ville ha 6 000 men han sa att han kunde fila på priset? är det ett bra köp? vad är den värd? smile tack på förhand smile

uhlin
22 januari 2015 · 2 834 Inlägg

Årsmodell?

70 000 mil? Mycket det, även på en mersa disel, nåt 6000:- tror jag inte den är värd om den var besiktad -11 sist.

Jag skulle iallafall inte ge mer 2000 - 2-500:-, om ens det, om den inte är alltför rostig. Sen vad den kan va värd? Det får nån annan svara på.

Senast redigerat av uhlin (22 januari 2015)

mazdapower2013
22 januari 2015 · 2 Inlägg

e en 79a

Volvo740simon
22 januari 2015 · 32 Inlägg

hade tänkt byta jämt mot min cross han sa att han har rostlagat den för ett tag sen å nylackerat  far nån dag här å kollar på den

Volvo740simon
23 januari 2015 · 32 Inlägg

hur blire när man köper en avställd och  obessad bil? när man ska köra hem den så om man ställer på den å sen betalar försäkring sen köra hem den obessad man får väl köra till verkstan å de? smile

Maxen Teknisk
23 januari 2015 · 328 Inlägg

subaru1997 skrev:
hur blire när man köper en avställd och  obessad bil? när man ska köra hem den så om man ställer på den å sen betalar försäkring sen köra hem den obessad man får väl köra till verkstan å de? smile

Köper du en obesiktad och avställd bil är det säkrast att köra hem den på ett biltransportsläp.

Allt annat gör att du riskerar böter och eventuellt andra påföljder. Polisen är inte dumma i huvudet och fattar ganska snabbt att det inte är fråga om att "åka till verkstaden" när du är ute och åker med ett renoveringsobjekt 10 mil hemifrån (vilket jag drog till med).

Bara för att man kan vrida till formuleringar som är skrivna i paragrafer till sin egen fördel betyder det inte att polisen gör samma tolkning.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Volvo740simon
23 januari 2015 · 32 Inlägg

kan man inte säga ifall man blir stoppad att man precis har köpt den å att man ska å besikta den i den stad man bor i? ska ju ställa på och försäkra den innan när jag kör hem den?

Maxen Teknisk
23 januari 2015 · 328 Inlägg

subaru1997 skrev:
kan man inte säga ifall man blir stoppad att man precis har köpt den å att man ska å besikta den i den stad man bor i? ska ju ställa på och försäkra den innan när jag kör hem den?

Visst kan man väl säga det, om man tror att det skulle hjälpa.

Det hindrar dock inte farbror polisen att ge dig böter p g a "utebliven besiktning", då du med all önskvärd tydlighet inte tar "kortast möjliga väg" till bilprovningen.

Det är ju givetvis upp till dig om du vill vara ute och åka obesiktat och riskera böter. Förvänta dig bara inte att någon här inne kommer att ge dig lov att köra omkring på det viset.

Det är säkert många som resonerat som dig, chansat och klarat sig ända hem utan att ha blivit stoppad av polisen - men det gör det inte mera lagligt för det.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 januari 2015 · 17 466 Inlägg

Dumt att den är LB-reggad. Du betalar ju ingen skatt ändå... Tycker den ska värderas lägre än dito personbil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
25 januari 2015 · 3 730 Inlägg

Maxen skrev:

subaru1997 skrev:
kan man inte säga ifall man blir stoppad att man precis har köpt den å att man ska å besikta den i den stad man bor i? ska ju ställa på och försäkra den innan när jag kör hem den?

Visst kan man väl säga det, om man tror att det skulle hjälpa.

Det hindrar dock inte farbror polisen att ge dig böter p g a "utebliven besiktning", då du med all önskvärd tydlighet inte tar "kortast möjliga väg" till bilprovningen.

Det är ju givetvis upp till dig om du vill vara ute och åka obesiktat och riskera böter. Förvänta dig bara inte att någon här inne kommer att ge dig lov att köra omkring på det viset.

Det är säkert många som resonerat som dig, chansat och klarat sig ända hem utan att ha blivit stoppad av polisen - men det gör det inte mera lagligt för det.

Jag har oxå funderat i dessa banor. Var står det att man måste välja närmsta besiktningsorgan? Det är en intressant fråga...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Maxen Teknisk
25 januari 2015 · 328 Inlägg

DiwraZ skrev:

Maxen skrev:

subaru1997 skrev:
kan man inte säga ifall man blir stoppad att man precis har köpt den å att man ska å besikta den i den stad man bor i? ska ju ställa på och försäkra den innan när jag kör hem den?

Visst kan man väl säga det, om man tror att det skulle hjälpa.

Det hindrar dock inte farbror polisen att ge dig böter p g a "utebliven besiktning", då du med all önskvärd tydlighet inte tar "kortast möjliga väg" till bilprovningen.

Det är ju givetvis upp till dig om du vill vara ute och åka obesiktat och riskera böter. Förvänta dig bara inte att någon här inne kommer att ge dig lov att köra omkring på det viset.

Det är säkert många som resonerat som dig, chansat och klarat sig ända hem utan att ha blivit stoppad av polisen - men det gör det inte mera lagligt för det.

Jag har oxå funderat i dessa banor. Var står det att man måste välja närmsta besiktningsorgan? Det är en intressant fråga...

Transportstyrelsen skrev:
Körförbud
Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till besiktningsföretag för kontrollbesiktning, under förutsättning att fordonet är påställt. Om fordonet är avställt får du bara köra kortast lämpliga väg till ett besiktningsföretag.

Ett fordon kan också få körförbud om det vid en poliskontroll eller vid en kontrollbesiktning är i så dåligt skick att det är en fara för trafiksäkerheten (så kallat meddelat körförbud). Fordonet måste då bärgas från platsen. Fordonet får därefter endast köras kortast lämpliga väg till en besiktningsstation.

Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/Va … -fordonen/

Kortast lämpliga väg tolkar jag som att du INTE har möjlighet att välja besiktningsstation.

Köper du en bil i Kiruna och bokar tid på Carspect i Malmö för att det är din favoritstation kan du nog räkna med böter ändå. (finns drop-in i Sundsvall tongue )

Man kan som sagt vrida det mesta till sin fördel, men jag är av den åsikten att då får man stå sitt kast och glatt betala böter och bärgning om "oturen" (läs: polisen) är framme.

Välj själv - polisen gör bedömningen vid vägkanten om du valt rätt eller inte.


Sen kan man ju även spekulera över hur stor risken är att åka fast med en obesiktad bil:

Åker du i en nyinköpt, nytvättad, mörkblå Volvo V70 -04 är nog risken ganska liten.
En rostlagad, delvis primermålad Opel rekord från 70-talet utmärker sig förmodligen lite mer som polismagnet.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
25 januari 2015 · 3 730 Inlägg

Maxen skrev:

DiwraZ skrev:

Maxen skrev:

Visst kan man väl säga det, om man tror att det skulle hjälpa.

Det hindrar dock inte farbror polisen att ge dig böter p g a "utebliven besiktning", då du med all önskvärd tydlighet inte tar "kortast möjliga väg" till bilprovningen.

Det är ju givetvis upp till dig om du vill vara ute och åka obesiktat och riskera böter. Förvänta dig bara inte att någon här inne kommer att ge dig lov att köra omkring på det viset.

Det är säkert många som resonerat som dig, chansat och klarat sig ända hem utan att ha blivit stoppad av polisen - men det gör det inte mera lagligt för det.

Jag har oxå funderat i dessa banor. Var står det att man måste välja närmsta besiktningsorgan? Det är en intressant fråga...

Transportstyrelsen skrev:
Körförbud
Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till besiktningsföretag för kontrollbesiktning, under förutsättning att fordonet är påställt. Om fordonet är avställt får du bara köra kortast lämpliga väg till ett besiktningsföretag.

Ett fordon kan också få körförbud om det vid en poliskontroll eller vid en kontrollbesiktning är i så dåligt skick att det är en fara för trafiksäkerheten (så kallat meddelat körförbud). Fordonet måste då bärgas från platsen. Fordonet får därefter endast köras kortast lämpliga väg till en besiktningsstation.

Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/Va … -fordonen/

Kortast lämpliga väg tolkar jag som att du INTE har möjlighet att välja besiktningsstation.

Köper du en bil i Kiruna och bokar tid på Carspect i Malmö för att det är din favoritstation kan du nog räkna med böter ändå. (finns drop-in i Sundsvall tongue )

Man kan som sagt vrida det mesta till sin fördel, men jag är av den åsikten att då får man stå sitt kast och glatt betala böter och bärgning om "oturen" (läs: polisen) är framme.

Välj själv - polisen gör bedömningen vid vägkanten om du valt rätt eller inte.


Sen kan man ju även spekulera över hur stor risken är att åka fast med en obesiktad bil:

Åker du i en nyinköpt, nytvättad, mörkblå Volvo V70 -04 är nog risken ganska liten.
En rostlagad, delvis primermålad Opel rekord från 70-talet utmärker sig förmodligen lite mer som polismagnet.

Ja Kiruna-Malmö är ju lite att ta i. Fast hur du tolkar det lägger inte jag så stor vikt vid. Vidare skiter jag högaktningsfullt i hur Polisen vid vägkanten tolkat saken. Det är en sak som Tingsrätten får ta ställning till isf då det inte finns några exakta regler om detta

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Volvo740simon
25 januari 2015 · 32 Inlägg

det är 14 il därifrån, har tänkt pb-regga den till sommaren nån som vet vad man ska göra och va det kostar att göra det? har sett här att det är dyrare att bessa en lb reggad än en pb?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang