KÖPRÅD!! Volvo V70 2.4t -01

Baverhojt
23 januari 2015 ·

Hej, ska köpa en Volvo V70 2.4t -01 och min fråga är vad man ska tänka på, vanliga fel på dessa bilar ?

Bamzefan Bondmeckare
23 januari 2015 · 246 Inlägg

Spjällhus, framvagn (glappa leder och bussningar), däckslitage, kolla så tanklocket låser och öppnar sig som det ska, taklucka om det finns (strular delar av larmet strular takluckan), mätarhus, stötdämpare bak, hjullager. Det är det jag kan komma på nu

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)
Volvo 940 GL "Skorven" (1994)
Opel Rekord E 2,0S Berlina "2200mil Orenoverad" (1979)
skanepiraten
23 januari 2015 · 466 Inlägg

Gasspjället, brukar gå sönder runt 20,000 mil. Kostar 5500kr att bytta på volvo.
Kolla dämparna, brukar läcka om dom inte blivit bytta.

Sen allmänt bara som man säger om kvitton service etc att allt är skött smile

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
Baverhojt
23 januari 2015 ·

Okej tack smile kostar spjället 5500kr eller spjäll plus arbete ? för skruva kan jag själv smile

skanepiraten
23 januari 2015 · 466 Inlägg

Baverhojt skrev:
Okej tack smile kostar spjället 5500kr eller spjäll plus arbete ? för skruva kan jag själv smile

det är allt ihop smile

Problemet är att efter bytet måste bilen kopplas upp mot (volvo/vida) och ladda ner ny programvara.

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
Baverhojt
23 januari 2015 ·

Okej måste det vara volvo som gör det eller går det med mekonomens dator ? smile

skanepiraten
23 januari 2015 · 466 Inlägg

Baverhojt skrev:
Okej måste det vara volvo som gör det eller går det med mekonomens dator ? smile

Volvo bara smile

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
Baverhojt
23 januari 2015 ·

Okej hur vet jag om spjället är bytt om de inte finns papper på det ? finns de några täcken på att den håller på att ge upp ? smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
23 januari 2015 · 3 730 Inlägg

Baverhojt skrev:
Okej hur vet jag om spjället är bytt om de inte finns papper på det ? finns de några täcken på att den håller på att ge upp ? smile

Bra tummregel är att finns det ej papper på något så är det inte gjort. Det börjar med orolig tomgång och slutar med lysande motorlampa typ

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
skanepiraten
23 januari 2015 · 466 Inlägg

Baverhojt skrev:
Okej hur vet jag om spjället är bytt om de inte finns papper på det ? finns de några täcken på att den håller på att ge upp ? smile

Tyvärr så är det nåt man inte vet förrens den ger upp och då börjar bilen gå dåligt och den kommer be om service.

Men om den inte blivit bytt nångång så kan jag garantera att den kommer ge upp och även om man byter så kommer den med ett ge upp tyvärr för att konstruktionen är dåligt gjord på dom. Men du får ut många tusen mil så har man väll bytt den så är det lugnt i många år tongue  Därför Volvo sedan gick till Bosch och använder deras version istället tror från -04/-05 bytes det till Bosch.

Senast redigerat av skanepiraten (23 januari 2015)

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
23 januari 2015 · 3 730 Inlägg

skanepiraten skrev:

Baverhojt skrev:
Okej hur vet jag om spjället är bytt om de inte finns papper på det ? finns de några täcken på att den håller på att ge upp ? smile

Tyvärr så är det nåt man inte vet förrens den ger upp och då börjar bilen gå dåligt och den kommer be om service.

Men om den inte blivit bytt nångång så kan jag garantera att den kommer ge upp och även om man byter så kommer den med ett ge upp tyvärr för att konstruktionen är dåligt gjord på dom. Men du får ut många tusen mil så har man väll bytt den så är det lugnt i många år tongue  Därför Volvo sedan gick till Bosch och använder deras version istället tror från -04/-05 bytes det till Bosch.

Man kan göra rent ett spjäll i förebyggnde syfte. Lite pyssel men det KAN ge några mil till innan det ger upp. Tjejens 02 går med originalspjäll 25xxx mil . Det är nyligen rengjort

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Tobzter
23 januari 2015 · 3 145 Inlägg

skanepiraten skrev:

Baverhojt skrev:
Okej tack smile kostar spjället 5500kr eller spjäll plus arbete ? för skruva kan jag själv smile

det är allt ihop smile

Problemet är att efter bytet måste bilen kopplas upp mot (volvo/vida) och ladda ner ny programvara.

Är inte säkert att de behövs. Bytte spjäll på min -02 2,4t  utan programvara  va inga konstigheter. .Nya spjället hade inte änns samma nummer..sedan hade ja Bosch spjäll på min -02 så dom bytte där någonstans

Kolla DIM (hastighetsmätare och de)satt de funkar som det ska ,är vanligt med kall lödningar kostar ca 2000-3000kr att fixa

Senast redigerat av tobzter (23 januari 2015)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Baverhojt
23 januari 2015 ·

Okej tack ska tänka på dessa grejer smile

Baverhojt
23 januari 2015 ·

Någon av er som har erfarenhet av dessa stolar ? bekväm ? kvalite ?
https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210759/210759-185d8408e408d1764a08d329df84e229.jpg

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
23 januari 2015 · 3 730 Inlägg

Baverhojt skrev:
Någon av er som har erfarenhet av dessa stolar ? bekväm ? kvalite ?
http://www1.garaget.org/gallery/images/211/210759/210759-185d8408e408d1764a08d329df84e229.jpg

Inte bekvämare än originalstolarna

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Baverhojt
23 januari 2015 ·

Sämre eller typ likvärdiga? har du provat sånna ? smile

Baverhojt
23 januari 2015 ·

Biltemas 2-din sterio vet ni något om den ? smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
23 januari 2015 · 3 730 Inlägg

Stopp!! Nu vill jag inte va elak men mina berömda väderknän känner på sig att det vankas "18årsstyling". Var snäll att låta bli det är du snäll. Är det något fel på sätena i den bilen du kikat på? Antingen köper du fräscha likadana från en skrot eller tittar på en annan bil. Hoppas du inte tar illa upp. Jag är bara ärlig med vad jag tycker

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Baverhojt
23 januari 2015 ·

Hehe nerå ingen fara förstå hur du tänker smile Orginal stolarna duger bra så länge dom är svart o helst halv skinn så får se vad man hittar smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
23 januari 2015 · 3 730 Inlägg

Baverhojt skrev:
Hehe nerå ingen fara förstå hur du tänker smile Orginal stolarna duger bra så länge dom är svart o helst halv skinn så får se vad man hittar smile

Rätt tänkt. Svart inredning är lättskött och alltid modernt. Helskinn ska det va hehe

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang